2020-03-30, 11:49
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja 110 döda är faktiskt bra.
Med tanke på att ni som har mer pessimistisk syn talade om Italiensiffror för Sverige vid detta laget.
Men nu fortsätter mest att tala om ”två veckor” vilket ni kört med under åtminstone tre veckor nu.
Så ja, i nuläget ser vår strategi att inte få panik ut att fungera väl.
Men vi är inte framme vid utvärdering ännu så jag ropar inte hej än.

Går inte uppnå Italiens siffror i lilla Sverige, det är nog de flesta överens om. Dödstalen ökar inte drastiskt förens IVA-platserna är fulla, dit kommer nog de flesta länder till vid en punkt. Förutom kanske Sydkorea, Tyskland, Island som tacklar detta på ett annat sätt.
Men att Sverige har högre dödstal än Norge, Finland och Danmark tillsammans säger dig? Vi har fetare, ohälsosammare och äldre population än dem? Inget med taktik och göra?
Citera
Medlem
Alla bör bära mask. Här en välarbetad artikel om det. Och jag håller med.

https://medium.com/@Cancerwarrior/covid-19-why-we-should-all-wear-masks-there-is-new-scientific-rationale-280e08ceee71
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Kina hamstrar skyddsutrustning och respiratorer innan västvärlden verkligen hade fått upp ögonen för farsoten.

När sedan väst, i detta fall Kanada beställer bl.a masker från Kina så skickar de defekta sådana:

Citat:
Canada to ensure coronavirus masks from China are safe amid reports of defects: Trudeau
https://globalnews.ca/news/6748441/trudeau-china-masks-coronavirus/
Citera
Medlem
Snart tror jag det är läge för helikopter-pengar till alla oavsett ekonomisk situation.
10 000 till vuxna och 5000 till barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Gud va kul med sån ironi. Två väninnor som tycker sej veta bättre än Mördell. Vad korkat.
På samma sätt som att resten av världen tror sig veta bättre än Mördell. Vad korkat.
Hela världen inklusive expert i hela världen som tänker som väninorna är så jävla korkade. Vad korkat.

Hela världen tycker inte alls att Tegnell har fel, sluta sprida desinformation.
Citera
2020-03-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Han kommer inte att ge sig från sin ståndpunkt gällande detta virus och hur man best skyddar befolkningen eller icke skyddar som det verkar vara.

Jag har fått sådana obehagliga vibbar av denne man sedan jag hörde honom prata för första gången. Inte har min åsikt blivit bättre när jag läste hur folkhälsomyndigheten med Anders Tegnell i spetsen hanterade Pandemix vaccinet och hur de gjorde det till en politisk fråga. Det är då vidrigt då finner inga ord.

Han har sagt så konstiga saker att det är helt otroligt att han får styra och ställa fortfarande. Visst är det ett stort team som jobbar på FHM men I slutändan är de med högsta positioner som fattar beslut.

Vi får se vad han ordbajsar i presskonferensen kl 14 idag eller om han väljer att gömma sig när siffrorna stiger mycket.

Tycker han blivit mer och mer ödmjuk på presskonferenserna och senast uttryckte saker som "hoppas" angående hans förutsägelser, vilket är ganska stor skillnad mot de inledningsvisa definitiva påståendena.

Men återigen jag tycker det är fel att Tegnell ensamt blir utpekad det är inte sannolikt att han själv tar beslut eller hittar på underlagen men däremot är han frontperson i egenskap av den roll han har, precis som johan carlsson i bland deltar i egenskap av sin roll, eller biträdande statsepidemiolog anders wallersten.
Citera
2020-03-30, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Då Sverige vägrar att testa befolkningen blir de som arbetar i hemtjänst och på vårdhem rena handgranaterna för de äldre. Det är dessa grupper man offrar nu: riskgrupper och äldre med behov av hemtjänst eller äldre på vårdhem. Skandal att man säger att man skyddar de gamla. Man skyddar bara de friska. Inte de mest svaga och utsatta.

Att rädda människor som redan har ett dåligt immunförsvar är tyvärr inte det smartaste. Det skulle vara ett slöseri att ens försöka. Om det ens skulle gå i dagsläget, så ser läget ut för sjukvården idag ut, tyvärr.

Med virusets snabba takt är det nästan säkert att vissa typer av grupper kommer att behöva vila, sjukhusen kommer att tvingas åter prioritera grupper om och om.

