2020-03-29, 10:32
Medlem
Tegnell är frustrerad över att läkare och sjuksköterskor kräver andningsskydd och annan skyddsutrustning. Tegnell-linjens ABC säger att ett för bra skydd mot viruset kan vara farligt och att andningsskydd främst används av kulturella skäl i Kina och Korea. Eller pga okunskap.

Tegnell-linjens mål är en så stor, massiv spridning som möjligt. Oavsett om det är inom sjukvården eller ute i kollektivtrafiken. Inga masker på våra gator. Enkla skydd för dom som vårdar.
Citera
2020-03-29, 10:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Island är förebild. Varför kan inte Sverige göra likadant. Hur länge ska regeringen gå och drösa här egentligen?

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-har-island-coronatestat-storst-andel-av-sin-befolkning-i-varlden/

Island är ett etniskt rent och homogent folk. Nu har vi fått vår älskade mångkultur och regeringen är livrädd för att reta upp den. Det roliga i kråksången är att de är vana vid sånt och egentligen lyder bäst under hårda tag.
Citera
2020-03-29, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Att du börjar med sexistiska uttryck och går vidare med förklenande stereotyper om folk du inte vet ett skit om är knappast förvånande. Men det är det absolut sista vi behöver just nu.

Frågan är väl egentligen om det är en lättkränkt hysterika vi behöver nu?
Citera
2020-03-29, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag vet att du inte skämtar och ditt namn föreslår att du är man.
Hade samma diskussion med två igår angående ordet "killgissa".

Vad har hänt, det var ju alltid feministerna som kastade sig som utsvultna oskulder över allt som med lite god vilja kunde misstolkas som sexistiskt men nu verkar det vara open season på allt. Killgissa trodde jag var ett vedertaget uttryck men det triggar tydligen vissa till okontrollerad gråt

I ditt fall så kallade jag italienerna för "rastlösa" i ett uppenbart försök att vara lättsam mitt i detta allvar.

Vilka sexistiska uttryck har jag använt förutom fällan jag lagt in ovan
Jag har ingen beef med dig, men jag vill att alla ska inse att det inte i nuvarande situation är jätteslugt att använda sig av sexismer och etniska stereotyper som ställer medborgare mot medborgare i ett läge där vi måste vara enade och ansvarsfulla (Vilket inte innebär att man inte kan lojalt kritisera regering och myndigheter, naturligtvis).
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Då tycker jag vi skickar dig till usa, du får det säkert mkt bättre där. Sådant här landsförräderi är vad Tegnell varnat för.

Vi är en stark god nation. Uppskattas inte det så dra

Har du ingen förståelse alls för kritiken? Har du öht läst artiklarna som jag länkade till? Och vad är det för varning som Corona Bob gjort om landsförräderi?

Stark och god nation? Ha! Vänta bara om några veckor när smittspridningen i Sverige kommer igång på allvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Den italienska vägen är tillräcklig för att hålla smittspridningen igång. Epidemin kanske blir något mer endemisk, men den överlever och flockimmunitet byggs upp (extremt långsamt). Så fort du lyfter restriktionerna kommer spridningen ta ny fart.
Det är ingen som har sagt att Coronaviruset dör ut av den Italienska vägen, så vem diskuterar du med?
Det fanns två vägar ett land kunde ta när Coronaviruset bröt ut:
* Minimala restriktioner där man följer Flockimmunitetsmetoden(Holland, Sverige och UK).
Man låter viruset härja fritt i förhoppningen om att en stor del av befolkningen snabbt ska bli smittade och bygga upp antikroppar efteråt(utan att det fanns data på att detta faktiskt sker med Coronaviruset) och vara skyddade mot att spridningen fortsätter i framtiden.
* Maximala hårda restriktioner för att minimera smittspridningen och köpa sig tid för att ett Coronavirus vaccine ska kunna tas fram.

Vi vet vad Sverige och Italien valde.

Vad den Italienska vägen gör är att minimera antalet smittade, för att platta ut den exponentiella kurvan av smittade personer, som i sin tur minimerar belastningen på vården.
Den Italienska restriktiva vägen är rakta motsatsen till den Svenska flockimmunitetsmetoden. Den Svenska vägen, där människor ska leva som vanligt med minimala restriktioner gör att maximera antalet smittade på kort tid, som gör att den exponentiella kurvan av smittade går i en högre hastighet och kurvan blir skarpare. Detta maximerar belastningen på en redan högt belastad sjukvård. Som i sin tur leder till fler dödsfall då våra IVA platser snabbt kommer att fyllas upp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Jag ber om ursäkt, du har rätt, han är en sjuksköterska som har tillförskaffat sig en Dr. titel.
Han följer den senaste utvecklingen om viruset och rapporterar faktabaserat och neutralt om detta.
Varför skulle han behöva vara statistiker för att kunna rapportera om Coronaviruset?
Ja,precis man behöver inte vara nånting, varken forskare, läkare eller statistiker , vem som helst kan rapportera om coronaviruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
De vanligt spekulationerna om att "Russia may be hiding" och referenser till folk som sagt något på Youtube. Tramsigt.
Så du stoler ikke på Rosstat engang. Du er kun et troll.
Citera
2020-03-29, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I Norge börjar man nu att masstesta. Tänk att de inte förstår att man inte ska göra det.

Island tester tusenvis av helt friske personer – nå skal Norge følge etter
På rekordtid har Island blitt landet som tester flest per million innbygger. De tester også folk helt uten koronasymptomer for å finne mørketall i spredningen. Nå skal Norge gjøre det samme.
https://www.nrk.no/norge/island-tester-tusenvis-av-helt-friske-personer-_-na-skal-norge-folge-etter-1.14963157

Sverige har också börjat göra stickprov.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Det finns ett mycket enkelt svar på hur regeringen kan hjälpa det svenska folket och Sverige. DET HETER SUNT FÖRNUFT. BÖRJA MASSTESTA. HUR SVÅRT SKA DET VARA LÖFVEN? Men ni borde ha börjat redan, hur seg ska denna regering få vara? AGERA!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Tegnell är frustrerad över att läkare och sjuksköterskor kräver andningsskydd och annan skyddsutrustning. Tegnell-linjens ABC säger att ett för bra skydd mot viruset kan vara farligt och att andningsskydd främst används av kulturella skäl i Kina och Korea. Eller pga okunskap.

Tegnell-linjens mål är en så stor, massiv spridning som möjligt. Oavsett om det är inom sjukvården eller ute i kollektivtrafiken. Inga masker på våra gator. Enkla skydd för dom som vårdar.

Ända tills Tegnell eller anhörig blir smittad och allvarligt drabbad, då kaaanske det görs mer åt saken.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag håller inte med. Dessutom tror jag det hade varit nyttigt för svenska folket att en gång få höra "Håll käften!" och inse att livet inte alltid är lattedrickande och ohemult frotterande. Vi är totalt fredsskadade och behöver vakna upp! Stora delar av svenska folket borde sparkas tillbaka där de kom ifrån och knullas om!
Borde bli mer som italienarna? https://www.svt.se/nyheter/utrikes/palermos-borgmastare-vi-riskerar-en-maffialedd-revolt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in