2020-03-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Minst 127 döda i Sverige för tillfället.

https://c19.se/

Den kommer hamna på 150+ efter kl 14:00 regionerna har inte rapporterat dödsfallen så bra nu i helgen. Jag vågar tom gissa på att vi hamnar runt 180 dödsfall idag.
Citera
2020-03-30, 11:51
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Kina hamstrar skyddsutrustning och respiratorer innan västvärlden verkligen hade fått upp ögonen för farsoten.

När sedan väst, i detta fall Kanada beställer bl.a masker från Kina så skickar de defekta sådana:

Så medvetet det kan bli, riktiga äckel.
Citera
2020-03-30, 11:52
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Läste en artikel på AB ikväll (länk nedan), där en läkare nämner att de använder sig av palliativ vård (mao dödshjälp med morfinöverdos), kl 19 censurerades artikel och det om dödshjälp togs bort. Sker säker dödshjälp ute på ålderdomshemmen också, undrar om de som dör där ens hamnar i statistiken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50gJ26/smittskyddslakaren-laget-i-varden-ar-anstrangt

Söker man på Google med frasen "palliativ vård" så kommer det upp ett meddelande från MSB!

Säkert besvarats redan, men palliativ vård är alltså vård i livets slutskede. Det är alltså inte dödshjälp, som inte är tillåtet i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Går inte uppnå Italiens siffror i lilla Sverige, det är nog de flesta överens om. Dödstalen ökar inte drastiskt förens IVA-platserna är fulla, dit kommer nog de flesta länder till vid en punkt. Förutom kanske Sydkorea, Tyskland, Island som tacklar detta på ett annat sätt.
Men att Sverige har högre dödstal än Norge, Finland och Danmark tillsammans säger dig? Vi har fetare, ohälsosammare och äldre population än dem? Inget med taktik och göra?

Våra dödstal ligger i paritet med Danmark om du jämför dödstal med population.
Så vad säger det dig?
Om vi nu vänder på det?
Att jämföra och ta statistik kan ge båda sidor rätt beroende på vem man jämför med och vilken statistik.

Det enda jag konstaterar är ju att det går inte komma ifrån känslan att ni är ett gäng i denna tråd som skulle bli galet besvikna om inte det blir massdöd i Sverige så ni kan fortsätta spy över svensk strategi och Tegnell.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Så varför kritiserar du inte UK och Finland mer?

För att jag är på ett svenskt forum, och för att dessa länder har infört åtgärder, medan Sverige inte har gjort det ännu ?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Nej för det är redan försent, effekten faller bort.

Det enda som då skulle ske är att Tegnell, som ordakat denna spridning egentligen, skulle få beröm för sitt "duktiga och handlingskraftiga agerande".

Vilket han förstås inte inte bör få då han konstant haft fel och tagit fel beslut hittills
Det är verkligen fantastiskt att Sverige som enda land i hela jävla världen hade klarat sig från den här smittan om det inte varit för Tegnell!

Snacka om att vi är heelt suveräna! Världens stålmän!
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Och samtidigt som Tegnell babblar på skriker vården i media hur katastrofal situationen är redan nu.
"Jag trodde inte att viruset skulle sprida sig"

🤡
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Oxh ibland är politikernas förhastade panikbeslut rent skadliga. Inte bara för ekonomin utan också för folkhälsan Se bara på Indien, där beslutet om en total nedsläckning orsakat en massflykt ifrån storstäderna av fattiga daglönare och hemlösa. Det kommer att resultera i en smittexplosion i indien om 14 dagar.

Word
Citera
2020-03-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag kan glädja(?) dig med att sjuksköterskor tjänar mer än så.
Intensivvårdssjuksköterska ligger på drygt 41 000/månad. Grundutbildad ca 38 000.
Siffror från SCB. En seglivad myt det där om fattiga sjuksköterskor.

