2020-03-30, 14:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nu är min familj nog rätt representativ,

45 år gammal, syskon som är läkare och civilingenjörer och högakademiska föräldrar.
4 barn och fru.
ett tiotal vänner.

Alla ovan är helt vansinniga på Tegnell och hans idiotiska påbud, känslan att man blivit blåst är stark.

Jag kan ju såklart vara en öde ö mitt i oceanen men sannolikheten för att "flockimmunitetens skapare" är populär torde vara lite och den populariteten kommer gå över snabbare än för Herreys om kurvorna fortsätter uppåt.
Vafan herreys är väl fortfarande poppis

Men jag tror ärligt talat du tillhör minoriteten av din åsikt. För sveriges modell verkar ju onekligen fungera utmärkt. Så jag är personligen väldigt glad att politikerna följer experterna.
Citera
2020-03-30, 14:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Absolut sanning. Vår kultur är vår fördel idag.
Bättre än omvärlden än så länge.
Vi håller redan ett säkert avstånd.
Sveriges kulturella särprägel är till fördel i denna covid- 19 sjukdom. Något man förut hånat svensken för har mer eller mindre blivit till vår fördel.
Om det räcker till tillräckligt visar sig i slutänden men jag har sett idag att dödssiffror ökat i landet och har även sett att man börjat förstå det jag förstått från första början. Spridningen bland gamla inom vård och omsorg har underminerats. Man har liksom halkat efter vad gäller vård och omsorg, särskilda omsorgen samt, hemtjänstens personals eventuella smittspridning. Här kommer antagligen dödssiffror stiga framöver.
Villfarelser.
Gå ut en normal dag bland folk så får du se hur stort avstånd det är mellan folk.
Hur kommer det sig annars att vi har covid här nu, och har haft andra smittor genom åren?
Citera
2020-03-30, 14:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Det tycker han är bortkastade pengar, helst ska man bara testa personer som redan ligger i respirator för att få ett så säkert testresultat som möjligt.
Då bör han säga det i så fall. Istället för att uttala sig så kategoriskt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtron12
Ja verkligen. Måste vara våra OTROLIGT kraftfulla åtgärder som gjort susen

Danmark har ju lanserats som ett gott exempel i tråden, kraftiga åtgärder och kraftigt utsatt.

Förklaring?

Sena på bollen?
Citera
Medlem
barkies avatar
Är det bara jag eller ser vi en kraftig nedgång idag?!?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Tysken var inte på plats idag... är han på någon annan pressträff idag eller har han portats/lämnat.

Hans arbetsgivare kom väl på att han bara upprepade samma fråga på ett montont sätt. Han har inte bidragit ett smack till någonting. Fattar inte varför han blivit din idol.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Läs detta detta inlägg om Tegnell:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Han har alltid fel. Jämt och ständigt. Som du ser.

Detta inlägg är till stor del ur kontext och förvrängt. Men man kan väl inte vänta sig mer från Flashback där det just nu verkar storma över att folk tror att Tegnell sagt att totala antalet döda har sjunkit

Men kan du gärna plocka fram någon som haft rätt om allting om corona.

Neil Ferguson i UK sa att 500.000 kommer att dö av corona i UK. Nu har han ändrat sig till 20.000, och att hälften av dessa hade dött innan året är slut ändå pga ålder och andra sjukdomar. Tegnell har haft fel om detta, precis som alla andra. Listan du länkade är dock extremt missvisande om vad han egentligen sagt.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
FHMs plan har ett tydligt mål och en bra tidsplan. De som sätter hela landet i karantän har ingen tidsplan. De har ingen aning om hur länge de behöver hålla stängt, och sannolikt kommer de behöva öppna upp länderna innan spridningen är slut och tänka om. Snacka om att inte ha någon plan.
FMH har inte heller någon plan. Tegnell har gjort missbedömningar sedan mitten av januari, släppt in smittade från Italien, Österrike och Iran utan någon som helst åtgärd-de gick direkt tillbaka till jobbet och hostade ut sin smitta. Nu snackar FHM bullshit om att Sverige är så speciellt med "samhällsgemenskap" och "förtroende" som om det fortfarande var 1970...
Senast redigerad av Karman 2020-03-30 kl. 15:00.
Citera
2020-03-30, 14:57
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
"Man ska inte testa personer som inte har symptom. Då ger inte testerna bra resultat." så sa Tegnell på pressträffen nyss.

Är det sant?
Ja.
Vi har bara PCR test. Det visar bara pågående smitta och har falskt negativa tidigt. En negativ kan vara både genomgången och osmittad. För att se spridning i befolkning är det antikroppsyest som visar genomgången sjukdom som behövs.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Vilken humor om nu bara immunitet råder i 3-5 månader så har vi det så här fram tills kanske mitten av 2021.
Bara dela ut malariamedicin, det är inte hela världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Men Sverige "importerade" viruset på ett tidigt stadium från Italien och Iran - något som våra grannländer inte gjorde - utan att det har lett till massiva dödstal och kollaps. "Inte ännu" säger pessimisterna, vecka efter vecka. Men nu har det gått 3½ vecka sedan Mellodeliriet utan att det blivit katastrof.

Någonting i vårt samhälle och vårt kynne fungerar trots allt väldigt bra. Och det ska vi inte skämmas för.
Övriga grannländer "importerade" också. I Norge drog en läkare tidigt dit smittan från Italien rakt in i vården vill jag minnas.

Melodifestivalen smittade troligen en hel del. Många yngre och man får anta att en hög andel av dessa bor själva och träffar sina äldre sällan, vårt lands tur (gäller även skidturister). Så jag tror att väldigt många unga är smittade i landet, framför allt i Stockholm. De yngre träffar sina äldre med kanske en veckas fördöjning i tron att dom är friska och smittar då dessa som i sin tur hinner smitta sin umgängeskrets och vi får snart rullning i riskgrupper. Vi är omkring fyra veckor efter Italien och vi kan lägga till en eller två veckor pga av ovan tankar och glesbefolkning.

Vad jag tror men visst är vi ganska lika tex Japaner i vårt kynne och det hjälper nog, eller var ska sägas. Vi har en stor befolkning av utländsk härkommst och har blivit mer amerikaniserade med kramar och annat (andra skulle kanske säga kontinentala). Det kan man se mer av i Danmark och jag tror det var därför dom stängde ner. Vi har köpt oss mer tid med vårt kvarvarande kynne, inget annat för i övrigt smittar viruset lika bra.

Men visst ska folk ha visst beröm för att själva ha bromsat smittan och köpt vården tid. FHM och Socialstyrelsen har inte haft mycket med det att göra utan mer media och sunt förnuft. Som tur är har många i landet fortfarande respekt för smitta, döden och också empati.
Citera
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja och jag tror avbeställningsskyddet skulle vara högre i juridisk mening om de förbjöd resor. Då skulle ju folk ha råd att avbeställa och stanna hemma.

Att avbeställa kostar inget så det handlar inte om att ha råd utan om snålhet. Visst kan det vara surt att betala för något man inte kommer nyttja men man kan inte skylla på att man inte har råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in