2020-03-29, 11:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det där är rena glädjegissningar av fig utan minsta stöd av fakta.
Pinsamt.

Nä det är sanningen, har du andra fakta som stödjer ditt påstående?
Citera
2020-03-29, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag tycker att Stockholm borde masstesta alla som stiger in i en buss eller i en affär, från och med Måndag morgon, masstesta hela Stockholm, gör om gör rätt.Tyskland och Norge och även Island gör så.Alla som bär smittan ska omedelbart skickas hem i sopsäck, med andningshål...

Hur ska de trolla fram så många testkit då? De rapporterade ju redan för två veckor sen att testkiten höll på att ta slut, och att nästa leverans kommer först i maj. De få de har kvar används för de allra sjukaste, samt vårdpersonal som vårdar dessa. Att önsketänka att det skulle finnas miljontals testkit, eller att Tyskland och Norge skulle dela med sig av sitt överskott av kit, men det är inte realiteten.

https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2020/03/Brist-pa-tester-for-nya-coronaviruset/
Citera
2020-03-29, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Behövs ingen undersökning. Det är bara att öppna ögonen och se hur hårt goda människor kan drabbas. Om du sedan tror på ett liv efter detta så får du naturligtvis göra det försåvitt det gör dig lyckli.

Det är inte jag som initierat händelserna i Italien så vänd din frustration åt något annat håll. Jag återger bara vad som händer där.

Det är inte så enkelt som du tror. Det handlar inte om att de goda inte ska drabbas för att tro att karma existerar.
Jag känner en person som har begått ett mord. Och eftersom detta skedde i Sverige, tack vare svenska lagar har han i princip inte förtjänat sitt straff.
Men hans liv är ett helvete. Han har aldrig repat sig trots att staten har försökt få honom igen i samhället. Nästa för honom är att begå självmord. Det är det som är karma. Han har dödat en oskyldig utan nån anledning. Och i praktiken har han lyckats komma undan mänsklig rättvisa.
Men inte karma. Men inte hans medvetande. Brottet har förföljt honom under hela sitt liv. Spöken har besökt honom hela tiden. Och nu önskar han nog att han hade betalat sitt straff. För det han har fått nu är mycket hårdare.
Detta önskar jag och är övertygad kommer drabba folk som har varit med i denna fars som utspelas just nu.

Ja, jag är frustrerad. Av att se det som pågår i detta land.
Jag vänder inte min frustation mot dig utan snarare mitt ogillande av din personlighet som har givit mig mycket dåliga vibbar varje gång jag kommunicerat med dig, en person som bakom sitt logiska tänkande döljer en förfärlig människosyn. Och vill därför inte fortsätta konversationen vidare. Du är inget troll och du är välbildad. Men att läsa dina inlägg får mig att tappa hoppet på mänsklig etik.
Ha det gott.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Jag säger att alla som vill göra sitt bästa att hålla sig friska isolerar sig i största möjliga mån Folk som reser och åker runt är dumma i huvudet De utsätter även andra med sitt beteende
De borde ha stängt Stockholms och Göteborgs gränser tidigt och och stängt skolor där

Jag håller delvis med dig, jag anser att man bör isolera Malmö, Göteborg och Stockholm men inte gå ut med det fören allt är redo för att hindra massflykt.

Finland lärde sig snabbt att folk kommer att fly när de isolerade Nyland, USA kommer att lära sig samma sak nu när Trump säger sig överväga att sätta New York i karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det har visst med saken att göra för sekundärinfektion med bakterier är vanligt och det kan vara det som gör att folk dör. Kanske av otrevliga bakterier som cirkulerar på sjukhus.

Man har ju sett bilder av det totala kaoset på sjukhus i Italien. Massor av patienter i samma utrymme, stressig miljö, trötta och stressade läkare och sjuksköterskor. Om det redan i vanliga fall finns ett allvarligt problem med mer eller mindre resistenta sjukhusbakterier, hur tror du då det blir i en sådan miljö?

I en ideal värld skulle väl varje smittad ligga i eget smittsäkert rum och personalen vara noga med skyddsutrustning och att inte föra någon smitta mellan patienten och övriga världen, men det finns det inte resurser till.

