2020-03-29, 00:09
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Som sagt, skulle en snabbspridande smitta som även är dödlig börja vandra mellan djur och människor så är det den enda lösningen, valet skulle då stå mellan profit eller liv så kommer alla utom nyliberaler att välja liv speciellt om en sjukdom börjar spridas mellan djur och människor även skulle innebära att den skulle kunna spridas mellan olika djurarter, så hästar och kor skulle kunna bli smittade av fåglar eller andra djur.

Sedan så upptäcks sådana spridningar väldigt, väldigt fort då det innebär att folk som har en ytterst liten mänsklig kontakt skulle börja insjukna

Vi har framförallt den största spridning i storstäderna och inte i kohagarna, jag skojar lite där.
Saken är den att störst spridning förekommer idag emellan människor och ju mer människor har kontakt med varandra så ökar smittrisken.

Jag tror det må gå så långt att mänskligheten går under innan vi behöver skjuta boskap för att överleva.
Det jag mer tänkte på i mitt förta inlägg i detta var att husdjur som katt eller hund kan eventuellt sprida smitta.
Citera
2020-03-29, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Bra inlägg som sprids på Facebook.
Läs!

Natt på intensiven. Klockan är 21 och vi samlas för genomgång. Vi är med om en situation som saknar motstycke. De senaste dagarna har varit omvälvande, nu har patienterna med Covid19 verkligen börjat att strömma in till oss och de är sjuka, väldigt svårt sjuka. Varje gång vi kommer till jobbet får vi nya riktlinjer att förhålla oss till, nya beslut är tagna. Det är fantastiskt att se hur man mobiliserar, omprioriterar o skapar nya vårdplatser. Lokaler töms, respiratorer skakas fram och personal ställer upp från alla håll. Våra kollegor som gått i pension, bytt arbetsplats de senaste åren de kommer in. Personal från andra kliniker kommer till oss. Denna natt har jag en kollega från anestesin med mig, hon är narkossköterska och ska nu hjälpa till att vårda intensivvårdvårdspatienter. Vi har trevligt, hon frågar om respiratorinställningar, om sederingsdjup, hygienrutiner. Vi går igenom våra rutiner, vårt läkemedelsrum o det som känns viktigt, hon är medveten om att det snart kan vara hon som är ansvarig för en Covid19patient.

När vi vårdar dessa patienter har vi bla ett speciellt munskydd och glasögon för att skydda oss från att själva bli smittade. Efter 10 h är man minst sagt öm över näsa o kinder, några av mina kollegor har fått trycksår vid öron o näsa. Riktlinjerna säger att vi kan stå oskyddade 2 meter ifrån en patient, men om patienten hostar eller om vi suger slem - hur länge och hur långt flyger dessa små viruspartiklar då? Vi diskuterar med varandra. Någon är rädd för att bli smittad, andra inte. Det vi alla har respekt för är dock det faktum att det inte bara är äldre o multisjuka som blir svårt sjuka. Av de vi vårdar just nu är hälften yngre än 50 år. Och alla har heller inte underliggande sjukdomar.

Natten går och stämningen är god. Innan vi gick på vårt pass hade tyvärr ett par patienter avlidit men det gör att vi har lediga platser. Under natten kom en ny patient som kunde få den vård den behövde. Men vi är oroliga, vi vet att det när som helst kan slå till och komma fler, vi ser hur de har det i Stockholm och Italien.

Helt plötsligt har hela svenska folket blivit medvetet om intensivvård och dess betydelse (hur många gånger har jag fått förklara vad jag gör ”nej jag jobbar inte på akuten, utan på intensiven med de som behöver livsuppehållande vård för att överleva”), nu hyllas vi och kallas för hjältar. Restauranger kommer med mat till oss, igår blev mina kollegor bjudna på thai, idag på pizza.

