2020-03-30, 09:34
Medlem
Smhfs avatar
45-åringen tittar på vittnet när han berättar. 45-åringen ser neutral och oberörd ut.
Citera
2020-03-30, 09:35
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Svaret blev från FU: "Jag har ingen kommentar"

NA berättar om journalisten FU som sökte upp utredningen förra sommaren. Han ville även komma i kontakt med åklagaren för att lämna mer uppgifter om sitt grävande som då hade pågått 6-8 månader.
Det finns olika sätt att fiska information från en utredning där locket ligger på och ett sätt är ju att vara "hjälpsam" och bidra med undersökningar... Jag anar att FU inte är glad på sin branschkollega SH som på ett diskret sätt ifrågasätter FU vad det gäller ansvaret att som journalist skydda källor.

Länk till betalartikel: www.na.se/artikel/svt-reporter-ville-intervjua-misstankte-hjarstamordaren-uppmanade-polisen-bugga-kanske-kan-uppkomma- viss-stress
Saxat:
"Det är ju en dubbel roll här, jag är ju journalist och det finns ju ett källskydd som ni är medvetna om. Men, jag känner ändå att det är också en pågående mordutredning", säger journalisten i förhör.

SVT-reportern uppger i polisförhöret att han planerar att intervjua 45-åringen och hans före detta fru. Han säger i förhöret att detta kan komma att stressa upp intervjupersonerna.

Reportern uppmanar sedan polisen att ta till hemlig avlyssning – som därmed indirekt skulle riskera att röja det grundlagsskyddade källskyddet.

I Sverige är källskyddet reglerat i grundlagen. Det finns där för att garantera att en person som lämnar uppgifter till en journalist ska få vara anonym.

"Om inte det redan finns tvångsmedel så kanske det finns ett skäl till att kanske ha tvångsmedel igen. För jag tänker söka upp dom här i alla fall. Dom måste ju få chansen att säga vad dom tycker, om dom inte har tagit död på Lena. Och är det så att dom har gjort det, då kanske det kan uppkomma en viss stress om jag dyker upp."

Journalistens kontakter med polisen kan strida mot SVT:s egna regler. Reportrarna ska ha ett neutralt förhållningssätt till något utan att blanda in vinklade åsikter.

Fredric Undevik
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forhandlingar-i-tv-men-fotoforbudet-kan-skarpas

I serien ”Domstolen” får tittarna följa ett antal brottmål och tvistemål från början till slut. Filmaren Fredrik Undevik har arbetat med programmet i tre år och vill ge en bild inifrån rättssalarna, trots det fotoförbud som sedan över 70 år råder där.

– Den ökade insynen skulle stärka förtroendet för rättsväsendet och få domare, åklagare och advokater att skärpa till sig. För mig är det en självklarhet att en offentlig rättegång ska kunna följas av alla som vill och inte – som nu – bara av det fåtal personer som får plats i rättssalen, säger Maria Abrahamsson (M), riksdagsledamot.

Fredric Undevik producerade bla, operation playa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/5VzwzW/polisens-agenter-lyxfestade--for-att-snarja-kokainligan
-----------------------------
Mordet på Lena Wesström har redan innan dom fallit visat med all önskvärd tydlighet varför det är viktigt med andra än några få (vänskapskorruptas?) insyn i utredningen. Till detta kommer auktoriteters iver att genusideologisera domstolen.

Journalister är i vår/allmänhetens tjänst så vi får sätta vår tillit till att journalister (som Fredrik Undevik) vädrar ut utredningen Lena Wesström ordentligt. I ett demokratiskt samhälle går det inte överdriva vikten av insyn så inte starka krafter eroderar rättsväsendet den maffiastruktur.

Glöm inte att det var genom medias försorg rättskandalerna Thomas Qvick, Kevin, etc avslöjades.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-30 kl. 09:46.
Citera
2020-03-30, 09:37
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Namnet kryper förhoppningsvis fram.

Det kanske går att lista ut vilka frågor vittnet får och hur denna svarar.
Senast redigerad av Smhf 2020-03-30 kl. 09:44.
Citera
2020-03-30, 09:40
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Andrahandsuppgifter från dem LW
svartmålat SD och HD inför.

F*drik R**s kände både LW och SD då han ingick i den tajta geogruppen tillsammans med JG. Det var JG som vände ryggen mot LW.
Så FR har förstahands uppgifter, varför ljuger du?

Det är tydligt att du drivs av ett hat mot LW och har en vendetta. Du förstör tråden och dig själv med ditt hat och dina lögner.

