Citat:
Ursprungligen postat av
Jiren
Fullständigt kaos och skräck på Sveriges sjukhus.
Morgonens huvudrubrik hos Expressen:
"
Sjuksköterskans larm: Det här är inte säkert!
Personal måste återanvända skyddsutrustning.
–
Det var inte detta vi lärde oss i skolan. Just nu går vi emot allt som kallas patientsäkerhet, moral och etik, berättar hon.
– Det är med tunga steg man går till jobbet varje dag. Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag har brutit ihop många gånger, mina kolleger gråter."
Källa:
https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskan-larm-vi-ateranvander-utrustning-/
Om detta sjukvårdshaveri fortsätter så är vi snart på samma nivå som Italien.
Ja sjukvårdspersonal börjar bli sjuka, går inte att skydda sig och med för hög dos blir man helt enkelt smittad med svåra symptom även som ung och stark.
Kina ljuger, ETT bårhus av sju i Wuhan (hubei) fick leveranser av 5000 + 2500 urnor under en vecka.
Dra av normalt antal levererade urnor och multiplicera med 7 så blir det nog mer än de 3000 döda som Kina uppger. googla. Vi vet sedan tidigare att krematorierna har gått övertid i månader och halter av det som avges vid förbrännande av kroppar var skyhöga vid mätning.
I italien klingar det inte av trots karantän i flera veckor och Italienarna börjar protestera mot karantänen så polisen börjar förbereda sig på oroligheter.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Angående hur det mäts, i spanien ligger typ 40 000 av 75 000 på sjukhus så jag gissar att de flesta länder där det är kaos bara testar de som kommer in med svåra symptom, Sveriges siffror är nog inte så missvisande.
Läs nedan artikel noggrant och fundera i små grupper, Sverige och Holland är nu enda länderna med flockimmunitet-strategi, båda länderna + UK hade minst intensivvårdsplatser i Europa.
https://thequarantimes.wordpress.com/2020/03/19/herd-immunity-is-epidemiological-neoliberalism/
Det är alltså högst troligt att Anders Tegnells och Agnes Wolds flockimmunitet-plan är baserad på att det inte går att stoppa ändå, istället för att försöka och misslyckas vill dom att det skall blåsa över så fort som möjligt med många i riskgrupper som dött. Det minst dåliga alternativet.
-det dom skulle gjort var att sätta riskgrupper i organiserad karantän men jag tror att det faktum att våra äldre bor själva nästan fungerade som det ändå och det är därför antalet smittade är relativt lågt,70plus sitter hemma och ugglar.
Nu till tricket, regeringen kommer säga att vi gjorde rätt men att medborgarna inte lydde uppmaningar, i värsta fall kommer dom skylla på Tegnell att han gav dom fel information.
Tegnell kommer skylla på att data var inkonklusivt då dom inte hade tillräckligt med testkit.
Jag har redan hört en användare i annan tråd säga det och det har flimrat förbi hos Aftonbladet, medborgarna följer inte uppmaningarna men regeringen har till stora delar agerat rätt.
Låt detta smälta in - detta är våra folkvalda när exakt hela världen gör allt dom kan för att stoppa smittan, även om det inte fungerar så bra som dom tänkt.
Det finns såklart en faktor som kommer antingen fälla eller hylla Sverige, antalet fall.
Klarar sig Sverige ifrån ett större utbrott så kommer Tegnells strategi vara perfekt, svensk ekonomi är räddad.
Nu talar inte kurvan för att så är fallet och tidpunkten för att sätta in åtgärder är innan man får samhällsspridningen, ni minns då vi alla tyckte man skulle stoppa flyg från Iran och Kina och göra om ett flygplatshotell till karantän för alla resenärer men då vår stat valde att göra ingenting.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
I USA medger Dr Fauci utan omsvep att dom har inte en aning om hur många som smittas utan symptom och hur många som har lindriga symptom.
Jag fisk-gissar på att man så småningom kommer förstå att det var bara runt 1% (försvinnande liten del) av fallen som registrerades och att resten antingen var symptomfria eller satt hemma i två veckor med hosta.
Och nu till det trista, viruset sitter kvar på ytor flera dagar och är extremt smittsamt även hos symptomfria personer.
Sjukhusen klarar inte av att skydda sig för vi vet att sjukvårdspersonal nu börjar bli kraftigt sjuka.
Hur tror ni att man skall kunna sätta riskgrupper i karantän?
Vem kollar att hemtjänsten inte är sjuk, dom är dessutom längst ned på stegen och väldigt obenägen att sjukskriva sig nu när alla vet att uppsägningar kommer om ett par veckor.
Hur många äldre tror ni sköljer av alla matpaket innan dom stuvas in i skafferiet även om dom får hemkörning.
Idag så har Sverige fortfarande hanterbart antal intensivvårdsfall och sjukhusen är väl precis nu på bristningsgränsen. I italien är det kaos, sjukvården har kollapsat och alla över 65 sövs ned och läggs åt sidan, man avlivar dom helt enkelt.
Tittar ni på kurvan så kommer det gå fort nu och när det dubblades från 100 till 200 var det nog inte många som höjde på ögonbrynen men när det nu går från 3000 till 6000 inom 4-5 dagar och sen efter en vecka till 6000 till 12000 då blir det ohanterbart för vården med massdöd som följd och vi sitter i samma sits som i Italien.
Det är i detta ljus ni måste se regeringens och FHM strategi, kallt beräknande.
De som läggs in kommer dö i ensamhet, ingen familj runtomkring och de som förlorar en närstående får sitta själva med sin sorg, inget farväl, inga begravningar och så vidare.
Hade jag varit beslutsfattare hade jag gjort ALLT som stod i min makt för att iallafall kunna säga att jag gjorde mitt bästa. Det kan nu inte Tegnell och regeringen säga, dom har testat en strategi från en teoretisk modell som resten av världen har förkastat. Politikerna i resten av världen lyssnade inte på sina statsepidemologer och valde att göra det mest mänskliga, kämpa med alla till buds stående medel även om utfallet var osäkert.
Mina två cent