2020-03-30, 13:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Att det är betydligt färre i rörelse vet vi redan. Men inget totalförbud mot restaurangbesök alltså.
Det kanske är en bra lösning? Kraftig reduktion men inget totalstopp. Det ger folk en viss frihet. Istället för att gå på restaurang etc. ofta kanske man gör det någon enstaka gång. Det där sista steget, från kraftig reduktion till total nedstängning kanske inte ger så mycket.
Citera
2020-03-30, 13:01
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Nu när jag ser dom haltande siffrorna för dödstal anar jag att det är statistisk vårstädning på gång.
Kraftigt stigande tal.
Mars:
datum: döda
23: 6
24: 13
25: 22
26: 15
27: 28
28: 0
29: 5
30: ?

Ja, nu dör de registrerade fallen på sjukhus i lunginflammation istället.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Sverige 2020 - Skiter fullständigt i sina medborgare och folk som jobbar inom vården. I Österrike gör man tvärtom .. Skillnad på stater och människosyn.

Vårdpersonal strider mot sänkta skyddskrav

Viss vårdpersonal ska numera kunna jobba med coronapatienter i kortärmat och utan munskydd, tycker regionerna. Vårdpersonalen håller inte med. Nu är det strid om skyddskraven för de anställda – mitt under viruskrisen.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-3...kta-skyddskrav

Austria to Make Basic Face Masks Compulsory in Supermarkets

VIENNA (Reuters) - Austria will require the public to wear basic face masks in supermarkets, where they will be handed out probably from Wednesday in a bid to slow the spread of the coronavirus, Chancellor Sebastian Kurz said on Monday.

"As of the moment these masks are handed out in front of supermarkets it will be compulsory to wear them in supermarkets," Kurz said, adding that the aim in the medium term was for people to wear them in public more generally as well. The so-called MNS masks are below medical grade, he said.

https://www.usnews.com/news/world/ar...n-supermarkets
… [ Visa mer ]

Med tanke på att de ens kommer att omfattas av sina försäkringar om de blir sjuka eller dör på arbetet eller av arbetsrelaterad sjukdom så vore det bästa att skyddsombuden lägger ett skyddsstopp om skyddsutrustning saknas. Swdan skicka hem dem med full lön tills skyddsutrustning anskaffats.

Det lär gå att sätta folk på ett flygplan och hämta in nödvändig utrustning men det görs inte nu då men hoppas folk arbetar iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Med tanke på att de ens kommer att omfattas av sina försäkringar om de blir sjuka eller dör på arbetet eller av arbetsrelaterad sjukdom så vore det bästa att skyddsombuden lägger ett skyddsstopp om skyddsutrustning saknas. Swdan skicka hem dem med full lön tills skyddsutrustning anskaffats.

Det lär gå att sätta folk på ett flygplan och hämta in nödvändig utrustning men det görs inte nu då men hoppas folk arbetar iaf.

Sedärja!

Fler som satsar på andningsmasker. Var har Österrike plötsligt fått ansiktsmasker ifrån så att de kan dela ut dem vid mataffärer?

Köpt från Kina? Vad gör svenska beslutsfattare? Vi väntar och väntar ...

Austria to Make Basic Face Masks Compulsory in Supermarkets
March 30, 2020, at 5:32 a.m.

https://www.usnews.com/news/world/articles/2020-03-30/austria-to-make-basic-face-masks-compulsory-in-supermarkets

===
Coronakrisen fortsätter att slå hårt mot den svenska arbetsmarknaden. Omkring 36 800 personer varslades i mars.

– Det är de högsta siffrorna någonsin, säger Annika Sundén, analyschef på Arbetsförmedlingen på en pressträff.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/e8L1Ay/historiskt-stora-varsel-hogsta-siffrorna-nagonsin
===
Stick till dem varsin symaskin!

Vi måste ju ändå göra nåt samhällsekonomiskt och det snabbt för alla varslade.

Alla vill ju såklart ha nåt att göra och bidra till att vända detta!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Ähhhh ska jag argumentera om det jag redan argumenterat?
Om Sverige klarar sig är det BARA TUR.
Vad fan ska Sverige bättre än resten av världen hur man ska bete sej under pandemier?
Vafan har de gjort under andra pandemier för att få bästa resultat? Rekommenderat folk att inte resa? Men lägg av. Har inte tid att snacka med folk som blivit hjärntvättade av Mördell.

