2020-03-30, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Så i mitten av April har vi alltså 160.000 fall i Sverige och 10.000 IVA-patienter. Det kommer inte sjukvården att klara av.

Om det linjärt ökar i samma medelhastighet, 121% per dag i medel är vad den ligger på just nu.
Det märks runt slutet av denna vecka förmodligen om det är helt vansinnigt eller inte.
Citera
2020-03-30, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm har nu drygt 60% av dödsfallen (88 av 146 som FHM nu redovisar).

Det är en extrem concentration till stockholm.

och nu ska Stockholmarna åka till Åre
Citera
2020-03-30, 15:49
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Inte vet jag men antagligen orimligt många.
Kanske det, ja!

Själv hoppas jag att Sverige storsatsar på antikroppstestning, så snart de finns att köpa.
Citera
2020-03-30, 15:49
Medlem
Inte ofta jag skriver på FB längre men skulle vilja ge alla alarmister ett litet annat sätt att se på saker. Jag personligen tycker att det inte finns något annat alternativ än den vägen vi i Sverige går. Jag tycker att Tegnell verkar ha koll och är duktig. Att han inte trodde att vi skulle drabbas så här hårt av corona i början var han inte ensam om runt om i världen. (tycker jag)

Men här är lite saker att tänka på för er:

1. När vi jämför länder så ligger vi i olika faser. Nu är det poppis att jämföra med Norge. OK. Men dom har inte importerat viruset på samma sätt som vi har gjort. Dom har egna skidorter och inte samma andel resande till Iran. Det är nog snarare som så att dom smittats via sin gränshandel hos oss. Dom ligger veckor efter oss i utvecklingen. Det går inte att jämföra dagsläget mellan länder utan att ta hänsyn till var i skedet dom befinner sig.

2. Vi kommer bli det nya Italien? Dom hade troligtvis smittan under lååång tid innan dom visste något om det. Dom kindpussar varandra dagligen och spred det därför i en bra mycket raskare takt än vad vi nordbor någonsin kan göra. Dom hade nog oturen att drabbas så hårt utan att kunna göra några åtgärder. Det kommer gå över för dom som för alla andra. Men dom fick ett hårt slag utan förvarning vilket gör att dom befinner sig där dom gör. Men jag tror att dom kommer gå ur som vinnare i det här jämfört med länderna som gick in i karantän på en gång.

3. Vi kommer bli det nya Spanien? Dom kindpussas också, bor i generationsboenden, har 30% rökare jämfört med våra 9%. Dom har en 50% antibiotikaresistens jämfört med våra 5%. Jag vet att corona är ett virus men folk har dött innan corona kom till oss, det verkar som att alla har glömt bort det. Att ha en farlig bakteriell infektion i kombination med covid-19 är nog ingen hit. Vi kommer kunna skala bort alla dom kombinationerna.

4. USA... Googla USA och deras överviktsproblem så tror jag att vi kommer hitta den största anledningen till varför dom kommer sticka iväg i statistiken. Finns många andra anledningar också.

5. Folk dör som flugor. Som jag skrev innan:

- Folk har dött förut, glöm inte det är ni snälla! När det var en 27-åring som dog så dök det upp 100 inlägg av sorten: -"Adjö! Nu är det kört! En 27-åring är död! Det här är slutet!" Sen visade det sig att det var en överviktig person med flera allvarliga sjukdomar. Oavsett om det är en nötfrisk 15-åring som skulle falla ner död utav Corona så är det nog inte så farligt så länge det är enstaka fall. Det har ALLTID funnits friska 15-åringar som har dött knallfall utan någon förvarning. Oftast visar det sig att dom har haft ett medfött hjärtfel eller liknande vid obduktion. Tänk på att som det är just nu så görs det inte så många obduktioner på grund utav trycket på vården.

- Olika länder har olika sätt att föra statistik. Italien som det är just nu testar alla som dör på ett italienskt sjukhus för Corona. Testas dom positivt så räknas dom som ett coronaoffer. Tänk på det och läs det några gånger extra tills det sjunker in. Jag personligen tror inte att det finns så många sämre ställen att vara på än italienska sjukhus om man inte vill bli smittad? Utöver det så tror jag inte att det var noll människor som dog på italienska sjukhus innan coronan kom och knackade på.

6. Flockimmunitet eller karantän.

Om vi återgår till Norge så är jag övertygad att deras karantän kommer få ner dödstalen snabbare än vad vi kommer få här i Sverige. Där är jag med er! Men sen då? Ponera att dom lyckas bromsa smittan så att bara fem procent av befolkningen har smittats om fyra veckor genom sin karantän. Vad gör dom då? Går ut igen och så börjar det om förstår ni väl? Då är det dags igen. Ny karantän... denna gång två månader... ut igen. Smittade. In igen? Låter det som en plan?

Vi har låtit smittan smitta i en "varlig" takt. Här vet jag att det kommer sticka i folks ögon eftersom vi redan har 100 döda i Sverige och enligt er så är det p ga Tegnell.

Jag tror att vi kommer se dagar då vi har över 100 döda/dag på några dagar. Men detta är personer som hade kunnat dö ändå. Som hade dött om dom fått vanlig influensa, vinterkräksjuka eller något annat. Men är det så konstigt för er alarmister? Ni skriker ju om att det här är det farligaste som finns och att alla kommer dö? För bara två år sen hade vi över 1000 som dog i den vanliga influensan. Ingen av er brydde er eller visste ens om det!

