2020-03-30, 11:29
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Låter lite motsägelsefullt eftersom det var just företag som ställde in betalningarna.

Hur menar du?
Citera
2020-03-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur menar du?

Läs de två meningarna som jag fetade i din text, tycker du de går ihop?
Citera
2020-03-30, 11:37
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Läs de två meningarna som jag fetade i din text, tycker du de går ihop?

Du missförstod mitt inlägg. Vad jag syftar på är att fastighetsägare runt om i Europa och i Sverige börjar nu få likviditetsproblem när deras kunder; butiker, restauranger, hotell, cafeer, kontor m m börjar gå i konkurs eller inte kan/vill betala hyrorna.

När nu fastighetsägare börjar få likviditetsproblem så kommer bankerna snart få problem då det är exponerade mot fastighetsmarknaden.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-30 kl. 11:40.
Citera
2020-03-30, 11:40
Medlem
Citat:
Du missförstod mitt inlägg. Vad jag syftar på är att fastighetsägare runt om i Europa och i Sverige börjar nu få likviditetsproblem när deras kunder; butiker, restauranger, hotell, cafeer, kontor m m börjar gå i konkurs eller inte kan/vill betala hyrorna.

Då blir som sagt nästa mening lite märklig;: "Då det är uthyrning till företag/näringsidkare som fastighetsägare tjänar pengar på. Inte hyresrätter.".
Citera
2020-03-30, 11:44
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Då blir som sagt nästa mening lite märklig;: "Då det är uthyrning till företag/näringsidkare som fastighetsägare tjänar pengar på. Inte hyresrätter.".

Varför då?

Om fastighetsägares största inkomster kommer från restauranger, cafeer, butiker och kontor.
Om dessa nu börjar gå i konkurs elelr som i HM och Adidas fall i Tyskland, inte betalar hyran.
Då får fastighetsägarna likviditetsproblem och då får även bankerna problem.
Vad är det som är så svårt att förstå med det? Jag tor inte jag kan vara tydligare än så.
Citera
2020-03-30, 11:49
Medlem
Citat:
Varför då?

Om fastighetsägares största inkomster kommer från restauranger, cafeer, butiker och kontor.
Om dessa nu börjar gå i konkurs elelr som i HM och Adidas fall i Tyskland, inte betalar hyran.
Då får fastighetsägarna likviditetsproblem och då får även bankerna problem.
Vad är det som är så svårt att förstå med det? Jag tor inte jag kan vara tydligare än så.

Om de inte betalar blir det förstås svårt att tjäna pengar på dem.
Citera
2020-03-30, 11:50
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Om de inte betalar blir det förstås svårt att tjäna pengar på dem.

Självklart.
Du driver bara med nu. Stick och brinn din loser!
Citera
2020-03-30, 11:51
Medlem
Citat:
Så där skulle du säkert ha skrivit 1992 om du hade varit med då också och även denna gång skulle du haft tokfel.

Tokfel?
Jag påstår inte att man ska sälja om man kan vänta ut det..
Men att tro att priserna kommer öka under en LÅGKONJUNKTUR och ekonomisk krasch?
Det är bara ren efterblivenhet.
Citera
2020-03-30, 11:54
Medlem
Citat:
Självklart.
Du driver bara med nu. Stick och brinn din loser!

Men ser du inte vad du själv skriver, fastighetsägarna tjänar pengar på dem som du säger inte betalar, hur går det till?

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Tokfel?
Jag påstår inte att man ska sälja om man kan vänta ut det..
Men att tro att priserna kommer öka under en LÅGKONJUNKTUR och ekonomisk krasch?
Det är bara ren efterblivenhet.

Så det var alltså efterblivet att tro att det skulle ske efter krisen 1992 också då? Det var dock exakt det som skedde, det blev starten på en kraftig prisuppgång.
Citera
2020-03-30, 12:21
Medlem
Citat:
Men ser du inte vad du själv skriver, fastighetsägarna tjänar pengar på dem som du säger inte betalar, hur går det till?

Så det var alltså efterblivet att tro att det skulle ske efter krisen 1992 också då? Det var dock exakt det som skedde, det blev starten på en kraftig prisuppgång.

Varför tar du upp just 92 när kraschen började 90? Återkom om två år med ditt uttalande.

Och skillnad då och nu är sedan dess så har en generös kreditgivning och låga räntor stimulerat priserna?
Vad ska stimulera priserna nu syftar du på? Sänkta löner? Hög arbetslöshet? Strängare kreditgivning?
Tyst nu.
Citera
2020-03-30, 12:21
Medlem
Pfff..... Vet inte riktigt hur jag ska känna, göra eller tänka angående det här. Men för att få bästa möjliga tips & råd så behöver jag rådfråga er som är insatta i ämnet.

Jag köpte en bostadsrätt för dryga månaden sen, min nuvarande bostadsrätt låg då också till försäljning med en köpare som drog sig ur. Nu står jag med två lägenheter och jag börjar få småpanik över att inte ha fått lägenheten såld.

Vad ska ja göra?? Troll undanbedes tack!
Citera
2020-03-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför tar du upp just 92 när kraschen började 90? Återkom om två år med ditt uttalande.

Och skillnad då och nu är sedan dess så har en generös kreditgivning och låga räntor stimulerat priserna?
Vad ska stimulera priserna nu syftar du på? Sänkta löner? Hög arbetslöshet? Strängare kreditgivning?
Tyst nu.

När hade vi 500% ränta?
Jo mellan 16 september och 21 september 1992.

Vem av er skulle då ha sagt något annat än att vi skulle få kraftiga prisnedgångar. Verkligheten blev istället början på en kraftig prisuppgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in