Det har postats tidigare i tråden. Lessons learned från SARS-epidemin är en sak. Kanada.

https://www.canada.ca/en/public-health/services/diseases/2019-novel-coronavirus-infection/being-prepared.html?topic=tilelink
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det gjorde de inte:

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/who-china-joint-mission-on-covid-19-final-report.pdf

Ah, du menar visselblåsaren. Han som dog. Han var en oftalmolog och får för det första inte rapportera till internationella register och har dessutom inte den specialkompetensen att göra det.

Hade samma sak hänt i Sverige, om en allmänläkare tex. gått ut i sociala medel, skulle denna bli kraftigt tillsagd om inte prickad för det. Om du funderar lite kanske du förstår varför det inte kan gå till på det viset. Den och det som rapporteras förväntas hålla den kvaliteten att det ligger på vetenskaplig nivå. Alltså tillräckligt belagt. För att inte sprida falska rykten som kan få oanade konsekvenser.

Den 30 december 2019 gjordes upptäckten om ett nytt virus. Någon gång i andra halvan av januari 2020 var det belagt att smittan kunde spridas från människa till människa. Allt detta rapporterades utan fördröjning till WHO samtidigt som man registrerade fullständigt genom på det nya viruset.

Kina misskötte sig under SARS-utbrottet i början av 2000-talet. Verkar faktiskt som att de har lärt sig av läxan.
Det var inte bara han. Alla blev nedtystade. Men, men, det går ju förneka tills fan tar en. Dessutom: om en svensk läkare hade gjort det så hade nog inte polisen kommit och hotat en
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Ähhhh ska jag argumentera om det jag redan argumenterat?
Om Sverige klarar sig är det BARA TUR.
Vad fan ska Sverige bättre än resten av världen hur man ska bete sej under pandemier?
Vafan har de gjort under andra pandemier för att få bästa resultat? Rekommenderat folk att inte resa? Men lägg av. Har inte tid att snacka med folk som blivit hjärntvättade av Mördell.
Det finns ett drag av vidskepelse i myndigheternas inställning. Om vi visar viruset att vi inte är rädda för det, och fortsätter leva någorlunda normalt, då kommer viruset respektera oss och behandla oss mildare än de rädda länder som skuddar sig; de möts bara av förakt från viruset och ingen nåd.

Naturligtvis inte exakt så, men något åt det hållet tror jag, någon slags viruskarma tror man på.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Fullt möjligt, men vad har det med ekonomin att göra?
Folk är tvingade till att ta eget ansvar i andra länder ...
Citera
2020-03-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nja inte enligt nedan timeline, det var helt enkelt att inte göra någonting och satsa på flockimmunitet
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !

Alla har haft fel om Corona mer eller mindre. Dock är många av de här citaten tagna ur kontext och förvrängda. Att göra en sån här lista utan källor är lite dumt, även om jag vet att det är JeffreyEpstein här på Flashback som tagit fram den. En mytoman som skrivit gång på gång befängda saker och påstått att han varit först i världen med att avslöja saker om Corona.
Citera
2020-03-30, 13:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varutransporter är naturligtvis inte det stora problemet. Man skulle dessutom med omlastningsplatser nästan kunna eliminera det helt. Problemet är människor som reser. Man skulle kunnat förhindra denna pandemi om man tidigt skulle ha stoppat allt resande från Kina. Där vilar ansvaret tungt på WHO.
Egentligen handlar ju hela problematiken kring smittspridning om att folk verkar ha så otroligt svårt att föreställa sig vad som kommer att hända i framtiden, trots att det egentligen är väldigt enkelt.

Om det nu vore så enkelt att stoppa ett virusutbrott genom att ställa in flygtrafiken till ett visst land ser jag fram emot nästa virusutbrott som stoppas på detta sätt.
Citera
2020-03-30, 13:03
Medlem
Skrev det tidigare. Danmark har hittat nytt snabbt sätt att testa. De ska hjälpa Spanien.
Kanske hjälpa Sverige också?
Citera
2020-03-30, 13:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Samhället måste börja rulla igen, förr eller senare. Folk måste kunna gå ut och spendera sina pengar helt enkelt. Både för sin egen skull och för ekonomin/samhället.
Hur ska det gå till? Det är inte som att folk kommer ignorera pandemin.
Strutsbeteende funkar inte heller mot virus.
Citera
2020-03-30, 13:04
Medlem
Paladins avatar
Dagens siffror ser än så länge inte bra ut. Och då har inte de stora områdena släppt sina siffror än.

+ 9 döda
+ 92 nya fall

https://c19.se/

IVA registret ser sämre ut än vad det gjort på hela helgen med efter nya uppdateringar:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in