Och många frågar - vad kan vi göra för att hjälpa er?? Vad behöver ni?? Mitt svar är: det allra bästa du kan göra är att verkligen följa och respektera de riktlinjer som finns för att förhindra smittspridning. Det beslut du tar idag (gå till gymmet, handla fast du känner dig förkyld, låta mormor passa ditt barn, åka på den för resan du tänkt osv) - det kommer påverka hur det ser ut på mitt jobb om två veckor. Det kommer påverka om vi på intensiven har fullt eller om vi faktiskt kan ta hand om de svårt sjuka som kommer. Det kan vara ditt barn, din partner, din mormor, din pappa, din granne eller bästa vän som då är i behov av intensivvård.

Det handlar också om oss vårdpersonal, vi som redan jobbar extra, ställer in semestrar o föräldraledigheter för att vi så desperat behövs på jobbet nu. Vi måste orka, vi måste hålla oss friska under lång tid nu - vi förstår att det handlar om månader innan denna storm är över.

Nu sitter jag hemma, trött efter nattjobb o fortfarande öm i ansiktet. Imorgon ska jag jobba igen. Jag avslutar detta inlägg som så många andra gjort: jag går till jobbet för din skull, stanna hemma för min skull.
Ett välskrivet och rörande inlägg. Man känner sig dum då man ofta skriver att det blir värre, hoppas det löser sig. Vårdpersonal gör ett fantastiskt jobb och alltid gjort och det är synd att det ska sparas på allt där.
Citera
2020-03-29, 00:10
Medlem
Citat:
Kanske inte dra ner på antalet turer, bussar och tåg fanns, förare fanns.

Det rapporterades samma dag att det fanns gott om förare som bokstavligen vart tvungna att ta ut semesterdagar för att SL inte hade några turer åt dem.

https://www.expressen.se/nyheter/fackbasen-sagar-sl-vill-spara-pengar/

Jag har svårt att föreställa mig att SL som har sån god ekonomi plötsligt skulle bestämma sig för att dra ner på trafiken för att spara pengar. Det resonemanget håller inte. Jag väljer att citera vad SL själva skriver på sin hemsida. Att det är förarbrist är väl känt sen ett tag tillbaka.

Citat:
Tänker inte SL på att smittspridningen ökar med mer trängsel?
Vi vill såklart inte bidra till att coronaviruset sprids. Anpassningen av trafiken görs för att det råder brist på personal just nu. Om vi skulle ha låtit trafiken gå som vanligt skulle det ha lett till att resenärer stod och väntade på bussar som hastigt blev indragna på grund av förarbrist. Det skulle varit omöjligt för resenärerna att planera sin resa och det skulle skapas trängsel som var svår att åtgärda.

I stället valde vi och bussföretagen att ta kommando över situationen och lägga om trafiken enligt ett grundupplägg som sedan kunde skruvas på genom att lägga till turer där det blev alltför trångt. Vi missbedömde till en början behovet från till exempel Nacka och Värmdö i morgonrusning, men även på andra håll, vilket man gjort allt för att åtgärda under veckan.

Vi hoppas att läget förändras så att vi kan återgå till full trafik igen och till dess försöker vi hushålla med den personal som finns och köra de turer som är viktigast för att det inte ska bli för fulla bussar någonstans. Det går inte alltid att lösa och därför kan det vara bussar som har mer resenärer än vad vi hade önskat.

https://sl.se/sv/info/nyheter/corona/corona/
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Någon som fattar var alla respiratorer kommer ifrån när det skapas intensivvårdsplatser i rask takt? Är det utrustning som bara stått och skräpat tidigare? Om smittade ska transporteras till IVA, finns risk att smitta andra där som inte har Covid-19?

Nej, de flesta kommer från andra enheter än IVA som jag förstått det. Sen har det beställts iaf 200-300 st extra också. Sen är inte alla IVA-platser utrustade med respirator heller.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy

De har fått direktiv att inte rapportera dödsfall men visa sjukhus gör det fortfarande.

Skulle Sverige vara det enda land i världen som ej rapporterar döda? Har du källa? Vad säger i så fall WHO om detta?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi har framförallt den största spridning i storstäderna och inte i kohagarna, jag skojar lite där.
Saken är den att störst spridning förekommer idag emellan människor och ju mer människor har kontakt med varandra så ökar smittrisken.

