Citat:
Ursprungligen postat av
teren
Man blir ju alltid sjuk när man flyger. De flesta jag pratar med skriver under på det.
Några dagar efter man har landat så har man alltid förkylningssymptom, tycker jag i alla fall.
Jag har ingen aning, men det är ju inte säkert du blir smittad genom luften. Passageraren som satt i ditt säte på förra flygningen fingrade på samma armstöd, samma nedfällbara bord, samma handtag för att låsa toalettdörren, samma vattenkran, osv. Du tillbringar också en massa tid på flygplatser, tillsammans med tusentals andra, som går och hostar i terminalen. Även där petar du på en massa saker som andra kladdat på, med samma fingrar som de petat sig i näsan med eller snutit sig. Självklart petar inte just du näsan, men nog hamnar händer och fingrar någonstans i ansiktet ändå, när det kliar, så att det är tillräckligt för att några partiklar skall dras in i luftvägarna.
Det har nog inte så mycket att göra med själva flygandet, utan är nog lika illa på tåg, bussar och färjor. Folk kommer från alla möjliga håll, tar med sig sina virus, och umgås både direkt och indirekt i trånga instängda utrymmen med torr luft.