2020-03-29, 20:11
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om vi återgår till topic. Har vi något schema för förhandlingar kommande vecka? Vilka vittnen kommer höras och när? Vet att Krmkr lagt ut - men har vi det fastnålat nånstans?

https://www.docdroid.net/97XmkRK/vittneslista.pdf#page=2
Citera
2020-03-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om vi återgår till topic. Har vi något schema för förhandlingar kommande vecka? Vilka vittnen kommer höras och när? Vet att Krmkr lagt ut - men har vi det fastnålat nånstans?
https://www.jottacloud.com/opin/io/downloadPublic/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/@@147:72c8c3973d448566249880c74d8a538b
Citera
2020-03-29, 20:18
Medlem
Tack båda två ovan :-) Nerladdad och sparad på datorn.
Citera
2020-03-29, 20:21
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Tack snälla du och T34Panzer!
Ni är alltid hjälpsamma och trevliga.

Tack själv för du håller en vettig stil! Klart man ska hjälpa varandra i en tråd som denna. Vi är alla (nästan alla) intresserade av att LW och hennes familj ska få upprättelse.

Och att gärningsmannen/gärningsmännen ska in i buren. Länge.

Mvh
/FS

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-03-29, 20:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hur hade AL fått den informationen? Verkar inte som han hade dom kontaktytorna?!
Han vittnar i morgon, det kanske klarnar då.
Senast redigerad av DreamTwister 2020-03-29 kl. 20:35.
Citera
2020-03-29, 20:44
Medlem
landbandys avatar
Kan det verkligen vara så att en person vinglade omkring nere på motorleder medans LW slogs sönder uppe vid lilla trädet utav en annan person ?
Och ingen av dessa två märkte av den andre ?

Verkar osannolikt att det skulle vara två olika personer där på samma plats bara ett 20-tal meter ifrån varandra i höjdskillnad ??

Antar att bärgningsmannen redan sagt det han hade att säga i det han såg där på vägen , så något nytt vittnesiaktagande lär det väl inte bli med just den föraren .

Undrars om någon annan personbil körde där då också ?
Och om den då såg samma som bärgaren ?

(Spekulation)
Citera
2020-03-29, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Kan det verkligen vara så att en person vinglade omkring nere på motorleder medans LW slogs sönder uppe vid lilla trädet utav en annan person ?
Och ingen av dessa två märkte av den andre ?

Verkar osannolikt att det skulle vara två olika personer där på samma plats bara ett 20-tal meter ifrån varandra i höjdskillnad ??

Antar att bärgningsmannen redan sagt det han hade att säga i det han såg där på vägen , så något nytt vittnesiaktagande lär det väl inte bli med just den föraren .

Undrars om någon annan personbil körde där då också ?
Och om den då såg samma som bärgaren ?

(Spekulation)
Det var väl inte riktigt samma tillfälle om jag minns rätt?
Citera
2020-03-29, 21:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Javisst. Det finns ett indicienystan som är klart besvärande för SD. Saker han gjort innan och efter att LW mördades.
Men ingenting som absolut knyter honom till BP.
Tex avsaknad av alibi är inte i sig ett bevis för skuld.

Beviskraven för fällande domar i svenska domstolar hamnar ibland (ofta) på en nivå bortom det absurda.

Är alltså långt ifrån säker på att SD fälls.

Rätta mig om jag har fel men jag tror det är indicierna i ett indiciemål som avgör om personen kan anses skyldig, utom rimligt tvivel. Att GM bor tillräckligt nära BP för att kunna ha utfört mordet, och var hemma (alltså inte bortrest) är säkert ett bevis, medan avsaknad av alibi mer har karaktär av indicium.

Att konstatera att ngn är skyldig till ett mord handlar då om att nå till en punkt där det inte är rimligt att tänka sig en annan gärningsman än den åtalade, eller ett annat ansvar och förlopp än det som åklagaren har beskrivit.

Alla mord är olika. Här hade även tekniska spår på BP ev kunnat förklaras bort av en idérik MGM med nära kontakt med BO. Så läget hade kanske inte varit annorlunda. Man kan inte begära att mördare ska ha sin mobil med, och strängt taget är det inte ett bevis i o f s. Inte heller kan man begära fingeravtryck eller åsyna vittnesgumma, eller att offret skrivit mördarens namn med fingret i blod och lera.

Det gick att döma mördare även innan det fanns ”teknisk bevisning”. Åtminstone om viljan fanns. Och ”teknisk bevisning” är inte alltid bevis, utan just indicier — även om kanske av ett rätt praktiskt slag.
Jag tror ingen behöver oroa sig över utgången i det här fallet.