Om ni säger att om vi inte låser in oss så har vi deras liv på våra samveten? Det dör 15.000 barn varje dag i världen av svält! Då har ni deras liv på era samveten eftersom ni inte åker ner och ger dom mat era egoistiska jävlar!

Ca 2-300 dör varje år i Sverige i trafikolyckor. Dom hade inte hänt om ni alla hade gått in i karantän era egoistiska jävlar!

Åter till vad ska Norge, Tyskland, Finland... (alla andra) göra när dom har fått ner antal döda genom att ha suttit i karantän? 10.000-tals kommer tappa jobbet för var dag som går. Staten kommer ha tömt sina kassor, men dom kommer inte ha lika många döda per 100.000 som vi i Sverige... men vi har fått ut smittan till kanske 30-50-70% så vi kan återgå till våra liv. Dom kan börja gå ut igen och så inom några veckor har folk smittats igen... tillbaka i karantän! Vi kör på!

Tror ni på riktigt att det är en bra plan? Smitta 5% åt gången och sen sitta inlåst i månader? Ni tror inte att det kommer bli upplopp, självmord, inbördeskrig etc?

Om ni då säger att man blir inte frisk ifrån Coronan… den muterar och kommer tillbaka så säger jag att det tror jag med. Det gör nästan alla virus. T ex vanliga infuensan… men vi bygger upp våra immunförsvar varje gång mot dom så vi kommer vara bättre rustade.

Avslutande ord:

Sverige kommer ha några veckor framför oss där vi kanske sticker ut i dödstal gentemot alla grannländer som sitter i karantän. Det är jag övertygad om och det räknar jag med, men det kommer dala i Sverige och då är det fortfarande status quo i dom andra länderna... Vi ser ett slut, dom har inte ens börjat.

Passa på att ta en öl era arbetslösa helveten. Det kommer bli bättre! Puss och kram! /Dexter Ward
Citera
2020-03-30, 15:50
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja, det har du rätt i.
Då frågar man sig om patenter lagts på post-op, eller något liknande. Där finns ju plats och övervakningsutrstning om man ställt in planetade operationer

Ja det kan ju vara en rimlig förklaring.
Citera
2020-03-30, 15:51
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
I Kina rakade personalen av sig håret och sov på jobbet. Allt för att undvika att bli smittade och smitta andra.
Testa personalen så ofta det går. Höj lönen till alla vårdanställda rejält. Gå ut med uppmaning att de inte ska röra sig bland folk och underlätta logistiken genom att erbjuda dem egen bil, fri parkering, taxi gratis, gratis handla mat åt dem och så vidare. Ska gälla även hemtjänst och vårdare på äldreboenden.

Alternativ är att gå in i LOCK-DOWN. Då kan personal röra sig ute och hem utan att riskera att smittas och föra smittan vidare. Endast samhällsnödvändiga yrken rör sig då på stan!!
Också en bättre lösning. Kan ju bli så till slut annars blir det ju till slut att de som skall ta hand om riskgrupperna blir de värsta sjukdomsspridarna och rent ut sagt har ihjäl människor i riskgrupperna, ett slags sisyfosfenomen. Rulla stenen upp för berget.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Så på Island lär vi oss:

Citat:
What we’re learning from Iceland this week is as fascinating as it is crucial to fighting the coronavirus epidemic: That somewhere in the neighborhood of half of everyone testing positive for the coronavirus will show absolutely no symptoms.

https://futurism.com/neoscope/half-coronavirus-carriers-no-symptoms

Samtidigt i Sverige säger Tegnell:
Citat:
Man varken kan eller ska testa personer som inte visar några symptom.

vid c:a 42:25
https://www.svtplay.se/video/26220318/nyheter-direkt/presstraff-med-folkhalsomyndigheten-teckensprakstolkat-3

Oerhört märkligt. Vi riskerar alltså att vårdpersonal och vanliga männisikor smittar varandra för fullt utan att veta om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Möjligt. Men majoriteten av de fall som kommer in har blivit smittade av någon i anslutning till en resa.
Ja precis och de på Rosengård reser mer än någon, tillbaka till sina hemländer. Bekostat av dig i många fall.
Citera
2020-03-30, 15:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Håller helt med. Fruktansvärt enerverande. Flera har påpekat detta men han/hon/det verkar inte bry sig.

Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Har du något tvångsmässigt behov av att skriva alla dina inlägg med fetstil? Det är ganska tröttsamt att läsa...
Kanske ser personen inte så bra utan behöver ferstil då denne skriver?
Citera
2020-03-30, 15:53
Medlem
Är denna sida tillförlitlig eller vad är detta?

https://c19.se/
Citera
2020-03-30, 15:54
Medlem
Lugnochros avatar
Mitt inlägg från i går kl 20.55.
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Enligt denna där det stod 329 har det ökat med 12st sedan kl 12:00 i dag.
Nu står den på 341.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona
Nu är det 397st.

kl 20:55 till 15:55. Så de senaste 19 timmarna är det 56 till inlagda.
Citera
2020-03-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Antalet döda med dagens siffra 146 ger funktionen

y=5*e^0,23, R2=0.99

Alltså en dubblering ca var 3 dag, ln2/0,23 = 3,01
Jag har inte pratat om dubblering utan att smittade och döda ökar i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in