Citat:
Ursprungligen postat av
Krillolero
Men Sverige "importerade" viruset på ett tidigt stadium från Italien och Iran - något som våra grannländer inte gjorde - utan att det har lett till massiva dödstal och kollaps. "Inte ännu" säger pessimisterna, vecka efter vecka. Men nu har det gått 3½ vecka sedan Mellodeliriet utan att det blivit katastrof.
Någonting i vårt samhälle och vårt kynne fungerar trots allt väldigt bra. Och det ska vi inte skämmas för.
Övriga grannländer "importerade" också. I Norge drog en läkare tidigt dit smittan från Italien rakt in i vården vill jag minnas.
Melodifestivalen smittade troligen en hel del. Många yngre och man får anta att en hög andel av dessa bor själva och träffar sina äldre sällan, vårt lands tur (gäller även skidturister). Så jag tror att väldigt många unga är smittade i landet, framför allt i Stockholm. De yngre träffar sina äldre med kanske en veckas fördöjning i tron att dom är friska och smittar då dessa som i sin tur hinner smitta sin umgängeskrets och vi får snart rullning i riskgrupper. Vi är omkring fyra veckor efter Italien och vi kan lägga till en eller två veckor pga av ovan tankar och glesbefolkning.
Vad jag tror men visst är vi ganska lika tex Japaner i vårt kynne och det hjälper nog, eller var ska sägas. Vi har en stor befolkning av utländsk härkommst och har blivit mer amerikaniserade med kramar och annat (andra skulle kanske säga kontinentala). Det kan man se mer av i Danmark och jag tror det var därför dom stängde ner. Vi har köpt oss mer tid med vårt kvarvarande kynne, inget annat för i övrigt smittar viruset lika bra.
Men visst ska folk ha visst beröm för att själva ha bromsat smittan och köpt vården tid. FHM och Socialstyrelsen har inte haft mycket med det att göra utan mer media och sunt förnuft. Som tur är har många i landet fortfarande respekt för smitta, döden och också empati.