2020-03-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Du har rätt, men min fråga borde kanske ha varit: Vad gjorde vi för fel som inte andra också gjorde?

Med tanke på alla fel så är det ändå anmärkningsvärt att vi totalt har lika många dödsfall sammanlagt som Holland - där befolkningen sitter hemma - har på en dag.

Nu är det påsklovet och 08-ornas rörelsemönster det hänger på.
Hela Europa har varit slapp, helt rätt och EU har mycket att fundra på. Vi har i stort ett bra och hänsynsfullt folk och är ganska glesbefolkad, det är det enda som bromsar nu och inte FHM. Det var ett högt spel av FHM att lita på det. Men smittan sprider sig utom kontroll så har vi inte en extrem tur så rusar vi snart förbi de flesta i Europa. I invandratäta förorter kommer det troligen att se annorlunda ut inom en snar framtid och man kan ana vad det leder till.

Det har du rätt i, påsklovet blir i mycket avgörande men jag tror inget kommer att göras åt det heller från FHM:s sida. Dom har inte vågat stöta sig med den övre medelklassen hitills utan offrar eller pressar de svaga utan röst istället.
Citera
2020-03-30, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Jag märker hur jag liksom drifftar bort när MSB talar på tv.. fattar ingenting och vet inte ens varför dom är med...

Du är inte ensam
Citera
2020-03-30, 14:26
Medlem
Adiemuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan det mycket väl bli. Inte just nu, men det finns en risk.
Absolut, stor risk. Men du tipsade om att jag skulle akta mig ifrån att skada mig. Det är lite spökligt passande tips😂. Skadar mig minst en gång i veckan, slog huvudet i skåpslucka så blodet rann senast.... för en timme sedan... (behöver dock sällan söka sjukvård för mina klavertramp som tur är&#128517.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är du säker på att antalet döda kommer "öka i all evighet"?

Du kan väl sluta märka ord. Okej det kommer sluta öka när viruset är helt och hållet utrotat från vår planet, eller när mänskligheten dött ut.
Citera
Medlem
Sjukvårdspersonal i Italien visar hur de jobbar med ansiktskydden. Hemska bilder, stackars läkare o h sjuksköterskor.

https://dk.newsner.com/nyheder/sundhedspersonale-deler-billeder-af-smertefulde-maerker-fra-ansigtsbeskyttelse-billederne-viser-dere s-haarde-hverdag/
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja och jag tror avbeställningsskyddet skulle vara högre i juridisk mening om de förbjöd resor. Då skulle ju folk ha råd att avbeställa och stanna hemma.

Tveksamt.

Dock har ju de flesta stora aktörer som till exempel Skistar gått ut och ändrat sina avbokningsregler.

De flesta som vill finnas kvar över tid (flygbolag, större hotellkedjor, charterbolag) tar en mer generös hållning till avbeställningar nu. Vissa, som till exempel Norwegian, är mindre generösa och ger tidsbegränsade poäng (krediter) som blir svåra att egentligen utnyttja.
Citera
2020-03-30, 14:27
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nej, för det finns inget lagstöd att kräva att folk inte reser.

Men att säga att MAN ABSOLUT INTE SKALL RESA OCH VI VÄDJAR TILL FOLK ATT INTE GÖRA DET, borde vara gott nog för alla med 50iq eller mer att förstå att man inte skall göra det.

Är det så jävla svårt att förstå?
JA de kanske borde vara gott nog men bevisligen är de ju inte det!
Ja de är tydligen extremt svårt att förstå för väldigt många människor.
Kanske har de inte högre IQ än du nämner, de får vi inte veta. Men egoistiska är dom i alla fall.
Boende ute i landet är livrädd för att stockholmare ska komma under påsk och leva på som vanligt.
En vädjan kommer inte att stoppa de som fortfarande tycker att de här är en förkylning och bara har lite snuva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Vilka är störst idioter - De som säger åt folket de absolut inte borde resa, eller idioterna som ger sig ut o reser?
Ja tycker att idioterna är de som tror att en vädjan räcker + de som röstade på Löfven. Jack tycker också att de ska priva med bullar och saft för att hålla människor hemma 😂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Du har rätt, men min fråga borde kanske ha varit: Vad gjorde vi för fel som inte andra också gjorde?

Med tanke på alla fel så är det ändå anmärkningsvärt att vi totalt har lika många dödsfall sammanlagt som Holland - där befolkningen sitter hemma - har på en dag.

Nu är det påsklovet och 08-ornas rörelsemönster det hänger på.
Att andra länder tabbat sig är ingen ursäkt när man ser utfallet i land efter land och tänker att "vi är nog annorlunda" och inte ens förbereder för att man kan ha fel förrän det visar sig att man har fel.

Inkompetensen hos den svenska regeringen och myndigheter är lika väntad men fortfarande är det svårt att förstå hur man kan vara så här dåliga. Och fanskapet Tegnel står i radio och TV med hög svansföring när situationen urartar omkring honom och svamlar om "stabilt läge" och att han förväntar sig att det norska utfallet kommer bli det samma. Kan han inte ens vara det minsta självkritisk och återhållsam? Sparka ut fanskapet. FHM måste ja va som en sekt inbördes när de inte revolterar under det här.
Citera
Bannlyst
"Informationspaket till de äldre". Din jävla idiot, stäng in dem!
Citera
2020-03-30, 14:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Har man en position som han har så måste man även kunna göra rimliga gissningar om den nära framtiden. Han gjorde sitt uttalande 8 februari, men redan i januari konstaterade italienarna att det finns corona i Italien:
De hade kanske andra idéer om hur det smittade och när det smittade då.

Citat:
Fast det viktigaste av allt. Om det är så att man inte vet, då ska man säga det. Hans huvudproblem är att han låter så självsäker på saker han inte har den minsta aning om. Många blir lurade och sedan får han äta upp sina egna ord efteråt. Gång på gång.

Tyvärr är det väl så vetenskap ofta fungerar. Mitt uppe i ett skeende är mycket osäkert, och visst, en god forskare har vett att erkänna att vissa saker är osäkra. Sen har de nog krav på sig att ge tydliga enkla besked till folk i allmänhet. Men vad kan de göra annat än att forska vidare och studera utvecklingen och så gott det går hitta ett balanserat sätt att hantera nuet?
Citera
2020-03-30, 14:28
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja och jag tror avbeställningsskyddet skulle vara högre i juridisk mening om de förbjöd resor. Då skulle ju folk ha råd att avbeställa och stanna hemma.
Ja på Skistar får man inte ens pengar tillbaka om man avbokar. Hur ska då de som är tveksamma till att åka dit eller inte motiveras att stanna hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in