2020-03-29, 19:47
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Förmodligen en hel handfull arbetslösa domedagsprofeter i tråden som kommer hålla med dig.
Vi andra ser detta för vad det är, att det i princip är över nu.
Så du tror FHM:s prognos inte stämmer?

Saxat från DN.se
Den första vågen av covid-19 väntas bli kraftig och 100.000 svenskar väntas söka vård. De allra flesta tros få milda symtom, medan 17.000 allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus. För ytterligare 5.000 krävs intensivvård. Den största gruppen som behöver sjukhusvård är vuxna under 65 år. Detta enligt den modell Folkhälsomyndigheten räknat fram.
Citera
2020-03-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Under tiden i Italien närmar det sig snart revolution.

https://youtu.be/NsNWbfatRwg

Vissa människor har slut på pengar redan och har levt slut på sina besparingar. När man även inser att ekonomin är en skapad krasch av staten så blir det revolution och inbördeskrig.

Regeringar borde mördas.

Många av oss har varnat för det här. Karantänerna kan ha mer långtgående effekterna än själva viruset. En shut-down som pågår ett år = inbördeskrig.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Dagens siffra över avlidna i Italien är tom lägre än för 7 dagar sedan.
Men snälla rara. Varför sprider du felaktig information?
Siffrorna går upp och ner hela tiden men ligger konstant på en hög nivå för Italien.
In your dreams minskar dom just i dag jämfört med för 7 dagar sedan.
Den 22 mars var siffran 651 döda, i dag 757. Det är ingen minskning! Det är högre!

Siffrorna för dom 10 senaste dagarna.
Italien totalt döda 10.779

Döda 29 mars 756
Döda 28 mars 889
Döda 27 mars 919
Döda 26 mars 712
Döda 25 mars 683
Döda 24 mars 743
Döda 23 mars 601
Döda 22 mars 651
Döda 21 mars 793
Döda 20 mars 627
Döda 19 mars 427
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Pratade med en kille idag som trodde vi skulle få 700 000 döda i Sverige, och att samhället skulle ställa om sig till att jobba hemifrån i flera år framåt.

Jag vet inte ens hur man ska försöka börja förklara i sådana lägen..

Du kann ju börja med att förklara att INGEN faktiskt vet hur detta kommer att utveckla sig
Citera
2020-03-29, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Tegnell har inte haft en siffra rätt.

Vad det handlar om är att de flesta svenskar slutat lyssna på honom. De tar till sig information från utländska experter istället.

Att Sverige klarat sig ganska bra hittills beror på social distansering, att landet är glesbefolkat, att boendeytan per person är ganska stor och att folkhälsan är ganska god. Möjligen beror det även på genetiska faktorer, men det är för tidigt att uttala sig om.

Inget av detta är Tegnells förtjänst.
Men han har fortfarande gjort fel och det är därför det går så dåligt?
Citera
2020-03-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Danmark har sex gånger högre befolkningstäthet än Sverige, ligger närmare kontinenten etc. Trots det har Sverige lika många döda per capita. Snacka om misslyckande. Jämför Sverige med Finland istället.
Malmö och Köpenhamn ligger typ sidan om varandra. Ålborg och Göteborg ligger ganska nära.
Citera
2020-03-29, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Ingen aning. Men här är mina extrapoleringar baserat på dödstalen. Vågar bara extrapolera Italien och Spanien hela vägen. Men naturligtvis mycket osäkert att göra detta. Jag visar bara på vad det pekar på om man provar anpassa en klassisk klockformad (normalfördelningens täthetsfunktion) till antalet döda per dygn, sedan numeriskt integrera under denna graf för att få det totala antalet döda. Då får jag för närvarande detta.

https://ibb.co/SyzcFF0

Tack för allt jobb du lägger ned här i tråden. Det är verkligen mycket intressant!
Det var gött att få se en graf över skillnaden mellan Frankrike och Spanien och få det verifierat, har mest haft det i huvudet innan.
Citera
2020-03-29, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Många av oss har varnat för det här. Karantänerna kan ha mer långtgående effekterna än själva viruset. En shut-down som pågår ett år = inbördeskrig.
Absolut. Den här krisen är definitivt skapad och utgör täckmantel för något mycket större. Nu kan man inte lämgre förlita sig på aftonbladet och såna kommunisttidningar. Ekonomin är det ingen som pratar om, men viruset och om maskar hjälper pratas det om. Ekonomiskt är konsekvenserna absolut enorma. För italiens skull hoppas jag att det tippar över mot en massiv revolution och överger eu helt.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det minskade sade ju någon. Jag tycker det verkar öka.

Italiens "nya fall" börjar stabilisera sig bra nu faktiskt.

Antal nya döda bör stabilisera sig till veckan som kommer.

Och sen bör det gå neråt långsamt men säkert.

Men om de lyfter restriktionerna för tidigt, så är de bara tillbaka på ruta 0 igen.

Samma gäller Spanien, börjar se bättre ut där på antalet nya fall, börjar stabilisera sig.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men snälla rara. Varför sprider du felaktig information?
Siffrorna går upp och ner hela tiden men ligger konstant på en hög nivå för Italien.
In your dreams minskar dom just i dag jämfört med för 7 dagar sedan.
Den 22 mars var siffran 651 döda, i dag 757. Det är ingen minskning! Det är högre!

Siffrorna för dom 10 senaste dagarna.
Italien totalt döda 10.779

Döda 29 mars 756
Döda 28 mars 889
Döda 27 mars 919
Döda 26 mars 712
Döda 25 mars 683
Döda 24 mars 743
Döda 23 mars 601
Döda 22 mars 651
Döda 21 mars 793
Döda 20 mars 627
Döda 19 mars 427

Åh herregud! Fel av mig! Det var ju 8 dagar jag menade! Herregud vilken fadäs.......
Citera
2020-03-29, 19:53
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Du kann ju börja med att förklara att INGEN faktiskt vet hur detta kommer att utveckla sig
Nej, förvisso. Men sett till allt vi vet i dagsläget så är 700 000 döda svenskar en orimlighet utan like. Och scenarion som "om det muterar" osv finner jag ointressant.. Alla virus kan mutera, men vi kan ju inte gå och spekulera i allt helvete som SKULLE kunna hända
Citera
2020-03-29, 19:53
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Ok.. jag ska förklara lite tydligare. Hoppas att du förstår.

Sverige har 10 miljoner invånare. Sydkorea har 52 miljoner.
Sydkorea testar 20 000 per dag. Om vi är lika duktiga så kan vi räkna med att testa 4-5000 (om vi har personal och resurser till hela apparaten kring detta)

Antalet smittade ökar troligen med ca 1000 pers om dagen idag. Chansen att fånga upp dem genom att testa en tjugondels promille om dagen är löjlig. Folk kommer att testa sig grönt, bli smittade dagen efter och sedan smitta dig med ett självsäkert leende när du känner dig så trygg o fin på jobbet.

Du har helt missuppfattat, eller så tänker du inte?

Man masstestar för att få "koll på läget", hur ser det ut, har vi en stor spridning eller inte?
Har vi spridning överallt? osv osv, sen kan man rätta åtgärder efter det.

Kristersson föreslog att man ska börja masstesta, redan efter ett par timmar har nu regeringen lagt order till FHM om masstester. (svt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in