Jag tror det må gå så långt att mänskligheten går under innan vi behöver skjuta boskap för att överleva.
Det jag mer tänkte på i mitt förta inlägg i detta var att husdjur som katt eller hund kan eventuellt sprida smitta.

Som sagt, det finns ingen indikation på att det sprids från tamdjur, skulle det upptäckas och vi inte har något vaccin så är det tyvärr massavlivning som gäller.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Tack!
Verkar vara delade meningar i det mesta kring detta.
Citera
2020-03-29, 00:11
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorzes
Räknas allergi som sjuk? Jag menar, snart börjar väl alla med kass genpool (gräsallergiker) nysa frenetiskt.
Snörvlig näsa.är ett symptom och även vanligt med minst natthosta vid allergi.
Så se till att börja behandla din allergi redan nu om du vill undvika problem.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Misstänker man att man är smittad så ringer man 11717 här i Sverige istället för att ställer frågor på Flashback.

Och ja, man kan dö av andnöd, man kan dö av lunginflammation.
Man får snabbare svar på Flashback. Vilken sjuk person orkar sitta 5 timmar i telefonkö?
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
"Dött utav helvete" Eller så har de inte det...

Du har ingen aning.

Med tanke på hur lätt de smittar, hur dom skiter i att vårda äldre som är smittade, hur många dog i Kina egentligen?! 3000? Kom igeeeeeeeen. Så dum i huvudet kan du inte vara.

Heter du möjligtvis Anders i förnamn!? Eller är du ännu ett troll med komvuxutbildning som talar ur din kista fylld med kunskap?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Vad menar du med "genom luft"?

Den överförs genom luften när dropparna rör sig i luften, men det är inte en "gas" som sveper runt ganska slumpmässigt för att smitta människor eller nåt sådär.

Dropparna kan dock hänga i luften ett tag, eftersom de är så små.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det här är FHM.
Du kanske tycker det är förtroendeingivande. Det gör inte jag.
Eller anser du att Hakelius sysslar med ”propaganda och desinformation”?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Alltid intressant med fördjupning om vad våra myndigheter egentligen är.
FHM är en samanslagning av Folkhälsoinstitutet och Smittskyddsinstitutet. Det senare hade det uppdrag som namnet anger, medan det förra var lika luddigt som namnet ger möjlighet till.
"Folkhälsoinstitutet såg dagens ljus 1992. Fokus låg på att lära svenskarna att undvika ohälsosamma risker.

Kampanjerna blev dock ingen hit. En broschyr uppmanade affärsresenärer att använda kondom när de låg med prostituerade på utlandsresan för att inte ta hem "en överraskning" till frugan.

Samlevnadsboken Leva ihop, som delades ut till gymnasieungdomar 1999, varnade svenska kvinnor för att skaffa barn med muslimska män eftersom barnen då skulle uppfostras enligt islam och befäste enligt andra kritiker traditionella könsroller.

När alkoholkampanjen "Hur dricker du?" delade ut toalettpapper med "roliga budskap" till landets krogar passade de inte i pappershållarna.

Myndigheten fick göras om och förses med nya uppdrag. En sammanslagning med Alkoholinspektionen 2001 gav Folkhälsoinstitutet i uppdrag att inspektera och övervaka nöjeslivet. Myndigheten har därefter kommit med förmaningar om att det inte får sprutas champagne eller dansas med bar överkropp.
/.../
Lyckan över att institutet går i graven blir dock inte beständig. Baksmällan kommer redan den 1 januari 2014 då myndigheten ihop med bland annat Smittskyddsinstitutet övergår i den nybildade Folkhälsomyndigheten. En större myndighet, med fler anställda och vidare uppdrag. Man undrar varför. Hade det inte varit bättre att bara lägga ner?
https://www.expressen.se/debatt/folkhalsoinstitutet-lamnar-en-springnota/"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in