2020-03-29, 23:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Märkligt för där jag är just nu bor fem miljoner ca och kyrkorna är stängda och kommer så vara. Här finns ett dödsfall än sä länge som turistat i italien.
Så härligt för dig, passa på och njut. Brasiliens president är ju förnekare av stora mått.
Citera
2020-03-29, 23:42
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Du är nog en sån som älskar Löfvén och hatar Trump och det går ej att diskutera med sådana människor. Lycka till med coronan i sverige där folk dör som flugor för själv njuter jag här i Brasilien utan corona.
Den var riktigt bra!
Brasilien har fler konstaterade fall, antal döda totalt och per dag jämfört med Sverige.
Men Bolsonaro kanske förbjudit att skriva om det.

Och då ska du veta att Brasilien bara är precis i början och nu slår även vintern till. Så bunkra, bunkra. Otroligt du missat det.
Citera
2020-03-29, 23:43
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ok, du gillar Bolsonaro, I get it. Tillåt mig tvivla på att Brasiliens sjukvård skulle klara ett stort utbrott bättre än resten av världens gjort hittills, dvs triage comes into play. Hur skulle det se ut i favelorna vid ett Lombardiet-utbrott tror du...?
F ö bör du läsa detta om din folkets hjältes syn på lock down:

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/23/brazils-jair-bolsonaro-says-coronavirus-crisis-is-a-media-trick

https://www.marketwatch.com/story/brazils-bolsonaro-downplays-coronavirus-risks-were-all-going-to-die-one-day-2020-03-29

https://time.com/5810902/jair-bolsonaro-brazil-governors-coronavirus/

Så, det är alltså Brasiliens olika guvernörer m fl som kör på lock down, medan Bolsonaro bedriver kampanjer och mobiliserar sina trogna Trumpliknande supportrar för att underminera detta. Han vill alltså göra som din "folkhatande" Löfvén. Kommentar på det?

Just precis.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Kina-sjukan räknas både som en samhällsfarlig sjukdom och en allmänfarlig sjukdom, svenska staten kan på goda grunder genomföra tvångsåtgärder etc. för att stoppa smittsprudningen men man vill inte pga ideologiska skäl.

Ja. Fullt möjligt om man vill.
Citera
Medlem
joh80s avatar
USA. Det senaste dygnet har 518 personer dött i covid-19 i USA, skriver AFP med hänvisning till data från Johns Hopkins University.
Det är den högsta dygnssiffran hittills.
Totalt har 2 409 personer dött i landet, enligt AFP.
Citera
2020-03-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja och förutom att det är synd om djuren så sprider det sjukdomar över världen.

SARS -Epidemin hade sitt ursprung i provinsen Guangdong i södra Kina i november 2002,
Covid 19 ursprung i en djurmarknad i Wuhan.
Citat:
När viruset började spridas i november 2002 stämplade de kinesiska myndigheterna uppgifter om saken som statshemligheter. Först i februari 2003 informerades Världshälsoorganisationen. Mörkläggningen bidrog till att sjukdomen kunde smitta över 5 000 personer världen över, varav nästan 350 avled.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/varlden-bor-rakna-med-fler-pandemier-fran-kina/

Så dom försöker oftast men det håller inte i längden.
Citera
2020-03-29, 23:45
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Ok. Men vi utgår ifrån att du har rätt. Hur sjutton har västvärlden och USA gått så bad i smittan. Fattar inget i detta fall.

Stort internationellt utbyte är ju den enda förklaringen. Sedan går det ju bara att gissa på vilka faktorer som har inverkat.
Skidturismen har fått ta skulden i Sverige. Det är lite löjligt tycker jag. Skidturismen är ju bara en liten del av alla som reste till norra italien. Visst spreds det säkert i skidorterna på serveringar, gondoler och after ski - men dom kan lika gärna ha blivit smittade på flygplatser och i flygplanen.
Citera
2020-03-29, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Säg vad du vill om deras matvanor, viruset kom fortfarande inte från deras djurmarknad.

Varifrån kommer det då?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Danmark som tagit till extrema åtgärder har dock i princip samma antal döda per miljon invånare som Sverige. Får se om det slätas ut.
Sverige har följt expertråd och Danmark har ignorerat sina och kört lite på känn för att verka handlingskraftiga i opinionen.

Vilka tror du kommer klara sig bäst?
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Håller med.

Men alltså detta tjat om att alla stockholmare kommer åka till Åre. Är det ett gäng stockholmare som gått ut i media och kungjort att dom minsann ska åka till fjällen, trotts corona?

Tror ni får en chock under påsk när inga stockholmare är i skidbackarna
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Brasiliens strategi

"President Jair Bolsonaro har kallat coronaviruset för ”en liten influensa”. Nu säger han, enligt flera medier:
– Viruset är här, vi måste konfrontera det. Konfrontera det som en man, inte som en pojke! Vi kommer alla att dö en dag"

Källa Expressen
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det gör det inte när jag söker på palliativ vård. Kommer upp en massa annat.

Läste lite om det. Något som kallas "Google utvalda utdrag" placerar MSB-meddelandet där. Antagligen för att jag de senaste veckorna nästan uteslutande sökt på c-19 relaterade saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jag antar att du är medveten om att palliativ vård inte är detsamma som dödshjälp, inte som jag menar är dödshjälp i alla fall. Palliativ vård tänker jag är att de försöker lindra så bra det går men gör inte längre något för att försöka bota.

Det går till så att man ger morfin mot smärta och samtidigt struntar i att övervaka vätskeintaget. När differentialtrycket i njurarna blir för lågt kan inte längre morfinet passera ut i urinen. Då ansamlas morfinet i blodomloppet och förlamar andningsmuskeln. Hur lång tid man ligger på palliativ vård brukar bero på hur många som står i kö. Detta är medveten passiv dödshjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in