2020-03-30, 12:56
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Det finns 2 saker som ger en nästan total immunitet mot COVID, dock kommer ingen ta det seriöst, men jag är helt övertygad till att det är därför jag aldrig kommer få COVID även fast jag åker pendeltåg varje dag i stockholm.

Jag har inte varit sjuk en enda dag på 3 år p.ga detta

1. Få inte utlösning (ditt immunförsvar är som absolut sämst i flera dagar efter en utlösning - det är direkt efter utlösning du får könssjukdomar också t.ex). Ditt immunförsvar är enormt starkt när du inte har fått utlösning på ca 1-2veckor+.

2. Iskalla duschar varje dag. Kallaste som går, i ca 5 minuter.

Finns det vetenskapliga studier på det där? Alltså källa?

Att som man, "komma", gör ju att man gör av med proteiner eller allt vad det är som det innehåller. Det tar resurser. Men man får väl oxytocin, som är välbefinnande-hormon, sen?
Kan du tipsa, om man som Man, kan ha sex, men inte komma?

För närhet borde vara bra i lagom dos. Och tips för dom som inte kan ha närhet, blir att helt undvika ta på sig, på det viset. Men varmt bad borde vara bra. Det finns alternativ, t ex njuta av solen.

Kalla duschar..?? Jag tror det påverkar vilken typ av fett man får, så det ligger något i det.

Sen finns det en mängd faktorer, och alla har inte fördelen av att vara 100 % friska, det är så lätt att råka ut för olyckor etc, som förändrar ens liv.

Att slippa stress tror jag är bra för immunförsvaret, liksom sömn är viktigt. Går man ut på dan, så bildas melatonin som utsöndras när det blir mörkt sen, så då får man bättre sömn.

Tack för tips, och om fler har (några som man inte hör så jätteofta), så tas det tacksamt emot.

Ta hand om er.
Citera
2020-03-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ett exempel bara: låtit folk som kom från smittbärande länder som Italien och Iran sitta i karantän i 2 veckor innan de fick lov att röra sig bland folk.
Sant. Bra poäng.
Citera
2020-03-30, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Fullt möjligt, men vad har det med ekonomin att göra?

Samhället måste börja rulla igen, förr eller senare. Folk måste kunna gå ut och spendera sina pengar helt enkelt. Både för sin egen skull och för ekonomin/samhället.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
För att får perspektiv på de absurda "vårdapplåderna" (som ni enligt mig kan köra upp i röven) kan vi jämföra löner.

SSK inom privat sektor tjänar i genomsnitt 43 000/m. SSK inom offentlig sektor tjänar däremot i genomsnitt 33000/m, och då ligger tiotusentals personer också under 30 000 ... och samtidigt är medellönen för en pendeltågsförare 37 000/. Välkommen till underbara Sverige, där lönemaskinen är bakvänd.

Ni som tycker att ni hjälper vården genom att applådera på balkongen applåderar bla låginskomsttagare, så situationen är närmast unik. Aldrig förr har väl medel- och höginkomsttagare kollektivapplåderat låginkomsttagare ... Svensk medellön är väl 35 000 eller däromkring.

Dessutom jobbar undersköterskor, vårdbiträden och mentalskötare med eller i närheten av covid/corona, och då snackar vi löner from 16 000 (!) till max 27 000 ... Jag har jobbat med flera personer som legat under 20 000/m och vården bärs inte bara upp av sjuksköterskor, även om de älskar att framställa sig som unika. Grovjobbet skickar de ofta på "underlydande", som alltid glöms bort när vården debatteras.

När applåderna tystnat och börsen går varm igen kommer ni att fortsätta försämra vården och förakta "idioterna" som väljer vården framför att tjäna ordentligt med pengar.

Alla "hjärtan som klappar för vården" kommer att vara glömda.

Exakt så.