FR var nära samtliga i gruppen och talar ärligt och uppriktigt så vitt vi kan bedöma.
Citera
2020-03-30, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Sedan MH:s blogg blev känd här i tråden (aug 2018) har jag i tråden skrivit och undrat om MH och HD haft kontakt ang sitt gemensamma hatobjekt LW (är fortfarande inte främmande för att så kan vara).

Om inte polisen sett/läst hennes blogg funderar jag på varför MH blev förhörd. Hon, vad jag tror hade väl ingen kontakt med LW efter MH:s separation från UW.

Är det normal gång att någon på det avståndet från ett BO blir förhörd...om inte så varför? Någon som tipsat?

Polisen hade kännedom om MH:s blogg redan under augusti -18,
i samband med att den lades ut här i tråden.
Citera
2020-03-30, 09:56
Medlem
Draifoss avatar
Från NA:s rapportering nu:
Åklagaren tar upp ett begrepp som 45-åringen ska ha använt, ”välj eller dö”. Vittnet uppfattade det först som ett skämt. Men ska sedan ha ändrat sig och tagit mer allvarligt på det.

Det var ett begrepp som 45-åringen använde då och då i olika sammanhang.

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2919445&Page=0&overlay=false
Ungefär som psykopaten Pablo Escobar brukade säga, Plata o plomo:
https://www.youtube.com/watch?v=wXPcbqbzMkE
Citera
2020-03-30, 09:57
Medlem
Är det JG som vittnet menar tog avstånd till LW efter otrohetsaffärer uppdagades och som verkade nervös?
Citera
2020-03-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Är det JG som vittnet menar tog avstånd till LW efter otrohetsaffärer uppdagades och som verkade nervös?
Japp.
Citera
2020-03-30, 10:00
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Från NA:s rapportering nu:
Åklagaren tar upp ett begrepp som 45-åringen ska ha använt, ”välj eller dö”. Vittnet uppfattade det först som ett skämt. Men ska sedan ha ändrat sig och tagit mer allvarligt på det.

Det var ett begrepp som 45-åringen använde då och då i olika sammanhang.

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2919445&Page=0&overlay=false
Ungefär som psykopaten Pablo Escobar brukade säga, Plata o plomo:
https://www.youtube.com/watch?v=wXPcbqbzMkE
På flera ställen i FUP framgår det att var ett språkbruk han använde.
Citera
2020-03-30, 10:01
Medlem
Undrar om JG har anledning att vara nervös?

NA:
Vittnet berättar nu om kontakten mellan honom och en vän dagarna efter mordet. Vännen var med i den tajta geochachinggruppen och var den som tog avstånd från Lena Wesström när otrohetsaffären avslöjades..

– Jag tyckte det kändes konstigt att han var väldigt nervös.*
Citera
2020-03-30, 10:02
Medlem
Reimers avatar
Inte så snyggt om man uttrycker sig milt.

Citat:
Vittnet berättar nu om när han träffade Lena sista gången. Vittnet var först på plats vid en geocachinggömma som Lena hade lagt ut. Lena mötte vittnet på plats och vittnet tror att hon hade hoppats på att 45-åringen skulle ha dykt upp istället. Det här var i mars 2018.

Citat:
Gömman som Lena Wesström hade var utformad som en gåta. Svaret var ett tal, som hade samma siffror som datumet då 45-åringen och hans ex-fru lämnade in skillsmässoansökan.

https://www.na.se/artikel/just-nu-nya-vittnen-ska-horas-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet
Citera
2020-03-30, 10:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja, SD såg ju till att LW hamnade i en roll där det var ganska omöjligt att ta hänsyn till HD och hennes barn, dvs bryta med SD.
HD och LW ställdes mot varandra.
Ändå hade LW sagt till vänner att HD kvicknat till, blivit stark och kunde arbeta igen ..inget förtal
gentemot HD som jag läst.
"Bara" andra älskare i väntan på SD!!

... Bara för att han var gift och sen umgicks med exet, måste ju inte hon också ha en eller flera andra!
I tro att hon blev mer jämställd då?

;

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ur förhör med Fol*ey, Jen*ny

Lena beskrev Hanna som en vek och svag person...

s . 210

10/05/2015 18:42

Aldrig trodde jag väl jag skulle sjunka så djupt att jag skulle önska att nån inte skulle bli frisk!

10/05/2015 22:12. Så länge hon var som en zombie.

s . 135-136

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/list/@@147:a064c10f54283eba42a5b195588f6519
Senast redigerad av gloriouslife 2020-03-30 kl. 10:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in