• 1
  • 2
2020-03-29, 12:48
Medlem
hjaelploskilles avatar
Har nyss sett 1917 och kommit på att jag inte vet särskilt mycket om WW1, vilka böcker bör man absolut läsa om detta krig? Söker efter något som är både intressant och bra, i stil med Hararis Sapiens eller Seierstads och Lindqvists sätt att skriva

Ska helst vara på engelska
Citera
2020-03-29, 13:11
Medlem
"Johnny got his Gun" är inget mästerverk, men den kvalar kanske in?
Citera
2020-03-29, 13:15
Ernst Jüngers ”I stålstormen” är rekommenderad läsning vad gäller första världskriget. Finns på engelska, men läs den på svenska, bra översättning från tyskan.
Citera
2020-03-29, 13:16
Medlem
Oberschinns avatar
Ingen bok direkt men kan tipsa om att lyssna igenom Dan Carlin's podserie om WW1.
Finns sex avsnitt som alla är på drygt tre timmar som går igenom det hela skapligt och kronologiskt.
Dan Carlin's hardcore history heter podden.
Citera
2020-03-29, 13:48
Medlem
Dalulvens avatar
Inte på engelska men … "Stridens skönhet och sorg" av Peter Englund! Följer kriget på individnivå, alltifrån stressen och larmet vid fronten till utmaningarna i vardagslivet, med varubrist och annat, från ett stort antal perspektiv.

Ett fembandsverk som bygger på brev och dagböcker, m.m. (Man kan troligen dra en del paralleller nu under pandemin.)

Englund ger en del boktips under resans gång. Till exempel "I stålstormen", vilken redan har nämnts.

I övrigt finns en fenomenal dokumentär i 5 delar: "Världens undergång -- Första världskriget" (2014).

Peter Jackson gav nyligen häpnadsväckande liv åt gamla filmklipp i "They Shall Not Grow Old" (2018). Men då tycker jag "1917", av Sam Mendes, fångade samma saker på ett ännu bättre sätt.

Och nu skrivs antagligen historia på nytt, som det heter.

Från virushärjningarnas slembestänkta slagfält, med 3M-mask

Korpral Ulv
Senast redigerad av Dalulven 2020-03-29 kl. 14:07.
Citera
2020-03-29, 13:54
Medlem
Jag personligen vill säga denna:

https://www.adlibris.com/se/bok/stri...-9789127139763

Har dock själv en personlig favorit på youtube ,,,mycket sevärd och fin fakta.

https://www.youtube.com/user/TheGreatWar
Citera
2020-03-29, 15:34
Medlem
AbsolutGregers avatar
På västfronten intet nytt är en bra skönlitterär bok som skildrar livet på fronten.
Citera
2020-03-29, 15:47
Medlem
Shalashaskas avatar
En bra heltäckande syntes om kriget som alla borde läsa är 1914-1918:The History of the First World War av historikern David Stevenson.
Citera
2020-03-29, 16:24
Medlem
Moramannens avatar
En skönlitterär måstebok är "Giganternas fall" av Ken Follett. Har inte läst den på engelska men både den svenska och den tyska översättningen håller helt klart måttet.

Bland facklitteratur vill jag rekommendera "Fasornas krig - helvetet i skyttegravarna under första världskriget" av John Ellis (på engelska som "Eye-deep in Hell: Trench Warfare in World War I"). Smärre slarvfel av den svenska översättaren (jag har inte läst originalet) men inte värre än att man förstår vad författaren egentligen menar. En nice touch är att den även innehåller dikter skrivna av frontsoldater.

Rekommenderar även Niclas Hermanssons "Okända fakta och udda historier om första världskriget", som kanske passar särskilt bra när du vill gå vidare från grunderna.

"Hederskriget : hur Österrike-Ungern startade första världskriget" av
Andreas Danielsen och "Julmatchen på västfronten" av Pehr Thermaenius kan kanske också vara av intresse, liksom "Den tappre soldaten Švejks äventyr under världskriget" av Jaroslav Hašek.
Citera
2020-03-29, 21:47
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte på engelska men … "Stridens skönhet och sorg" av Peter Englund! Följer kriget på individnivå, alltifrån stressen och larmet vid fronten till utmaningarna i vardagslivet, med varubrist och annat, från ett stort antal perspektiv.

Ett fembandsverk som bygger på brev och dagböcker, m.m. (Man kan troligen dra en del paralleller nu under pandemin.)

Englund ger en del boktips under resans gång. Till exempel "I stålstormen", vilken redan har nämnts.

I övrigt finns en fenomenal dokumentär i 5 delar: "Världens undergång -- Första världskriget" (2014).

Peter Jackson gav nyligen häpnadsväckande liv åt gamla filmklipp i "They Shall Not Grow Old" (2018). Men då tycker jag "1917", av Sam Mendes, fångade samma saker på ett ännu bättre sätt.

Och nu skrivs antagligen historia på nytt, som det heter.

Från virushärjningarnas slembestänkta slagfält, med 3M-mask

Korpral Ulv

Även jag kan rekommendera Englunds böcker för att få en djupare förståelse för hur samhället såg ut och hur kriget gestaltade sig för soldaterna och civilbefolkningen. Jag skulle läst ”I stålstormen” först och sedan Englund för fördjupningen.
Citera
2020-03-30, 00:54
Medlem
Cohibas avatar
The Sleepwalkers av Christopher Clark - om det minst sagt komplicerade förspelet till kriget.
Citera
2020-03-30, 18:44
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
En bra heltäckande syntes om kriget som alla borde läsa är 1914-1918:The History of the First World War av historikern David Stevenson.

Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
The Sleepwalkers av Christopher Clark - om det minst sagt komplicerade förspelet till kriget.

Har tankat The Sleepwalkers och ska följa upp den med Stevensons bok, tack för tipsen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in