2020-03-29, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
De gick ut med informationen innan de började isolera vilket ledde till massflykter.

Begick samma misstag som Italien där folk flydde från norr till södra Italien och har nu smittat även de stackarna.

Här i Stockholm har man inte begått det misstaget. Folk har flytt till Åre så man borde egentligen isolera Åre istället för Stockholm ;-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tror inte det spelar så stor roll om personen i fråga är ung snygg tjej, eller gammal gubbe. Huvudsaken är att personen i fråga vågar fatta kraftfulla beslut när det blåser storm.

Det håller jag med dig om, men narrativt i Sverige brukar vara ett annat. Var är alla hyllningar till Sanna Marin nu när hon agerar tvärt emot Stefan Löfven?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Detta tror jag dessvärre kommer att bli vanligare de närmaste månaderna :

Funnet død i sitt eget hjem – var coronasmittet

En eldre mann døde i Ullensaker kommune fredag. Dødsfallet var knyttet til coronaviruset, opplyser kommunen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPG6jd/funnet-doed-i-sitt-eget-hjem-var-coronasmittet

Det kommer det absolut att bli och det var något jag varnade för väldigt tidigt, vi kan inte säga med raka armar de exakta dödstalen som kommer för att det finns äldre som inte har social kontakt och inga som tittar till dem.
Citera
2020-03-29, 12:24
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Finland, Norge och Danmark kan få en sämre ekonomisk utveckling än Sverige på grund av viruset. Ekonomin måste gå runt. Vi behöver människor som arbetar och betalar skatt. Orsak: vi behöver pengar till sjukvården så att vi kan få vård utan att vänta flera år. Dessutom kan Sverige profitera på andra länders karantäner om Sverige överlever corona paranoia med en relativt stark ekonomi och industri. Då kan Sverige exportera sina produkter till andra länder och tjäna mycket pengar på det. Sverige har gjort det innan efter andra världskriget. Vi får hoppas på att Sverige kan göra samma sak igen.

Du tror inte andra länder håller koll på Sveriges agerande och att avsaknad av adekvata åtgärder från Sveriges sida på andra länders bekostnad får senare konsekvenser för vår ekonomi?
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag läste en tråd här på flashback om ett par stycken som blivit smittade. De hade träffat ett par utomhus och inte varit närmare än 1 meter någon gång. Ändå hade alla blivit smittade.

Tankar kring detta och det du skriver?

Och det är bevisat att det är då man blev smittad? Nej. Walk on
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetmest365
De har inga somalier heller så 😎

Finland har en hel del somalier, men de är assimilerade med hård hand; de talar och läser finska. Tror inte att Stockholmsscenariet med en massa coronadöda aomalier upprepas i Helsingfors.
Citera
2020-03-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det gör inte jag. Räcker med att köra in på närmaste köplada, fullt med folk. Nä Machiavelli hade rätt, folk är får som vill bli ledda. Ibland behöver de en fast hand, speciellt i krissituationer. Polisen är ett bra exempel på det.

Jag tror att jag zoomar ut mer än dig bara. Vi har adapterat till mycket hemskt tidigare. Det är ju ingenting i tid ännu. Möjligtvis i det tidiga skedet vi är i, att vissa människor kan behöva en fastare hand, och att utgången kan dra fördel av det. Men i övrigt tror jag mer på människans frihet än på överstatlighet. Vi är helt fantastiska på att lösa saker. Om inte annat kan man ju dra nytta av att titta historiskt. Vi måste leva i frihet för att blomstra. Om man inte med leva bara menar att inte dö. Men det är inte min uppfattning av att leva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Finland har ju en ung kvinnlig statsminister och Sverige har en gubbe. Konstigt att inte alla nu ropar och pekar att vi måste lyssna på den unga kvinnan och inte på gubbar som killgissar? Är vi feminister bara när det gäller hbtq och sådana frågor, inte när det gäller smittskydd?
Det är ingen som hyllar den finska statsministern för att hon har en fitta, utan för att hon fattar rätt beslut. Kritiken mot Tegnell grundar sig inte i att han är man, utan i att han har fel.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Absolut, jag definitivt att positiva saker kan komma ur det här.

Jag tror bland annat att Europa eller åtminstone Sverige kommer att backa mentalt till en period där Solidaritet och Medmänsklighet var två väldigt viktiga ord ovanpå att vi troligen lär få se en åternationalisering av sjukvård och apotek.

Jag tror även att man lär skapa en praxis kring hur man ska hantera pandemier, jag tycker det är jätte konstigt att regeringen/riksdagen år 1920 inte satte upp riktlinjer efter spanska sjukan.

Jag hoppas att man återinför tjänstemannaansvaret, bygger beredskapslager bland annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tror inte det spelar så stor roll om personen i fråga är ung snygg tjej, eller gammal gubbe. Huvudsaken är att personen i fråga vågar fatta kraftfulla beslut när det blåser storm.

Vågar fatta kraftfulla beslut - EFTER att den 70+ presidenten har pekat med hela handen och skrikit sig hes i sociala media om karantän. Detta är egentligen Niinistös beslut. Marin bara lydde, efter att ha stretat emot x-antal veckor..
Citera
2020-03-29, 12:26
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
De gick ut med informationen innan de började isolera vilket ledde till massflykter.

Aha, jag förstår. Ungefär det som hände i Italien då när norra Italien först stängdes ner. Då flydde ju många söderut och förde med sig coronaviruset.
Citera
2020-03-29, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag är inte i Kina, utan i Ryssland. Vi har några enstaka smittade i vår region (lite drygt en smittad per miljon invånare, och alla är importfall från utlandsresor). Som en proaktiv försiktighetsåtgärd är ändå skolor, universitet, affärer, caféer, biografer och många arbetsplatser stängda. Vi gör inte så mycket annat nu än att jobba hemifrån, hemundervisa barnen, och gå en stärkande promenad i friska luften då och då.

Jag vet inte mer om kinesiska siffror än någon annan, men skulle förvåna mig om de mörkar mer än vad t.ex. Sverige gör (genom FHMs strategi att testa så få som möjligt).

Aha då förstår jag, nej Ryssland var mer ett antagande från min sida för jag har inte läst någonstans att dom skulle mörka det var kanske lite fördomsfullt.

men jag satt i en mellanlandning på moskvas flygplats tidigt 2000-tal och såg två herrar beställa in en flaska vodka och fylla vanliga dricksglas och tömma flaskan på 10 minuter så det stämmer i allafall att dom kan dricka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in