Den allvarliga nackdelen är att även räddarna, läkare såväl sjuksköterskor, dör också. Enligt en källa, tar till och med vissa självmord, på grund av resultatet av det hela. Källan länk minns jag inte, skulle ta tid hitta källan, men minns att den kom ifrån ett Europeisk land.

Det hela för mig och andra är att det är tragiskt situation, vi kunde ha tagit åtgärda i stora sträck i början, i vår fina samhället. Men ibland tycker vi alla inte det samma om samma sak.
Senast redigerad av Foreknowledge 2020-03-30 kl. 11:56.
Citera
2020-03-30, 11:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Bra pressträff idag region Stockholm. Finns på Svt play.
Tack för tips.

Bygghjälmar har de på sig... Men de står precis bredvid varandra.

Den där Svenonius är en riktig ordbajsare och klappar sig själv på axeln. Vi... rekordsnabbt... orkar lyssna på henne.

Det är bra att de ökar kapaciteten med fler platser i Stockholmsmässan. Men jag vet inte om det är rätt beslut att anpassa stockholmsmässan för vanliga patienter på Älvsjömassan - vilka är av många olika kategorier av sjukdom förstås. För mig hade det varit rimligare och enklare att bygga upp ett nytt tillfälligt sjukhus för 1 kategori av patienter - COVID-19-patienter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tegnell stod senast, i Torsdags och sa när frågan var varför det var sådan diskrepans mellan region stockholms uttalande och FHM att FHM pratade om att registrerande nya fall och inte trycket på sjukvården han påpekade också att det var viktigt att förstå att de sjukvården ser nu är personer som blev sjuka för ca 4 veckor sedan (dvs innan FHM tog tag med hårdhandskarna och började rekommendera social distansering och handtvättning).

Här har du nog utan att förstå det totalt exponerat Tegnells och FHM stora svaghet och det stora misstaget som gjorts med krishanteringen.

Tegnell sitter framför en dator och matar sina teoretiska modeller och för honom ser detta helt ok ut.

Eftersom strategin varit att låta FHM sköta krishanteringen så har han helt sonika fått all mediatid och får stå och teoretisera om sin flockimmunitet.

När således helvetes portar öppnar sig på sjukhjusen och vi får Italien 2.0 så är ju Tegnells syn på saken att det där är inte riktigt hans problem, det var andra som skulle ansvara för att sjukhusen var rustade och fungerade.

Tegnell är ju bara en kugge i maskineriet, i andra länder så har man tagit in råd från sin motsvarighet till FHM och sen lyssnat på alla andra och till sist fattat ett beslut.

I sverige så har FHM fått en blanco-check, "lös coronakrisen" och det har dom gjort efter bästa förmåga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Kina hamstrar skyddsutrustning och respiratorer innan västvärlden verkligen hade fått upp ögonen för farsoten.

När sedan väst, i detta fall Kanada beställer bl.a masker från Kina så skickar de defekta sådana:

Vi visste att det skulle bli en pandemi redan i januari. Regeringen och myndigheterna hade tid att ställa om till inhemsk produktion. Om de ville. Men uppenbarligen ville man inte det.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Antalet nyinlagda på IVA under Fre,Lör,Sön ökar sakta men säkert. Kommer säkerligen landa på just runt 30+ som vi nu sett den senaste veckan. Därför och därmed ingen minskning - kan vi fastslå det nu?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Finns alltid experter med olika åsikter, och media är duktiga på att lyfta fram dem med motstridiga åsikter. Sök lite efter europeiska länders statsepidemiologer och se vad de tycker. Ett exempel är Danmarks statsepidemiolog (deras motsvarighet till Tegnell) som gick ut på en presskonferens och sa att regeringen fattat beslut som inte var rekommenderade av hans myndighet, och att många av deras åtgärder (t ex stängda gränser) är rent politiska beslut. Dvs politikerna stängde gränserna för att vinna stöd hos folket och framstå som handlingskraftiga

Oxh ibland är politikernas förhastade panikbeslut rent skadliga. Inte bara för ekonomin utan också för folkhälsan Se bara på Indien, där beslutet om en total nedsläckning orsakat en massflykt ifrån storstäderna av fattiga daglönare och hemlösa. Det kommer att resultera i en smittexplosion i indien om 14 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in