Citat:
Ursprungligen postat av
belf
Jag kan glädja(?) dig med att sjuksköterskor tjänar mer än så.
Intensivvårdssjuksköterska ligger på drygt 41 000/månad. Grundutbildad ca 38 000.
Siffror från SCB. En seglivad myt det där om fattiga sjuksköterskor.
Det vet jag. Men dessa löner motiverar ju självklart inte att det finns sjuksköterskor som tjänar mellan 25 000 och 30 000/m. Det finns nyexade syrror som tjänar 25 000. Jag känner en SSK som jobbat i flera år och låg på 27 000 för ett par år sedan.
Att jämföra: medellönen för en
städare inom Kommunal är 24 000/m. En pendeltågsförare tjänar 30 000 ... osv ... det är groteskt.
Innan 2015 var ingångslönen för SSK 22 000 (!) i ett län Södra Sverige. Lönen höjdes då med ett par tusenlappar.
Hur covid/corona påverkar status och lönebild för SSK och andra vårdyrken blir spännande att se. Det är fortfarande ett kvinnoyrke och kvinnor är notoriskt dåliga förhandlare (som prioriterar relationer och trygghet och har svårt att hävda sig), så det lär inte bli stor ändring. Covid/corona är ju en enorm guldpassning till hela vården, men troligen kommer den att tappas direkt.
Det är så mycket som blir belyst under krisen ...
Intressant är också att se högerspöken vända kappan efter vinden
Nu hojtar sopan Uffe K (M) om masstestning och 50 miljarder i bidrag till näringslivet och "ställer krav" på staten, som han nyss ville begränsa, och skatter hatar han, liksom bidrag ... hur ska han ha det

?
Masstestning, vem ska betala för den?
Det är ändå lite komiskt att se högern dra samma haranger som vänstern brukar få skit för.
Ja du Uffe, det är lätt att kräva, men vem ska betala?