2020-03-28, 22:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
De som hade varit på Melodifestivalen hade bara troligen varit någon annanstans om festivalen hade förbjudits.

Iofs, men att samla 50K på ett och samma ställe är ju rent idiotiskt i en pandemi. Antag att 50% blev smittade, 25000 varav 20% behöver akut sjukvård, det skulle betyda en anstormning på 5000 nu, tror du vården klarar det i Stockholm? 1250 som behöver respirator, i så fall är det kört och den här dyngan har bara börjat! I så fall kan vi ju tacka svt för det!
Citera
2020-03-28, 22:33
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Cecilia Naucler har fel, hon måste redovisa den exponentiella funktionen. Spaniens kurva är visserligen värst det har hon rätt i, men lutningen på kurvan är lägre för Sverige än för Italien:

SE: y=4,65e^0,2528x
IT: y=3,5e^0,3069x

Min kurva startar före hennes, redan vid 8 döda. Blir mer exakt.
Citera
2020-03-28, 22:33
Medlem
Sinnerstens avatar
Så skiten sprider sig på ytor.
Citera
2020-03-28, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
WHO sade samma sak om svininfluensan så vad de säger bryr jag mit inte ett skvatt om. Detsamma med alla dessa virologer som återkommande talar om virus som ska ge miljoner döda.

Läget i världen nu är svårt eftersom det saknas vaccin, men om det funnit en sjukvård på samma nivå som 1968 när Hongkong-pandemin grasserade då hade det varit mycket bättre läge.

Hur som helst så förändrar detta inte det faktum att om alla levt som jag hade världen sett bättre ut och viruset hade inte spridits lika brett som nu.

Nej såklart du vet bättre än WHO:s samlade expertis, narcissistisk personlighetsstörning?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Det där vill vi höra mer om...

Om att den sjukdomen började i Boston?

Det är den rådande historiebeskrivningen då de absolut tidigast dokumenterade sjukfallen var i Boston 1917.

Vill du lära dig om Spanska Sjukan så kan du läsa mängder av avhandlingar om den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Anders Tegnell intervjuad i engelsk press:

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/28/as-the-rest-of-europe-lives-under-lockdown-sweden-keeps-calm-and-carries-on

Jag förstår att de lackar utomlands, för Anders Tegnell är så grymt vettig.

De sitter där i UK och trycker i sina hem, och Anders Tegnell förklarar lugnt att:

- Imperial College’s studies siffror var alldeles för pessimistiska (vilket de tillstått, de ville ”påverka” slappa regeringar att göra nåt).

- Att folk inte klarar för hårda restriktioner för länge, därför måste man spara dem tills
det verkligen behövs.

- Att pensionärer riskerar mer smitta om barn inte får gå till skolan, och det är prioriterat att skydda äldre.

- Att det kanske inte ens är önskvärt att stoppa viruset, eftersom man, som Sydkorea själva varit inne på, skapar en miljö för viruset så att man kan få ett ännu värre utbrott när man väl lättar på restriktioner.

- Att nästan inga 70+ i Sverige bor i samma hushåll som yngre generationer.

Stå på dig Anders. Ge inte vika. Du gör helt rätt.

+1
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Då måste Italiens och Spaniens ledare samt Trump dömas för folkmord med i konsekvensens namn.
Folkmordet pågår i stort sett i varenda land i hela världen.
Citera
2020-03-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det vet vi inte, återigen, de som vet mest om den sjukdomen är historiker som studerar alla dokument från den perioden men vi vet egentligen inte allt för mycket om själva sjukdomen.
Det var H1N1, och det är välstuderat varför folk dog.

Ett stort problem var bakteriell lunginflammation som följde med viruset ner. Den kan idag botats med antibiotika.
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Ett rimligt scenario är att det blir ett influensa år likt 2019, dvs runt 250 döda totalt.
Men eftersom Covid är smiitsammare än vanliga influensan kanske vi höjer ribban och landar på 300-400 döda pensionärer totalt när maj är slut.
Det har redan lugnat sig, antalet smittade och antalet nya IVA patienter faller snabbt, peaken för Sverige var i måndags.

Hahaha det var den värsta lyckokalkyl jag hört! Jag är #teamtegnell men alltså... Jag tror vi hamnar på 400 döda/dag under den kommande peaken om 3-4v. Men enligt dig blåser vi fram över alltså! Hurra!!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nej jag skämtar inte.
300-400 döda pensionärer är nog ett ganska rimligt scenarion när april är slut.
Skjut mig gärna om jag har fel om en månad (det har jag inte)

I ditt förra inlägg skrev du när maj är slut. Hur ska du ha det?

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Om du hade engagerat din två hjärnceller med att läsa det jag citerade hade du förstått.

Jag reagerade på din sista mening som jag upplevde som ett nervärderande och jag kanske överreagerade, gott så?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det var inte vad jag sa, det du skriver är enbart en skapelse i din egen hjärna.

Fast det är det som kommer att hända om man upptäcker att smittan sprider sig till hus och boskapsdjur.

Som sagt, det finns till min vetskap inget som pekar mot att det sprids till djur, hade det gjort det så hade det redan upptäckts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in