Det vet jag. Men dessa löner motiverar ju självklart inte att det finns sjuksköterskor som tjänar mellan 25 000 och 30 000/m. Det finns nyexade syrror som tjänar 25 000. Jag känner en SSK som jobbat i flera år och låg på 27 000 för ett par år sedan.

Att jämföra: medellönen för en städare inom Kommunal är 24 000/m. En pendeltågsförare tjänar 30 000 ... osv ... det är groteskt.

Innan 2015 var ingångslönen för SSK 22 000 (!) i ett län Södra Sverige. Lönen höjdes då med ett par tusenlappar.

Hur covid/corona påverkar status och lönebild för SSK och andra vårdyrken blir spännande att se. Det är fortfarande ett kvinnoyrke och kvinnor är notoriskt dåliga förhandlare (som prioriterar relationer och trygghet och har svårt att hävda sig), så det lär inte bli stor ändring. Covid/corona är ju en enorm guldpassning till hela vården, men troligen kommer den att tappas direkt.

Det är så mycket som blir belyst under krisen ...

Intressant är också att se högerspöken vända kappan efter vinden

Nu hojtar sopan Uffe K (M) om masstestning och 50 miljarder i bidrag till näringslivet och "ställer krav" på staten, som han nyss ville begränsa, och skatter hatar han, liksom bidrag ... hur ska han ha det ?

Masstestning, vem ska betala för den?

Det är ändå lite komiskt att se högern dra samma haranger som vänstern brukar få skit för.

Ja du Uffe, det är lätt att kräva, men vem ska betala?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Hela världen tycker inte alls att Tegnell har fel, sluta sprida desinformation.

Nej, hela världen tycker inte Mördell har fel av den enkla anledningen att ingen i världen vet vem pajasen är. Ingen vet nåt om skitlandet Sverige, en obetydlig håla nånstans i Europa.
Att hela resten av världen gör tvärtom det Mördell gör, eller att Mördell gör motsatsen av som görs i resten av världen gör att resten av världen anser (underförstått) det Mörell gör är fel. Sluta själv med desinformation.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/coronaviruset-och-covid-19---regler-for-skolor-och-forskolor/coronaviruset---fragor-och-svar-utifran-skollagstiftningen

Föräldrar i riskgruppen samt de föräldrar vilka tar hjälp av mor/far föräldrar utgör en stor andel.

I dagsläget ser det ut som en grundskola kan stängas om flera lärare smittas, beslutet tas av huvudman i samråd smittskyddsläkare med ev påtryckning av föräldrar.

Barn med misstänkt Corona får vara i skolan så länge de inte uppvisar symtom. (Inga snoriga/hostiga barn i skolorna? Tycker jag hört flera slemhosta i armen Hmmmm).

Ulf Kristerssons förslag om tester kanske riktas till bla grundskolor. Där de antagligen utförs av skolsköterska.

FHM inväntar lärare som får Corona för att sen be dessa ställa om till digital undervisning hemifrån?

Mina barn är stora nog att vara hemma ensamma när jag jobbar, men inte fan litar jag på att dom ska sköta sin skolgång från hemmet när vi inte är hemma. Det kommer inte hända, stänger dom grundskolorna helt så får dom arbeta in det dom missar, inte ska vi skattebetalare behöva säga upp sig för att vakta barnens skolgång.
Citera
Medlem
Whistleblowers silenced by China could have stopped global coronavirus spread | 60 Minutes Australia

"Mid-November in Wuhan, China, and cases of a strange new flu start surfacing. In a sprawling city of 11 million people, the coronavirus, our invisible brutal enemy was born - festering at least a month and a half before the world was told. In January President Xi Jinping made a decision that would ultimately condemn the world: allowing 5 million people to leave the epicentre of the virus without being screened."

Varning för starka bilder
(ett tips om man är känslig för starka bilder är att lyssna, men inte titta)

https://www.youtube.com/watch?v=pEQcvcyzQGE&t=301s
Senast redigerad av Ann-Chis 2020-03-30 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in