2020-03-30, 09:59
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om alla hade ansiktsmasker,

skulle vi kunna gå till jobbet, handla och va nästan helt som vanligt,

förr eller senare kommer de ledande på att det blir billigare att massproducera andningsmasker så de ekonomiska hjulen kan fortsätta snurra,

än att folk ska stanna hemma och ekonomin står still,

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad för sorts masker?

Eller i Tjeckien?

Usage of Masks “Flattened” Growth of Coronavirus Cases in Czech Republic
Prague Morning
BY PRAGUE MORNING
MARCH 29, 2020

https://www.praguemorning.cz/usage-of-masks-flattened-growth-of-coronavirus-cases-in-czech-republic/

Jag är inte kompetent nog på smittspridning för att förstå relevansen i artikeln,

men jag begriper rubriken och strategin.

Kanske t om kunde göra det i statlig regi som nån slags beredskapsarbete,

det blir väl inte dyrare med löner än med bidrag till arbetslösa,

med den skillnaden att kritiskt sjukvårdsmaterial produceras till landets vårdpersonal (i första hand) och till befolkning (i andra hand) och kanske rentav till andra behövande länder (export),

===
Antalet nyinskrivna arbetssökande hos Arbetsförmedlingen är just nu mer än dubbelt så många som de brukar vara vid motsvarande tid på året, visar siffror som SVT tagit del av.

Förra veckan skrev drygt 14 200 personer in sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen. Veckan innan var det drygt 12 100.

Motsvarande veckor de gångna åren låg siffrorna som mest på drygt 6 300.

Antalet öppet arbetslösa hos Arbetsförmedlingen stiger också.

Den siffran ligger nu på närmare 211 000 personer, rapporterar SVT. Förra året under motsvarande vecka låg den siffran på strax under 180 000 personer.

Senare i dag presenterar Arbetsförmedlingen siffror över både arbetssökande och varsel vid en presskonferens. Den direktrapporterar vi här, och tv-sänder på aftonbladet.se.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-03-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har stått i tidningarna att de har öppnat sina djurmarknader igen, i dagarna. Hund-, katt-, orm- och fladdermuskött, hela skiten! Konstigt, eftersom det har sagts tidigare att sådana marknader ska förbjudas? Snart har vi ett nytt virus i omlopp... som kan vara farligare än det här.

Förbjöds också efter SARS. Sen började folk sälja och köpa och äta dem i smyg igen. Myndigheterna tittade mellan fingrarna. Och sen tilläts det igen.

Nu har man inte ens förbjudit skiten trots att hela världen står på knäna.

Hoppas hoppas att skiten sprider sig i HELA Kina och framför allt smittar dess ledning..
Citera
2020-03-30, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det kom väl ifrån det högsäkerhetslaboratorium i Wuhan som forskar just på farliga virus

Finns ju till och med böcker som beskrivit detta scenario och namngivit Wuhan, enda labbet i Kina eller en av ett fåtal.

Detta är väl inte bekräftat ännu?

Däremot är har det forskats fram att myrkott/pangolins har coronavirus som till 99% stämmer in på covid-19. Alltså kan covid-19 härstammats från detta djur (som bland många djur sålts på wet markets i Kina, däribland Wuhan).

Detta stackars djur som är utrotningshotat smugglas världen över för konsumption (pga vidskepligheter). Så viruset kan väl ha startat någon annanstans i världen?

https://www.afrik21.africa/en/africa-covid-19-gives-pangolin-a-break-from-extinction/
https://www.worldwildlife.org/species/pangolin/
https://www.google.com/amp/s/api.nat...pments-growing[

Redigering: Länk WWF
Senast redigerad av Ann-Chis 2020-03-30 kl. 10:08.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ledare kanske inte vågar sig på boycot, men vi fotfolket kan rösta med fötterna. Om vi inte åter på kinesiska restauranger (vet att de är oskyldiga, men ändå som en markering), inte själva köper ngt därifrån på nätet, frågar alltid när man köper ngt i butiken och ifall expediten säger made in China - då vänder vi på klacken.. Skriver i tidningar, agiterar MOT Kina allt vad vi kan (ungefär som Kinas ambassadör agiterar mot oss svenskar) då kanske detta får vind precis som lilla miljöaktivistens skolstrejk vid världsomfattande uppmärksamhet.