Har man inte indicier från början så får åklagaren hålla på till man har. Jag kan ha fel.
Citera
2020-03-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Tycker också han ser ut som en vanlig glad kurre.
Kan vara svårt att tänka sig att han bär på skumma planer, har en sjuk personlighet.
Det är därför jag tänker åt (diagnosen) border line -hållet.
Han hade väl stenkoll på LW och var (som tänkt GM) väl förberedd ... Med den ordning
och reda han verkade ha i huvudet till vardags (utom i förhör) kunde han troligen infoga
planerna smidigt i övrigt varande och verkande.

Nä, det tror inte jag, han är ju grandios. Men jag bara gissar. Jag kan varken ställa diagnos på avstånd eller på riktigt.
Citera
2020-03-29, 21:31
Medlem
Jag fortsätter att citera mig själv:

Citat:
HD's pappa får frågan om när han fick reda på att en kropp hittats så svarar han att det var i tidningen eller nyheterna men inte på vilken tid av dygnet. Men han tror att han var på landet.
(Det är ju intressant eftersom HD sa att hon förstod att det var LW man hade hittat då hon och hennes pappa åkte förbi avspärrningarna vid bullerplanket när de var på väg från hennes förhör.)
Och SD säger att det var HD som berättat för honom att LW var död och att det var polisen som sagt det till henne under förhöret.

Harvar vidare i frågan om tidpunkten:

Citat:
Sida 554 A. 150 Sillen om Lenas död:

"Jonas minns tydligt att han vid lunch, mitt på dagen mellan kl 13-15, på lördagen
fick ett samtal från Hanna. Hannas pappa hade fått veta att Lena var funnen död då han väntade på att hämta Hanna hos polisen. Hanna ringde till Jonas, som då var hos sin exfru och firade
sitt barns födelsedag. Hanna var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret.
Hanna hade fått veta det precis efter sitt förhör.
Hanna sa, "dom har hittat Lena död". Som Jonas minns det var det då inte bekräftat
att det var Lena."

Citat:
Stefan angående var och hur han fick reda på att LW hittats:
Det enklaste svaret är egentligen att han inte minns och att det kan ha gått till på alla möjliga sätt.
Han svarar så luddigt att man ibland har svårt att förstå vad han pratar om.

Läs sida 630 i SD's förhör (A.147) så blir saker och ting genast mer komplicerat om man ska börja jämföra vad SD har sagt i det förhöret och vad HD har sagt i förhör och vad hennes pappa har sagt i förhör gällande när och hur de fick reda på att LW hittats död.

SD säger många svävande saker på frågan:

Minns inte
Nyheterna, möjligen SR
Fick full återberättelse av HD's pappa i bilen på vägen ut till sommarstugan?
Nyheterna eller nån annan i familjen
Nån som har messat

Sen får han lite hjälp med minnet av FL som påminner honom om att han tidigare uppgett att det var HD som berättade detta för honom. Då gick det upp ett litet ljus för honom. Han minns det som att HD blev uppringd av polisen och då fick hon veta att det var LW som dom hade hittat.

FL: "När hon säger det är ni tillsammans då?"
SD: "Vet inte.. Det kan ha varit nån familjemedlem emellan.... det är inte helt säkert att det är hon som har sagt det direkt men hon kan ha sagt det till sin mamma som har sagt det till mig eller så det..
jag minns inte.."

Han minns inte vart han var när han fick reda på det.
Han minns till en början egentligen inte att han messat J*ani om detta och att han inte får föra det vidare.

Finns det ens NÅGON berättelse som stämmer överens med någon annan?

Annat genomtänkt som makarna D-son kommit fram till:

Citat:
Sillen i förhör på sida 553 A.150
"Att de skjutit upp det beror på det som hänt som gjort att de inte orkat hantera även det.
Det kan också påverka om man är gift eller inte vid en eventuellt kommande rättegång, vilket Hanna har sagt till Jonas i samband med att de passerade 6-månaderstiden. Det var då en fördel att vara fortsatt gift."
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-29 kl. 22:05.
Citera
2020-03-29, 22:22
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
[I]
Jag tror att S lögner om bloduppkomst vid sex kom till för att han inte kunde tänka sig att L hade en arsenal med älskare som kunde vidimera att hon inte alls blödde vid sex. Han trodde sig vara ensam om att få komma in i henne och vad det gäller hustrun kunde han nog inte tänka sig att hon ens hade ett sexintresse. S tycker nog att H egentligen hade rätt att vara otrogen, men det irriterar sannolikt att han inte lyckades upptäcka att hon ljög om sin intima relation med S*llen?
Verkar det inte som om HD visst hade ett sexintresse (inget fel med det) men det intresset inbegrep inte SD.
Hennes sexintresse med S*llen verkar det inte ha varit något fel på.
Tydligen inte hennes underlivsproblem heller.
Det var väl en ursäkt för att slippa ha sex med SD?
Citera
2020-03-29, 22:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Gravskändning med fyra omkullvälta gravstenar på samma kyrkogård som LW ligger begravd. Kyrkogården huserar även R*nnie Peters*ns grav:

https://www.expressen.se/sport/motor/ikonens-grav-skandad-chock-fruktansvart/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in