2020-03-30, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Hur många prov att dagligen analysera handlar det om?

(Låsa in funkar rätt dåligt för hemsamariter.)
Inte vet jag men antagligen orimligt många.
Citera
Medlem
aina08s avatar
En sittstrejk för palestinier pågår för tillfället utanför Migrationsverket i centrala Göteborg.
Den saknar tillstånd och över femtio demonstranter finns på plats.
– I nuläget låter vi dem hålla på. Vi upplöser den om vi upplever att det behövs, säger Johan Ljung, vakthavande befäl på polisen i region väst.

Då gäller alltså inte gränsen på max 50 personer eller?
Var väl straffbart med upp till 6mån fängelse...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
De flesta experter som ägnar hela sina liv åt smala ämnen är förmodligen kassa framför en kamera. För inte alltför länge sen var i stort sett alla politiker helt värdelösa framför en kamera men nu har de infört medieträning i sina scheman.

Så länge man har koll på sitt jobb ska det väl inte spela någon roll hur bra man gör sig i tv?

Det är helt sjukt vad ovana vi svenskar är när det kommer till motgångar. Det blåser lite och alla vill helt plötsligt att det står nån i tv som är trygg och vältalig för att kunna sova gott.
Är det inte så att folk vill ha en tydlig ledare som fattar bra beslut i kristider? Det lugnar ju både folk och ekonomi och det kan man ju inte säga om detta svammel dom pysslar med. Nu tror jag det är medvetet, utnötning av folks vilja, förståelse och empati.
Citera
2020-03-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Prognos med linjär interpolering för närmsta veckorna

https://imgur.com/hzk7wD3

Så i mitten av April har vi alltså 160.000 fall i Sverige och 10.000 IVA-patienter. Det kommer inte sjukvården att klara av.
Citera
Medlem
Om man utgår ifrån att dödligheten är 2% och att man är sjuk i 4 veckor från det man smittas till dess man dör så kan man göra en grov uppskattning av hur många smittade personer som fanns för 4 veckor sedan.

Den 23 mars var det 33 döda, idag den 30 mars är antalet döda 160 personer, en ökning med 127 personer den senaste veckan. Siffrorna hämtade från C19.SE.

För att orsaka 127 människors död vid en dödlighet på 2% bör det uppskattningsvis ha varit omkring 6350 personer som var smittade av coronaviruset för ca 4 veckor sedan i Sverige. Om man i stället utgår från att dödligheten är 1% så blir det omkring 12700 smittade för fyra veckor sedan.

En del av dessa ca 6350-12700 personer som smittades för ungefär 4 veckor sedan blev alltså så svårt sjuka att de avled under veckan som gått.

Om dessa uppskattningar stämmer något så när: Hur många smittade kan det finnas nu? I verkligheten alltså och inte utifrån de glädjekalkyler som presenteras från FHM.

Det är på tiden att vår s.k. regering äntligen tar sitt ansvar och tar reda på hur det ligger till. Det är inte en dag för tidigt att börja med masstestning. Det borde varit på gång sedan länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Något jag tycket borde ha varit från allra första början. Men varenda gång personal går hem och kommer ut i samhället riskerar de att ta med sig smittan nästa gång de kommer till arbetsplatsen.
Vad gör man? Hur mycket jag än tänker fram och tillbaka vad gäller eventuellsa lösningar blir det i slutänden ändå dåligt.

I Kina rakade personalen av sig håret och sov på jobbet. Allt för att undvika att bli smittade och smitta andra.
Testa personalen så ofta det går. Höj lönen till alla vårdanställda rejält. Gå ut med uppmaning att de inte ska röra sig bland folk och underlätta logistiken genom att erbjuda dem egen bil, fri parkering, taxi gratis, gratis handla mat åt dem och så vidare. Ska gälla även hemtjänst och vårdare på äldreboenden.

Alternativ är att gå in i LOCK-DOWN. Då kan personal röra sig ute och hem utan att riskera att smittas och föra smittan vidare. Endast samhällsnödvändiga yrken rör sig då på stan!!
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Så länge man fångar upp smittade innan de får tillräckligt med virus i kroppen för att bli mycket smittsamma är det väl en vinst? Två ggr i veckan eller något.
Ja det vore en bra lösning kan jag tycka.
Som det ser ut nu är man ju väldigt nära människor inom vård och omsorg men ute i samhället sätter man klistermärken på golven för att undvika närhet. Sätter ett plastskydd framför kassor osv.
Kanske det måste vara bättre skydd på personal. Både för att undvika smitta och att smitta.
Jag tror inte att det räcker med endast tester.
Man måste genomföra ännu mer skydd inom vården. Det är ju där riskgrupper befinner sig mest utav allt och inom hemtjänsten. Där folk dagligen " hälsar på" gamlingar.
Citera
2020-03-30, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Fler döda per 1 miljon. Inte smittade.

Från ca 45 min in:

https://www.svtplay.se/video/26220318/nyheter-direkt/presstraff-med-folkhalsomyndigheten-teckensprakstolkat-3

Tengel har fel där. Före dagens siffror släpptes hade Danmark fler döda per kapita. Nu har Sverige fler. 1.4 mot 1.2 per 100k invånare. Och med tanke på den slashasiga hållningen i Sverige lär ju inte Danmark gå om igen då de svenska intensiverna kommer att fyllas och fyllas och fyllas med en ström av sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vad tror du? Ekonomi.

Men folkhälsoinstitutet är väl inte ekonomer. Vilka står bakom denna strategi?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Jag lyssnade på presskonferensen och blev
inte klok. Massa bla bla bla bla...
Inget tydligt svar situationen och frågorna.
När ska de börja prata ärligt och öppet.
De högsta beslutsfattarna står där och bollar frågan och ansvaret till andra. Regionala nivån arbetsgivarna med mera.
Det verkar ingen bra beredskap trots att de hade några månader på sig.
Det ser mycket mörk ut för Sverige.
Jag lider för de tusentals människor som ska offras de närmaste månaderna.
Då ska tyvärr skyljas offren.

Håller med. Uteblivna svar är också svar...
Att beredskapen är under all kritik har varit klart från första stund. Bara hoppas på att vård och beredskap rustas nu.
Citera
2020-03-30, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
När verkliga karantänregler införs får man bara gå till närmaste mataffär och ingen vet riktigt vad som händer med deras varuleveranser. Så, jo, man bör ha ett lager med torrvaror o dylikt hemma. Även om det visar sig att allt finns att köpa så är det bra att minimera sina butiksbesök för att undvika smitta.

Att det skulle skapa någon "oreda" har jag svårt att se. Har du exempel på det? Många som dött av att det varit tillfälligt tomt på någon toapapperhylla?

Det blir en dominoeffekt helt plötsligt ska alla köpa toapapper osv. Sen ska andra göra det med.

Det kommer aldrig bli några såna regler här.
Citera
2020-03-30, 15:48
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
De borde väl rimligtvis vara kvar på intensivvårdsavdelningen, siffrorna anger ju inneliggande
patienter på just IVA, ingen annan avdelning. Det vore ju ologiskt om man även har räknat med patienter som har skrivits ut från IVA. Kanske att någon som jobbar inom vården kan svara på det.
Ja, det har du rätt i.
Då frågar man sig om patenter lagts på post-op, eller något liknande. Där finns ju plats och övervakningsutrstning om man ställt in planetade operationer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in