Citat:
Ursprungligen postat av
Ulanna
Svaret blev från FU: "Jag har ingen kommentar"
NA berättar om journalisten FU som sökte upp utredningen förra sommaren. Han ville även komma i kontakt med åklagaren för att lämna mer uppgifter om sitt grävande som då hade pågått 6-8 månader.
Det finns olika sätt att fiska information från en utredning där locket ligger på och ett sätt är ju att vara "hjälpsam" och bidra med undersökningar... Jag anar att FU inte är glad på sin branschkollega SH som på ett diskret sätt ifrågasätter FU vad det gäller ansvaret att som journalist skydda källor.
Länk till betalartikel:
www.na.se/artikel/svt-reporter-ville-intervjua-misstankte-hjarstamordaren-uppmanade-polisen-bugga-kanske-kan-uppkomma- viss-stress
Saxat:
"Det är ju en dubbel roll här, jag är ju journalist och det finns ju ett källskydd som ni är medvetna om. Men, jag känner ändå att det är också en pågående mordutredning", säger journalisten i förhör.
SVT-reportern uppger i polisförhöret att han planerar att intervjua 45-åringen och hans före detta fru. Han säger i förhöret att detta kan komma att stressa upp intervjupersonerna.
Reportern uppmanar sedan polisen att ta till hemlig avlyssning – som därmed indirekt skulle riskera att röja det grundlagsskyddade källskyddet.
I Sverige är källskyddet reglerat i grundlagen. Det finns där för att garantera att en person som lämnar uppgifter till en journalist ska få vara anonym.
"Om inte det redan finns tvångsmedel så kanske det finns ett skäl till att kanske ha tvångsmedel igen. För jag tänker söka upp dom här i alla fall. Dom måste ju få chansen att säga vad dom tycker, om dom inte har tagit död på Lena. Och är det så att dom har gjort det, då kanske det kan uppkomma en viss stress om jag dyker upp."
Journalistens kontakter med polisen kan strida mot SVT:s egna regler. Reportrarna ska ha ett neutralt förhållningssätt till något utan att blanda in vinklade åsikter.
Fredric Undevik
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forhandlingar-i-tv-men-fotoforbudet-kan-skarpas
I serien ”Domstolen” får tittarna följa ett antal brottmål och tvistemål från början till slut. Filmaren Fredrik Undevik har arbetat med programmet i tre år och vill ge en bild inifrån rättssalarna, trots det fotoförbud som sedan över 70 år råder där.
– Den ökade insynen skulle stärka förtroendet för rättsväsendet och få domare, åklagare och advokater att skärpa till sig. För mig är det en självklarhet att en offentlig rättegång ska kunna följas av alla som vill och inte – som nu – bara av det fåtal personer som får plats i rättssalen, säger Maria Abrahamsson (M), riksdagsledamot.
Fredric Undevik producerade bla, operation playa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/5VzwzW/polisens-agenter-lyxfestade--for-att-snarja-kokainligan
-----------------------------
Mordet på Lena Wesström har redan innan dom fallit visat med all önskvärd tydlighet varför det är viktigt med andra än några få (vänskapskorruptas?) insyn i utredningen. Till detta kommer auktoriteters iver att genusideologisera domstolen.
Journalister är i vår/allmänhetens tjänst så vi får sätta vår tillit till att journalister (som Fredrik Undevik) vädrar ut utredningen Lena Wesström ordentligt. I ett demokratiskt samhälle går det inte överdriva vikten av insyn så inte starka krafter eroderar rättsväsendet den maffiastruktur.
Glöm inte att det var genom medias försorg rättskandalerna Thomas Qvick, Kevin, etc avslöjades.