Denna underbetalda grupp som kämpar inom äldreomsorgen, hemtjänst och liknande, står också sist i kön till att få skyddsutrustning. De ska vårda gamla som blivit sjuka i hemmet tills dom dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag trodde att den stora grejen var att som enda land i världen hålla fast vid flockimmunitet utan att ha adekvat sjukvård för det är ju precis vad Anders Tegnell har gjort och gör

Vår sjukvård är inte så bra som den ska vara. Det instämmer jag absolut i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast även UK agerade inte förrän de tyckte det var dags.

Det var inte för att de "tyckte det var dags", det var för att de fick en rapport som visade att hundratusentals fler skulle dö om de inte vidtog åtgärder
Citera
Medlem
Ännu en dag utan åtgärder... Kan någon förklara vad regeringens strategi är? Jag fattar inte. På riktigt fattar inte.

Är meningen att vi ska tävla i samma liga som Italien och Spanien (som båda är i lockdown sedan länge) och genom att vägra lockdown med råge slå rekordet för antal mördade i Corona?
Citera
2020-03-30, 12:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men snälla du. I Sverige är det bara exfruar till olika alkisar som kräver att Systembolaget ska hålla stängt under Corona. Från statens och myndigheternas sida inte ett ljud åt det hållet.

...
Det finns nog en stor oro hos FHM och andra att alkogenen hos svenskarna ska göra sig påmind när man sitter där i sin ensamhet.

Sen att man inte går ut med det är en annan sak.
De har ju inte lagt korten på bordet utan spelat bluffpoker med att (via Tegnell) i en strid ström gå ut med felaktiga påståenden (vilket har tagits upp i tråden).
Citera
2020-03-30, 12:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Lågprisflyg som Ryanair och Norwegian slutade flyga för en vecka sedan. Bara det måste ha dragit ner flygtrafiken enormt. Vissa resor anses fortfarande viktiga, men det måste vara långt färre flyg som landar i Sverige än normalt.

Åtgärder måste inte vara så drastiska som en totalstängning. En kraftig reduktion har effekt det med, och lämnar visst utrymme för de resor som anses viktiga.

Det är just det där sista steget, mellan reduktion och totalstopp, som inte riktigt kan motiveras. Det kostar mer än det smakar, och då tänker jag inte nödvändigtvis på pengar.

Den optimala lösningen är sällan den mest extrema.

Viktiga resor? Som att åka till Åre eller Gotland i påsk?

Svenska myndigheter hade inte kunnat göra ett skit för att förhindra smittan från att komma hit. Nu är den här och det gäller att skademinimera.
Citera
Medlem
arbetets avatar
BBC nu:

12 298 spanska sjukvårdsanställda, läkare, sjuksköterskor etc. rapporterade positiva för COVID-19.

Det blir nya rekord idag.
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ooooh, nedan är en liten timeline och före den vilka åtgärder som fick Sydkorea och Japan att knäcka ryggen på Corona, räcker det?

Åtgärder FHM inte rekommenderat
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
- ha ansiktsmask

Anders Tegnells uttalanden,
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !

Svarar dig så att jag kan leta upp den tidslinjen i framtiden, Tegnell har alltså inte haft fel 1,2,3,4,5,6 eller 7 gånger. I varje beräkning och utlåtande har han haft fel och då har han uttalat sig minst var tredje dag sedan krisen startade. Att det finns idioter som fortfarande lyssnar på honom och tar hans ord för sanning är djupt oroväckande.
Citera
2020-03-30, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om nu Tysklands och Danmarks gränser är stängda är det inte märkligt att det dagligen rullar in tusentals och åter tusentals lastbilar från kontinenten in i Sverige? Hur kommer de in?

Vi kan inte stoppa båt- och lastbilstrafiken eftersom vi skulle dö av svält då. Det är meningslöst att halvstänga ett land om man vill minska smittspridning från andra länder.

Hur skulle det vara meningslöst, FHM säger ju att det räcker att en liten del av befolkningen tar självisoleringen allvar för att det ska ge stor påverkan på utvecklingstakten varför skulle inte det samma gälla om du begränsade rörlighet mellan länderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in