2020-03-29, 00:30
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det fanns visst personal. SL antingen räknade helt fel eller så tog de chansen att spara in pengar (även om de förnekar att så skulle vara fallet).

Jag tror det är lite av bägge delar, ledningen i SL tenderar att alltid missa att det blir extra mycket tryck när det är färre avgångar.

Det är dock inte godtagbar hantering mitt under en pandemi vilket troligen lär leda till att ledningen hos SL lär ligga riktigt illa till.
Citera
2020-03-29, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigebilden
Tomma gator i StockholmBilder i artikeln på ett öde Stockholm denna lördagskväll. Folktomt vid 18-tiden på ställen som Kungsgatan och Stureplan.

https://www.dn.se/sthlm/tomma-gator-i-stockholm/

Ser bra ut. Då kanske det inte behövs någon karantän?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
I nuläget får man åka till Finland från Sverige om man kan visa att det är på grund av jobb.

Nu vill dock Finland stänga gränsen helt, inte ens jobbresor ska vara tillåtet. Bara varutransporter.

Detta efter att man upptäckt fall där smittan kommit in i landet från Sverige i Norr.

Källa.
https://yle.fi/uutiset/3-11281009
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Jag säger att det blir värre men jag känner mig inte alls dum.
De (de flesta hoppas jag, och räknar mig själv i det) som snackar om att det blir värre, att det blir en katastrof i Sverige, gör det för att man vill att folk ska fatta, få folk att vakna. Att folk ska fatta att i detta land man har valt en totalt felaktig strategi.
Jag är med i liknande grupper i länder som har valt att försvara sina medborgare.
Jag skulle aldrig i mitt liv tänka mig att spela domedagsprofeten där. Och ingen annan gör det heller. Varför skulle man det? Det finns ingen poäng med det.
Varför detta görs på ett svenskt forum är främst pga staten har valt ett sätt som med största sannolikhet kommer att leda till en humanitär katastrof.
Vad fan skulle man vinna på att sitta här och skrämma folk?
Jag vet inte. Jag skulle iaf aldrig tänka mig göra nåt sånt.
Så dem som säger att det blir värre gör det med goda intentioner (utgår jag ifrån).
Till skillnad från dumma svensken som säger att allt är bra och är medbrottslig i denna fars.

Dom flesta av oss kommer bli smittade innan det finns ett vaccin, det är dom flesta epediomologer överens om. Det handlar om att hålla kurvan låg så sjukvården kan rädda så många gamla som möjligt.

Det ett vaccin kommer att göra, är inte att stoppa ett pågående utbrott, utan se till att vaccinet kan göra oss immuna mot framtida varianter av corona, inklusive eventuella mutationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man kan ju bli sjuk av något annat och testa positiv för corona utan att för den skull vara sjuk av corona. De allra flesta märker ju ingenting, så det kan ju ibland vara en slump att man faktiskt dessutom råkar ha det viruset i kroppen.

Framför allt som smittan sprids så, att många har den, då ska man vara väldigt försiktig med att anta att man är coronasjuk bara för att man har coronavirus i kroppen, för det kan man ju ha ändå.

Idioten kom med konspirationsteorier som att det troligtvis dör folk "utav helvete" som inte är bekräftat smittade med Corona. Men om så är fallet så borde ju det rimligtvis märkas på sjukvården UTÖVER de som vårdas för Corona? Eller skyfflas dessa människor helt enkelt ner i massgravar efter de dött i sina hem/på gatan utan att belasta sjukvården?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Hur tänker du nu, att katten springer runt och blir klappad och smittade personer hostar på den, det ser jag som nästan som uteslutet.

De flesta katter håller avstånd till främlingar.

Det är stor skillnad mellan en smittad katt som kanske genom hosta eller dylikt smittar omgivningen alternativt har coponavirus i pälsen.

