2020-03-29, 13:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/-de-strommar-in-och-de-ar-sjuka-valdigt-svart-sjuka/

Nu tycker jag att alla ni förnekare och ingen fara på taket folk skall läsa och begrunda vad som står i den här artikeln

Om du som läser detta fortsatt vill åka på skidsemester, tramsa runt på krogen eller annorstädes för att träffa människor osv samt ej bry er om de påtalade riskerna, så förtjänar ni att låsas in någonstans där ni inte kan utgöra fara för allmänheten. Jag hoppas dessutom att ni drabbas svårt av covid 19 trots era inbillningar att ni inte utgör någon riskgrupp etc.

Min kollegas flickvän är sjuksköterska och för två veckor sedan var de i Åre. Veckan efter delar hon inlägg där hon vädjar folk att stanna hemma, men det gäller tydligen inte för henne. Sjuksköterskor är WT av rang.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, alla studier visar att det inte har någon större betydelse för smittspridning hur tätt man bor. Virus/baktierier sprids mellan grupper ändå. Bra exempel är att det område i Sverige som drabbades hårdast av Spanska sjukan var Norrlands inland och det område som drabbades värst av Digerdöden var Jämtlands inland (då den norraste bebodda delen av Sverige).

Jag väntar fortfarande på Källan angående Jämtland. I Norrland var det marknaden Arvidjaur(?), som det spreds i från. Marknader är platser med mycket folk. Lägg till även avsaknaden av sjukvård där.

Angående Jämtland så finns det inte chans att de vet. Sveriges källmaterial är få när det gäller skatterlängder (folkräkning)- Finns kanske ett par. Jag har läst en och den gällde bara Uppland(?). Sen tillhörde väl Jämtland Norge vid den här tiden.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
I flygplan cirkulerar luften i kabinen så att folk smittas där med rätt enkla medel är fullt förståeligt.

1. De smittades inte då utan vid ett annat tillfälle.

Eller

2. Någon kan ha hostat eller nyst. Vissa småspottar när de pratar. Kan också bidra till spridning.

2 kan jag gå med på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Man blir ju alltid sjuk när man flyger. De flesta jag pratar med skriver under på det.
Några dagar efter man har landat så har man alltid förkylningssymptom, tycker jag i alla fall.
Jag har ingen aning, men det är ju inte säkert du blir smittad genom luften. Passageraren som satt i ditt säte på förra flygningen fingrade på samma armstöd, samma nedfällbara bord, samma handtag för att låsa toalettdörren, samma vattenkran, osv. Du tillbringar också en massa tid på flygplatser, tillsammans med tusentals andra, som går och hostar i terminalen. Även där petar du på en massa saker som andra kladdat på, med samma fingrar som de petat sig i näsan med eller snutit sig. Självklart petar inte just du näsan, men nog hamnar händer och fingrar någonstans i ansiktet ändå, när det kliar, så att det är tillräckligt för att några partiklar skall dras in i luftvägarna.

Det har nog inte så mycket att göra med själva flygandet, utan är nog lika illa på tåg, bussar och färjor. Folk kommer från alla möjliga håll, tar med sig sina virus, och umgås både direkt och indirekt i trånga instängda utrymmen med torr luft.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klonky
Du får nog kolla upp vad mörkläggning innebär. Tips är att fråga någon som är vuxen.
Fråga din morsa.
Citera
2020-03-29, 13:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Om de inte har någon stor smittspridning så är det ju nu de skall stänga ner.

Till skillnad från Spanien, Italien och Sverige så har de faktiskt facit i hand vad gäller hur lätt smittan sprids i samhället.

Att slå stenhårt nu kan göra att de faktiskt har chans att kväsa hela utbrottet i dess linda och det är i längden mycket skonsammare än att hamna i en situation där man måste ha folk i "karantän" i månader.

Finland har en lite speciell situation med många äldre i utflyttningsbygderna i den norra delen av landet, (iof så är det väl bara Nyland och Åland som ökar sin befolkning nu). Därför är det smart av dem att försöka isolera Nyland.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag diskuterade detta med en tidigare arbetskamrat, som nu arbetar i Schweiz. Hon är i vårdbranschen, men inte alls kunnig om infektionssjukdomar, så det är inte någon expertbedömning hon kom med. Det intressanta är snarare perspektivet, som hon nog delar med många i sin omgivning.

Hon tänkte sig att något i stil med en halv procent av befolkningen kan stryka med. Vissa faktorer talar för en högre andel, andra för en lägre andel, och kanske tar de ut varandra?

Det skulle för Sverige motsvara nåt i stil med 50.000 döda, huvudsakligen pensionärer, med tonvikt på dem som behöver hjälp av hemsamarit.

Men i motsats till Spanska sjukan, då varje död motsvarade 30-40 förlorade levnadsår, så blir samhällseffekten förhållandevis lindrig när folk i 80-årsåldern dör några år tidigare än de annars gjort.

Ja så kanske det kan bli. 50 000 ser jag som ett worst case eftersom det skulle innebära att Covid inte är långt efter spanska sjukan i dödlighet. Fast å andra sidan har vi väl många fler gamlingar med diverse välfärdssjundomar idag än för 100 år sedan och denna verkar ju som sagt ta gamlingar av daga och inte unga som spanskan gjorde. Diabetes och metabola sjukdomar var väl nästan obefintliga på den tiden.

Jag lider med gamlingarna dock. Det kan inte vara ett roligt sätt att gå på, ligga ensam i andnöd och bli nedsövd tillsammans med en massa andra åldringar utan att fått säga hejdå till sina närmaste. Det känns så jävla onödigt, bara för att kineserna inte kan hålla en vettig djurskötsel.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är en intressant tid vi står inför.

