2020-03-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Inga siffror stämmer nu under helgen - allt släpar efter. Det kommer bli en obehaglig måndag.
Så är det.

Sön 15/3: 1 död.
Mån 16/3: 4 döda.

Sön 22/3: 1 död.
Mån 23/3: 6 döda.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Känner nog att aningen tidigt att uttala sig om effekten, jag har svårt att tro detta genom att se vad som händer ute i Europa gällande dödsfall.

OM det skulle vara så, att Svensken klarar sig så lindrigt, vilket jag inte tror, är jag den första att lyfta på hatten för FHM och detta skulle vara ett världsomvälvande genombrott. Eller sjuk tur.

Vilket som, det hade ju varit fantastiskt.
Snarare trots FHM, i så fall.
Inget direkt världsomvälvande. Vi ligger i utkanten av världen och låter självförnöjt andra länder göra jobbet åt oss.
Några få återvändande smittade skidturister spred införde och spred smittan, och hur gick det sen..?

Detta är FHM. Har du förtroende för en sån myndighet?
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Linjär betyder: något som kan beskrivas med en rät linje. Således är den linjär.
Du kan inte beskriva detta med en rät linje:
20 Mars. ca 11400 avlidna.
22 Mars: ca 14600 avlidna.
24 Mars: ca 19000 avlidna.
26 Mars ca 24000 avlidna.
28 Mars ca 30000 avlidna.
Citera
2020-03-29, 16:33
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Gällande data för intensivvårdsregistret så är det märkligt att det förekommer en sådan förskjutning i rapportering. Ta gärna ett gäng dagar och följ hur det sakta fylls på, detta även dagar efter givet datum. Finns det någon förklaring på detta? Eller är det bara dålig administration?
Slöa/upptagna rapportörer. Så är det med influensasiffrorna också. Gissar att det är vårdadministratörer som lägger in data i indataportalen.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Flera länder har börjat spåra människors mobiltelefoner för att följa coronavirusets utbrott. Nu öppnar den svenska regeringen för att det kan bli nödvändigt, trots en oro hos kritiker om massövervakning.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Flera allvarliga underliggande sjukdomar till och med.

Haha sjukt att Jönköpings region i samma pressmeddelande offentliggör att de två äldre som dog hade underliggande sjukdomar men ville inte nämna om 30-åringen hade det. Som gjort för ryktesspridning.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Och det är precis samma sak som inträffar i andra länders inrapporterade fall också. Kolla tex Danmarks siffor denna helg och föregående helg. Sedan korrigeras det på måndag/tisdagen.
Kan vara så enkelt att man prioriterar annat än inrapportering/redovisning på helger...
Vilket kan vara jobbigt för vissa FBare och andra informationstörstande kontroll-freaks...

Jag bara tycker hela grejen känns märklig men Varmadrycker gav en ganska bra förklaring kring vad som sker. Det som - återigen - känns olustigt är den ganska usla rapportering kring data. Allt hamnar efter, det stämmer inte riktigt och man måste mer eller mindre gräva i siffrorna för att få ett grepp kring det.
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är knappast knökat på samma sätt som det brukar vara.
Men visst, jag skulle kunna köpa in och utreseförbud förbud från Sthlm eller hela landet under just påskveckan för att få bort resor och samlingar vid skidorter m.m.
Nu tror jag att det enda sättet att få folk att bli mera försiktiga är att peka med hela handen och bestämma "nu gör vi såhär"och stoppar spridningen av corona. Som det är nu så tror fåraktiga svenskar att de är duktiga när de gör som Tegnell vill och tror på honom. De lyssnar på statsministern och tror han är landsfader. Men nej. Det här kommer inte att funka.
När folk börjar att dö i större omfattning så kommer fårflocken att gripas av panik och då kan vad som helst hända.
Jag är ledsen över att så många kommer att lida och dö. Både svenskar och somalier som inte fattar.

Dessutom, hur tror myndigheterna att de skall rädda ekonomin såhär? Nej, ekonomin går åt skogen som det är och många dödsfall kommer bara att göra saken värre. Folk dör, lägenheter blir lediga. Priserna går ned. Svårt att fatta? Folk förlorar jobbet pga omvärden. Går inte att göra någonting åt.

Ta nu och visa ledarskap och begränsa folkets rörelse frihet och visa dem allvaret.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkademiZ
Antalet fall minskar enligt söndagens rapport och därmed ser det ut som strategin vi har i Sverige fungerar mycket bra. Gör Tegnell till statsminister!!!

Samma sak var det
13/3
15/3
16/3
18/3
21/3
23/3
25/3
27/2

Antalet fall är mest bara ett utslag på sjukvårdskontakter. Enskilda dagar är ju helt ointressant det är ju trenden eller det glidande medelvärdet som är intressant om man ska kolla på antalet fall.

Det är ju egentligen bara antal dödsfall som mest tillförlitlig och bäst att gå på då det knappast finns något nämnvärt mörkertal.
Citera
2020-03-29, 16:34
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Nej, palliativ vård är definierat som att patienten har en obotlig sjukdom (vanligen cancer). Ett äldreboende är inte palliativt i sig, ålder är inte ett palliativt tillstånd. Ett hospice är däremot en vårdform som bara riktar sig till patienter i ett palliativt stadie.

Jag vet att tradionellt så tänker vi på på palliativ vård som cancersjuka på Hospice.

Men även särskilda boende för äldre multisjuka och dementa bedriver palliativ vård.

De hamnar där för att de är så pass sjuka att de inte klarar sig hemma längre med anhörigvård och hemtjänst och hemsjukvård.

Många dör inom ett år från att de hamnar på ett särskilt boende.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Forskare säger att det vore en sensation om man inte blev immun.

Jag är forskare jag kan inte säga något utan ren fakta framför mig. Vi vet som sagt inte än.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det är ingen som vet hur länge. Men det är högst troligt att man blir immun, dock troligen inte livsvarig immunitet.
Vi vet att antikroppar produceras. Detta eftersom man alls kan tillfriskna. Thats it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in