Dock är det ju så att när man läser om hur läkare beskriver dödsfallen så är det virusets angrepp på lungorna samt övverreaktion från immunförsvaret som verkar vara varför de allra flesta dör.
Jag har inte läst att bakteriella sekundärinfektioner skulle vara ett stort problem, eller att antibiotika som sätts in inte fungerar. Självklart finns det sådana fall också, men det verkar inte vara det stora problemet.
Citera
2020-03-29, 11:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Smittan ebbar ut, finns inga nya att smitta. 6-8 v totalt, vi hade varit ute lagom till sommaren. Nu drar vi ut på tiden istället.
Alla sitter inte hemma. Sjukvårdspersonal och tusen andra jobbar och kan sprida. En läkare eller sköterska som bär på smitta utan symptom kan smitta både kollegor och patienter och de som städar och de i butiken där de handlar mat. Så hur tror du att det hjälper att ge utegångsförbud för en del av samhället? Som inte ens tillåts en tämligen riskfri stilla kvällspromenad utan att riskera fängelsestraff för att "sprida smitta".
Senast redigerad av outoftheblue 2020-03-29 kl. 11:14.
Citera
2020-03-29, 11:06
Medlem
Läs denna, som handlar om svenska hushåll och hur vår livsstil per automatik kan hjälpa att hålla nere smittan:

https://www.bbc.com/worklife/article/20200328-how-to-self-isolate-what-we-can-learn-from-sweden?

Sverige har flest singelhushåll i hela EU, vi är vana att sitta hemma och hålla avstånd. Vidare är svenskar ett folk som lyder myndigheternas uppmaningar i alla fall hyfsat bra. Så att sätta hela landet i karantän kanske inte är nödvändigt. Man ser ju tydligt i Stockholm att folk håller sig hemma. Sen finns det väl en korkad minoritet som inte bryr sig men det finns ju även i Italien trots deras tvång.

Peppar peppar, så har vi än så länge lyckats hålla kurvan under helt okej kontroll, till skillnad från Spanien och Italien.
Citera
Medlem
fattyacids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Så allt är som vanligt enligt dig? Ska du åka skidor i påsk?

Nej, allt är verkligen inte som vanligt! Men folk dör inte i parti och minut. Och finns inget som säger att stängda gränser och karantän är bättre än det vi har här. Men fine, håll dig inne tills i sommar om det gör dig lycklig. Är ju inte direkt så att smittan avtar i de länder som propagerar för utegångsförbud.
Citera
Medlem
Sammanlagt antal Covid-19-offer pr miljon invånare (siffror från Johns Hopkins):

166,4 Italien
127,1 Spanien
78,0 New York City
54,4 Hubei (Kina)
36,6 Holland
34,5 Frankrike
30,7 Schweiz
30,6 Belgien
30,2 Iran
17,9 Staten Washington
15,3 UK
15,0 Louisiana
11,2 Danmark
10,2 Sverige
9,7 Portugal
8,0 Los Angeles
7,6 Österrike
7,3 Irland
5,2 Tyskland
4,3 Norge, Slovenien
3,5 Albanien
3,0 Grekland
2,9 Sydkorea
2,8 Ecuador
2,6 Québec
1,9 Rumänien
1,8 Bosnien
1,6 Finland
1,4 Serbien
1,3 Ungern, Israel
1,2 Tjeckien
1,0 Bulgarien
0,8 Malaysia
0,7 Tunisien, Algeriet, Marocko
0,5 Brasilien, Peru, Polen
0,4 Egypten, Argentina, Japan, Indonesien
0,2 Ukraina
0,1 Ryssland, Mexiko, Pakistan, Thailand
0,0 Indien
Senast redigerad av Krillolero 2020-03-29 kl. 11:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä det är sanningen, har du andra fakta som stödjer ditt påstående?

Ja. En karantän måste pågå till antingen ett virus försvunnit eller vaccin finns.
Inget av det sker på 6 veckor.
Därför börjar allt om när du släpper ut allt folk om 6 veckor.
Rätt enkel logik faktiskt.
Citera
2020-03-29, 11:07
Medlem
kardashanarsels avatar
Dessutom har människan levt fel i överflödigare länge
Och ni som tror det är lika bra bli smittad gör dumt för ni vet inte vilken känslighet ni bär för viruset
Man blir dessutom inte immun efter sjukdom
Citera
2020-03-29, 11:07
Medlem
Ser att det ännu inte rapporterats in några nya fall men +4 intensivvårdsfall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in