Tanken här är att ett husdjur kan eventuellt också bli smittad av corona och därmed bli en smittkälla.
Att de kan sprida viruset precis som vi människor gör.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaman
Citat:
Skåne håller emot viruset: ”Vi stängde ner tidigt”

https://www.svd.se/skane-haller-emot-viruset-vi-stangde-ner-tidigt/i/senaste

Skåne håller emot bra. Alltså bara 6 bekräftade dödsfall hittills.

De har alltså gått emot Anders Tegnell och hållit nere dödssiffrorna.

Kommer Anders Tegnell att tolerera detta?
Citera
2020-03-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Du inte för var den som är den, men det där låter snarare som en panik-attack eller en påbörjande panik-attack. Jag har det själv ganska ofta tyvärr.. Vanliga symtom är att det känns som man har svårt att andas och hög pulls, samt generell "oro" i kroppen.

Kan så klart vara något annat också men tror du hade haft feber innan du får så svårt att andas av Corona att du märker av det utan att vara i fysisk aktivitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
SL är ökända för att göda cheferna, de har för övrigt sin carte Blanche period nu i April där de inte behöver rapportera sin ekonomiska situation, det är under denna period som de tenderar att höja löner och fallskärmar till de i toppen.

SL har en tendens till att vilja höja sina biljettpriser och budgeten från landstinget genom att skylla på klotter, det funkade inte efter valet 2014 dock när de påstådde att klottret var så grovt att de behövde höja sina biljettpriser, det slutade med att de ändrade ursäkten till att plankarna var anledningen.

Och det är inte första gången de drar in linjer under perioder när det antingen behövs fler eller vara oförändrat.

Jaha, blev riktigt brydd när jag hörde om nån chef på SL som tjänade bortåt 100 000. Nu förstår jag varför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Skulle Sverige vara det enda land i världen som ej rapporterar döda? Har du källa? Vad säger i så fall WHO om detta?

Inte det enda, Nordkorea och Iran rapporterar antagligen inte heller korrekta tal.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Sett men tyvärr så tror jag att många i allmänhet och Svenskar i synnerhet bara stoppar huvudet i sanden och hoppas på att det kommer att försvinna!

Dags för världen och Tegnell att vakna upp nu, om det inte redan är för sent:/
Finns ingen som tror det bara kommer försvinna.
Vad ska du göra, svetsa? Bra då vi har en expert på detta i ledningen. Inget som kommer hjälpa något tyvärr.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Alltså 30 000 personer har dött av COVID

Spanska sjukan dödade 50 miljoner personer.

Det vill säga 0,06% har dött i det antal som dött av spanska sjukan.
Alltså det betyder att spanska sjukan är 1500 gånger dödligare än covid.

Jämfört med digerdöden är covid bara 0,01% av dödsoffrena. Det betyder att digerdöden var 9000 gånger dödligare.

1.35 miljoner dör i trafiken varje år över hela världen och inte börjar vi stänga av alla vägar. Hoppas ni nu inser att denna förkylning inte är farlig och ingen kommer knappt dö i den. Finns värre sjukdommar.

Der fattar väl du även att världen ser helt annorlunda ut idag än den gjorde vid tiden för spanskasjukan eller digerdöden?!?

Konsekvenserna av coronaviruset går ju inte att jämföra med vad som hände för hundra år sedan eller medeltiden. Världen är mycket mindre idag än den var då och allting hänger ihop på ett helt annat sätt.

Dödstalen vid de olika sjukdomarna kan ju inte jämföras på samma sätt.

Att dra upp trafikolyckor är ju även det korkat, covid-19 är ju en katastrofal pandemi utan botemedel som läggs till olika länders alla andra vanliga dödsorsaker och vårdbehov.

Det största hotet är bristen på sjukvård samt personal. Och korkade människor.

Vad är det folk inte begriper, hur svårt kan det vara?!!
Citera
2020-03-29, 00:33
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
I USA lär de komma in rätt mkt kommande vecka

Stackars USA, inga eller dåliga sjukförsäkringar gör att många måste arbeta för att få råd med mat när de är sjuka och det gäller alla områden, tänk snabbmat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in