Vem FAN vill göra affärer med dessa vidriga fladdermössätare?

Precis, man får göra det lilla man kan. Jag kommer aktivt se till att undvika allt som har med Kina att göra. I den mån det går, tyvärr är det omöjligt att undvika helt. Det lär ju inte förändra något, men jag kan personligen känna mig nöjd med att inte stötta ett land som har både en syn på människor såväl som på djur som är fruktansvärd.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Expressen börjar nu så smått att lätta på förlåten, när man skriver att antalet döda i Wuhan troligvis är mycket högre än de officiella siffrorna.

Enligt tidningen så hanteras 3500 urnor per dag i stadens begravningscentra, och så har det tydligen varit ett tag. Tidningen skriver att över 25000 kan ha dött.

De skriver också att Wuhan normalt har 220 döda per dag, siffran nu vid peak-döda skulle alltså vara mer än 10 gånger fler. Detta stämmer väldigt bra med beräknigar som vi har även för Sverige, att det kommer att dö ca 10 ggr fler än normalt då det peakar.

Så min slutsats för Wuhan är att staden med 8 miljoner invånare har haft ca 40000 dödsfall, och har uppnått flockimmunitet. Samma sak kan gälla för övriga Kina, vilket då skulle innebära ca 7 miljoner dödsoffer i Kina som helhet.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
https://www.yenisafak.com/en/video-gallery/Hayvanlar%20Alemi/snakes-dogs-and-bats-inside-a-chinese-animal-market-2203281

Här mina vänner får ni se hur det ser ut på en djurmarknad i Wuhan. Fullt av döda hundar, grillade fladdermöss på lollipop-pinnar och ormar. Det är så vidrigt och detta måste upphöra.
Citera
2020-03-30, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Så här uppfattar jag orsaken till att testkapaciteten är begränsad.

I laboratoriet sker en behandling (som är manuell) och en analys (som görs av en maskin). Tillgången på personal, kemikalier och analysmaskiner är begränsad.

Därför prioriteras (som jag uppfattat det):
– Vårdanställda som misstänks ha infekterats.
– Patienter som kommer in i vården med misstänkt infektion.

Moderaterna framstår som lite kappvändare nu:
"– Sänk skatten för alla!"
"– Testa alla!"

Hinner han tänka efter innan han uttalar sig, Kristersson?

Enligt den här snubben finns kapacitet.

Mats Eriksson (Docent i Anestesi & Intensivvård)
@uppsalamats
·
17h
Kapacitet för omfattande testning av C19 finns och är redo att användas.

SVA är sedan mer än en vecka redo att omededelbart köra analyser på sitt laboratorium och hantera masstestning, exempelvis personal inom sjukvård. SVA har mycket hög kapacitet (http://sva.se).
Citera
2020-03-30, 10:02
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Om du inte vet, varför skriver du då att FHM har som taktik att få en långsam spridning?
15 mars, 2020
Anders Tegnell säger i en kommentar till Expressen att resonemanget om flockimmunitet ”delvis” stämmer. På en direkt fråga från TT om strategin är att folk ska smittas, svarar Tegnell ”Inte i grunden” och hävdar att strategin är att försöka få smittan att gå så långsamt som möjligt.

– I alla fall inte att det ska ske så snabbt som möjligt. Däremot börjar vi nå en förståelse för att viruset inte kommer att sluta spridas förrän vi når flockimmunitet. Men det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det, vi ska inte skynda på det.

KÄLLA.Samhällsnytt.(Se länk)
https://samnytt.se/bekraftat-tegnell-vill-smitta-stora-delar-av-befolkningen-med-corona/

Eftersom Tegnell vid ett flertal tillfällen kommit med olika svar på en rad frågor är det svårt att tolka vad som stämmer eller inte.
Att han sedan flera veckor varit tydlig med att han vill se en långsam spridning i samhället kan likaväl vara så att han vill se en snabb spridning? Jag vet inte, och hur ska man veta säkert när Tegnell ändrar sig om vartannat?
Mot bakgrund av regeringens agerande och Tegnells uttalande vid en presskonferens i veckan som gick, när han sa "vi arbetar inte för att stoppa smittspridningen" så kan det bara vara flockimmunitet dom arbetar med att få.
Jag skrev att jag inte vet för hur ska man veta vad Tegnell är ute efter när det gäller smittspridningen, långsam eller snabb? Han har ljugit, undanhållit och mörkat information ett flertal gånger så för min del är det osäkert vad han eftersträvar mer än att han vill se flockimmunitet.
Citera
2020-03-30, 10:03
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Hur tänker du? Eller rättare sagt, tänker du?

