2020-03-29, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Precis, det finns till trauma osv.

Jag tror nog de försöker hålla isär covid-19 och misstänkt covid-19 så långt det bara går fråan trafikolyckor och annat. Eller klart att de gör. Men sen kan man såklart aldrig gardera sig helt.

Jo, när de väl är där, men de måste ju transporteras dit med.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ny vändning om hela Corona epidemin!

Idag har det dött fler människor på 1 dag än under hela epidemin i Kina!

+3,327 döda i världen idag mot 3,295 totalt i Kina under 3-4 månader.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det går fort nu... +3,482 efter senaste uppdateringen!
Citera
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag har haft panikattacker för ca 20år sedan, de kom som ett brev på posten nästan när man slappnade av, det bankade i hjärtat och det kändes som livet sögs ur kroppen och du bara sitter där och skakar och gick över efter någon minut.
Det är inte samma sak som om man har svårt att andas med lungorna.

Vet att detta är offtopic, men det handlar väl delvis om symtom som kan förväxlas med Corona.

Det finns flera olika typer av panikattacker.. Hjärtklappning är en av dom, andnöd är en av dom, svårt att svälja/känns som man kvävs är en av dom.. Allt kallas dock panikattacker av uppstår snarlikt. Personligen har jag både andnöd och hjärtklappning-varianten, ibland även svälj-varianten(sällsynt). Får ibland även frossa som tydligen också är en form av panikattack.. Ibland har jag hjärtklappning samtidigt ibland inte. Bara för att du upplevt en viss typ betyder det inte att alla har det exakt så tyvärr.

Oavsett vad man har för symtom så är det så klart inte smart att tänka "det är säkert en panik-attack" om det är något man aldrig haft tidigare ut det bör undersökas givetvis.
Citera
2020-03-29, 00:24
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det beror på, har de kört med massavrättning av de som har varit smittade och sedan kört stenhård karantän så är det inte helt omöjligt, det är dock jävligt otroligt speciellt då smittan finns i grannländerna och även Japan har fått en ny uppblåsning av den.

Okej om de kört med massavrättningar, fine. Men senast idag såg man bilder på 1000-tals kineser som skulle hämta sina anhörigas aska i Wuhan. Då börjar man undra. Sen också hur tätbefolkat samt dålig folkhälsa. Gångra siffran med ca 20 så tror jag vi är närmare sanningen. 30-60 tusen döda, därav deras val att stänga ner ekonomin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast om läkarna och sjuksköterskorna bär på smitta så kan det ju vara de som sprider den, men du kan ju inte lockdowna dom! Så istället tar det desperata samhället och lockdownar alla vanliga människor som varken är sjuka eller i kontakt med patienter i riskgrupper. Är inte det lite avigt, när man tänker efter?

Vad jag menar är att vissa som blir lätt sjuka kan bli ännu sjukare om de exponeras för ännu mer av viruset? Vet inte om det är så, men då så många läkare dör verkar det så.
Vissa säger att det är ingen idé att stänga ner då smittan redan spridit sig för mycket och alla kommer få den ändå. Men det kanske är idé för att alla ska få lägre doser.

Sen att sjuksköterskor inte testas är ju vansinne signerat FHM. Antagligen har de fattar det beslutet för de vet att alla inom vården snart är smittade?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ny vändning om hela Corona epidemin!

Idag har det dött fler människor på 1 dag än under hela epidemin i Kina!

+3,327 döda i världen idag mot 3,295 totalt i Kina under 3-4 månader.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

I Kina så svetsade de in folket i husen efter ett par veckor så de fick hyfsat snabbt stopp på spridningen(källa svt har en dokumentär gjord av australiensare, sevärd på play) och sen har de likt många andra ett egenintresse av att kanske rapportera en del av sanningen..
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Öööh? Hallå, Corona har vandrat från djur till människa i en soptippsmarknad i Kina.

När det här är över måste världssamfundet allvarligt fundera på hur man ska hantera Kina.

Jag hade hoppats på massiva sanktioner om de inte medelst våld får bort sina jävla "matmarknader" där alla epidemier bryter ut men tyvärr är ju resten av världen alldeles för beroende av Kinas gunst. Tänk en värld utan iPhone 12..
Citera
2020-03-29, 00:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vad ska man säga? Om du är ute ibland folk så släpar du eventuellt coronavirus som satt sig på dig och dina kläder.
Det är nog troligare än att utekatten kommer hem med coronavirus i pälsen.

Hur tänker du nu, att katten springer runt och blir klappad och smittade personer hostar på den, det ser jag som nästan som uteslutet.

De flesta katter håller avstånd till främlingar.
Citera
Medlem
Ifall dödstalet fortsätter att öka i samma takt kommer det dö ca. 100,000 personer om dagen om en månad, förhoppningsvis minskar alla karantärer dödstalet och smittspridningen.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigebilden
Tomma gator i StockholmBilder i artikeln på ett öde Stockholm denna lördagskväll. Folktomt vid 18-tiden på ställen som Kungsgatan och Stureplan.

https://www.dn.se/sthlm/tomma-gator-i-stockholm/

Dom är ju på Gotland, i sälen och Åre
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Vad skulle SL gjort istället? Stänga ner all verksamhet helt och hållet? Sätta in extra tåg och bussar som inte finns? Finns ju inte tillräckligt med personal som kan köra dem.

Det fanns visst personal. SL antingen räknade helt fel eller så tog de chansen att spara in pengar (även om de förnekar att så skulle vara fallet).

Citat:
Facket: Finns visst chaufförer
SL hänvisar till personalbrist som anledning till den ändrade tidtabellen. Men under måndagen uppgav fackförbundet Kommunal att det finns tillgängliga chaufförer som kan sättas in.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1npnGG/kaos-i-busstrafiken--igen
Citat:
Nödvändigt på grund av förarbrist, enligt SL. Men facket har en annan bild.

– Vi har faktiskt fortfarande förare som kunde ha ryckt in och agerat som reserv, säger Mario Gavran, förbundsombudsman på Kommunal. Vår bild är inte att det råder någon personalbrist.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/facket-om-sl-kaoset-nagon-som-har-tankt-fel/
Citera
2020-03-29, 00:26
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Du gör mig nästan lite oroad, ogillar du djur allmänt?

Absolut inte, jag vet bara om att skulle en sjukdom börja spridas mellan djur och människor utan något hinder ovanpå att den skulle vara lättspridd och ovanpå det dödlig så skulle alla läkare och epidemiologer enas om att det enda alternativet är att göra sig av med djuren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in