2020-03-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
SL och dess ledning kommer troligen att utredas efter att detta är över, de har misskött det hela till en extrem nivå.

Vi har inget tjänsteman ansvar i Sverige.
Citera
2020-03-28, 23:56
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
När man talar om droppsmitta, måste det vara en droppe i fysisk form, alltså en snorloska typ, en "blöt" droppe?

Mja.. det är snack om så små "droppar" att dom tydligen kan chilla i luften upp till 3 timmar efteråt, så det är inte stora droppar direkt. Tror det ska vara relativt unika egenskaper för att dom ska vara så länge i luften dock men hur som helst så kan dom vara länge i luften efter att någon hostat etc, det är inte en snorloska som faller rätt i backen helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
SL och dess ledning kommer troligen att utredas efter att detta är över, de har misskött det hela till en extrem nivå.

Vad skulle SL gjort istället? Stänga ner all verksamhet helt och hållet? Sätta in extra tåg och bussar som inte finns? Finns ju inte tillräckligt med personal som kan köra dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vattkoppor är absolut inget en vanlig frisk människa behöver vaccinera sig mot, detta är en oerhört mild sjukdom, även jämfört med Covid19.

Man blir vaccinerad mot vattkoppor, eftersom man kan få lunginflammation, hjärnainflammation och dö, om man får sjukdomen som vuxen.

Du har null koll, varken på kända sjukdomar som vattkopper, eller COVID-19.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Absolut. Jag håller med. Kan man vaccinera gamla först (eller behandla symptomen) så måste man inte vaccinera resten.

Men jag skulle inte själv lägga alla äggen i den korgen. Tänk om man håller samhället stängt i ett år, det kommer ett vaccin, och så går det åt helvete med sidoeffekter för tidiga patienter, och så är det flera års väntan till? Det skulle vara jävligt tungt. Många gamlingar skulle hellre ta risken med sina 15% dödlighet än att sitta inspärrade de sista åren i livet.

Jag förstår dig, vart går gränsen på frihet och hur man värderar den, jag har inget klart svar tyvärr.
Citera
Bannlyst
Citat:
Nej, folk nyser vanligen inte utan att vara sjuka.
Men undantag finns givetvis.

Räknas allergi som sjuk? Jag menar, snart börjar väl alla med kass genpool (gräsallergiker) nysa frenetiskt.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
En fd SVT-chef dog av corona idag kväll, såg en notis i svensk tidning vet inte vem det var.

Vila i frid.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
OM vi säger så här, om det enbart hade varit droppsmitta så hade inte viruset kunna spridas så väl som det har gjort, däremot med aerosoler är det du ser när du andas när det är kallt ute.

FHM tycker att ett visir räcker för att vårda patienter med Covid-19 för de har inte tillräckliga många skydd för de som arbetar med smittade.

De säger ju att det bara smittar med droppar, inte genom luft?
Citera
2020-03-28, 23:57
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotera
Helt rätt!

Man kan faktiskt nysa även om man är smittad med Corona viruset...
På vilket sätt emotsäger det mitt påstående att det är sällsynt?
Vi kan aldrig skydda oss mot allt, alltid.
Gäller att få så låga risker som möjligt till så rimliga ansträngningar så det handlar om avvägningar.
Citera
2020-03-28, 23:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nej, folk nyser vanligen inte utan att vara sjuka.
Men undantag finns givetvis.
Man behöver inte vara smittad för att nysa på grund av allergi. Björkpollen får många att nysa. Sjuk är man kanske för att man är allergisk, men inte nödvändigtvis smittad.
Citera
2020-03-28, 23:58
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Folkhälsomyndigheten rapportera. Tror bara det är worldometer:s program som inte plockar data för tillfället

Sverige hade 105 döda igår och 102 döda idag.
Hur är det möjligt?
Citera
2020-03-28, 23:58
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Det finns bara en lösning och jag har redan nämnt den, skulle en sjukdom som är potentiellt livshotande och extremt lättspridd börja spridas från människor till hus och boskapsdjur för att sedan kunna spridas vidare i samhället så finns det bara en enda lösning, och det är massavlivning av djuren.

Det må låta riktigt jävla hårt, men det är tyvärr den ända lösningen så länge som vi inte har ett vaccin.

Men som sagt, det finns till min vetskap absolut ingen indikation kring att smittan skulle spridas bland djur.

Vi behöver boskapsdjur och en bonde behöver inte bli smittad av sin boskap. Dessutom är det väldigt liten chans att boskapsdjur blir smittade av corona, i så fall är det väl troligen själva bonden som smittat kreaturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in