Perioden fram till nu har det varit lite olika utveckling på virusets framfart i olika länder, men beräkningarna nu är att det verkar toppa ungefär samtidigt överallt, i slutet av april.

Det är förbluffande hur likt Spanska sjukan som utveckligen är. Jag har alltid undrat hur det kunde komma sig att städer runt om i hela världen hade nästan samma peak i Spanska sjukan, för 100 år sedan. Men nu förstår man pandemins mekanism.

I denna bild så befinner vi oss just nu ungefär vid Oktober 5, sett till "överdödligheten" i olika delar av världen. Lite olika, Italien ligger nu på nästan 2, Sverige på 1.2, USA på 1.1.

Man ser att även i fallet med Spanska sjukan så kommer peaken ca 3-4 veckor efter detta. Så där är vi nu, world peak i Corona infaller troligtvis runt 25:e april.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e2/Spanish_flu_death_chart.png
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Vem fan tror du att du pratar med, med din bror? Vem fan känner dej?
Det är klart att man kommunicerat att man mörkar. Man har ju sagt att man testar bara dem som är inlagda på sjukhus. Folk som ringer och säger att dem har syntom testas inte. Om inte det är mörkning, vet jag inte vad mörkning är. Gå och häng dej nu.

Men snälla människa... fattar du fortfarande inte? Vet du vad ”mörkar” betyder? Nej uppenbarligen inte. Om man går ut och meddelar att man ej har testkapacitet och sannolikt ett stort mörkertal av antalet smittade så det motsatsen till att mörka, begriper du inte det?
Om nu media är så med på detta, varför basunerar de nu ut att en man i trettioårsåldern dött btw? Eller artiklar om hur sjukhuspersonal beskriver hemska sjukdomsförlopp osv?
Gå och häng dig själv du, en idiot mindre.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summer24
Kina varnar för ny våg
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fordubblade-dodsfall-i-usa-pa-tva-dagar/

Jag citerar lite från artikeln..

Citat:
Kinesiska myndighetsföreträdare varnade på en pressträff under söndagen för att landet kan få en ny våg av coronaviruset. Anledningen tillskrivs resenärer som kommer till Kina från andra länder. Enligt kinesiska myndigheter är smittspridningen från person till person i stort sett stoppad.

693 personer har rest in i Kina och fört med sig smittan, enligt hälsomyndigheten i Kina.

– Det betyder att risken för en ny omgång smitta fortsatt är rätt hög, säger talespersonen Mi Feng på pressträffen
Citera
2020-03-29, 13:12
Medlem
Den ryska statens biomedicinska byrå rapporterar att ryska forskare har lyckats utveckla ett covid19-återhämtningsläkemedel baserat på meflokin.

Säg att Sverige använder det här...

Citat:
DEN RYSKA biomedicinska myndigheten FMBA sade i ett nyhetsmeddelande som publicerades på lördag att Farmzashtshita Research Center under dess myndighet har lyckats utveckla ett lovande läkemedel mot det nya koronaviruset.

Läkemedlet är baserat på meflokinet som används för behandling och förebyggande av malaria, även känt över hela världen under handelsnamnet Lariam.

Ryska forskare sägs ha utvecklat läkemedlet baserat på den erfarenhet som kinesiska och franska forskare redan har fått i behandlingen av covid19.

- Det hindrar cellerna från att svara på coronavirus och förhindrar viruset från att multiplicera. Mefloquine bidrar till att undertrycka det virala inflammatoriska svaret (i lungorna), förklarade FMBA-direktören Veronika Skvortsova i ett nyhetsmeddelande.

Skvortsovas uttalande visar att läkemedlets effektivitet också baseras på makrolidantibiotika och syntetiska penicilliner.

Enligt SKVORTSOVA GÖR det nya läkemedlet det möjligt att behandla patienter med covid19, oavsett om de har en mildare eller svårare form.

Enligt FMBA har läkemedlet redan föreslagits på det ryska hälsoministeriets rekommenderade lista för behandling av det nya koronaviruset.

Dessutom pågår en studie i Ryssland för att utveckla en covid19-profylax baserad på meflokin.

Mefloquine var ursprungligen en amerikansk uppfinning mot malaria. Läkemedlet utvecklades i USA av Walter Reed Army Institute of Research i USA på 1970-talet.

NYHETSBYRÅ Ria Novosti säger att hon intervjuade Ancha Baranova, en amerikansk biomedicinsk expert på School of Systems Biology, om potentialen för en ny rysk produkt.

Baranova beskriver läkemedlet som att ge patienter en chans att återhämta sig men är ännu inte firat som en vinnare av coronavirus.

- Skak inte hand, karantän och kela än. Detta är inte ett nytt läkemedel eftersom det är samma typ av klorokinläkemedel som har testats på patienter i Frankrike och Kina, erinrar Baranova i Ria Novosts berättelse .

- Det har nu beslutats i Ryssland att använda en produkt med en säkrare profil (än klorokin). Det här är mycket goda nyheter. Så det finns gott om anledning att glädjas, men det betyder inte att vi har övervunnit sjukdomen.
Citera
2020-03-29, 13:12
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Min kollegas flickvän är sjuksköterska och för två veckor sedan var de i Åre. Veckan efter delar hon inlägg där hon vädjar folk att stanna hemma, men det gäller tydligen inte för henne. Sjuksköterskor är WT av rang.
Do as I say, not as I do
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in