Smittade som skrivs in på IVA är faktiska siffror, baserade på fakta. Antal smittade är ett urval ur en limiterad grupp vi väljer att testa.

Vilka av dessa tror du är mest korrekt?

Visst är det antal som skrivs in ganska korrekt. Men fler och fler väljs bort får inte intensivvård det är för gamla. Sedan gör dom med tante på vårdboendet i Falkenberg testar in för hon var 95 när hon dog. De anhöriga säger att hon uppvisade alla symptom och både personal och andra vårdboende var konstatera smittade.
Hur fan kan man då bara säga dog av "ålderdomssvaghet". Men det är ju statistiken faktiskt kan friseras.

Man testare inte, "har alltså ingen aning om verkligt antal i samhället och ingen koll på individnivå.
Man upplåter inte vårdplatser för äldre, "de ska ju dö ändå, snart"
Man är restriktiv med att släppa fram dem till vården överhuvudtaget, "stanna hemma ta en alvedon"
Dör någon som var relativt ung kommer försvarsargumentet, "underliggande sjukdom".
Dör någon hemma, "olycksfall i arbetet", eller "vi fixar en lämplig dödsorsak som inte är Covid-19, den döde är ju ändå död"!

Det går inte att dölja massdöd men nog kan man frisera siffrorna för stunden. När dödstalen så småningom kan jämföras med föregående år ja då rycker det säkert på axlarna. De red ut stormen när kritiken var som värst.

Alla som kan ställa andra till ansvar sitter i samma båt som de som gjort fel så det händer inget.
Citera
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har stått i tidningarna att de har öppnat sina djurmarknader igen, i dagarna. Hund-, katt-, orm- och fladdermuskött, hela skiten! Konstigt, eftersom det har sagts tidigare att sådana marknader ska förbjudas? Snart har vi ett nytt virus i omlopp... som kan vara farligare än det här.

Usch, detta är jag emot. Jag tycker detta visar prov på aningen dålig respekt från kineserna faktiskt. De vet ju hur hårt ekonomierna i väst och övriga världen har drabbats pga Corona. Att de inte bekymrar sig mer över att eventuellt upprepa en pandemi med sina djurköttsmarknader, tycker jag är oroväckande faktiskt.

Vad anser du om detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Förbjöds också efter SARS. Sen började folk sälja och köpa och äta dem i smyg igen. Myndigheterna tittade mellan fingrarna. Och sen tilläts det igen.

Nu har man inte ens förbjudit skiten trots att hela världen står på knäna.

Hoppas hoppas att skiten sprider sig i HELA Kina och framför allt smittar dess ledning..

Detta är ytterligare ett indicium för att viruset spreds på ett annat sätt än från denna djurmarknad. Myndigheterna i Kina vet att viruset kom från en annan källa, det är därför som de inte tror att djurmarknaderna är något problem. Jag tror fortfarande att den troligaste källan är viruslabbet i Wuhan.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det beror på typ av mask.
Dom vanliga enkla maskerna släpper, som jag förstår det, in virus tillsammans med inandningsluften. Dom fångar däremot in droppar som kommer när man nyser och hostar.

Det finns bättre masker, som t.ex. används inom vården, som även skyddar bäraren.

Jag kan inte beteckningarna på dom olika maskerna.

Vi sägs smittas genom att få virus på händerna och pilla med dem i mun näsa tex.
Om vi har munskydd på offentlig plats där våra händer exponeras för ytor som har virus så skyddas mun och näsa från ofrivillig beröring av mun och näsa med hand. Munskyddet är en mental och fysisk barriär. Ett bra skydd tror jag. Om munskyddet bara ger 25% skydd är det ett fantastiskt vapen mot för snabb smittspridning i samhället, mångfaldigt effektivare än lagar mot att samlas fler än 50 personer tex. Ett mysterium varför FHM har gått i prestiege på munskyddens ringa betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in