2020-03-28, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Spanska Sjukan var under 1918, med en start i Boston USA redan 1917.

Detta är inte i närheten av lika dödligt som Spanska Sjukan, den försvann dock av sig själv så vi vet inte allt för mycket om den utöver det som antecknades under den perioden.

Det där vill vi höra mer om...
Citera
2020-03-28, 22:30
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Retorisk fråga, men jag skrev tydligen fel år. Poängen var alltså att få vimspellen att inse sitt misstag att jämföra en pandemi som vi vet "allt" om som pågick flera år med en som just startat.

Sant, men egentligen vet vi ganska lite om Spanska Sjukan, det är historikerna som vet mest men då sjukdomen försvann av sig själv och till min vetskap så har vi inte sett något nytt utbrott av den så vet vi inte mer än vad man gjorde då rent medicinskt.
Citera
2020-03-28, 22:31
Medlem
Dr John Cambell, en utmärkt youtubekanal som har stor internationell spridning.

Kanske mindre smickrande att dagens klipp både börjar och slutar med referenser till Sverige:

https://m.youtube.com/watch?v=dsce2GLH_Dw
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Coronaviruset som spridits kommer finnas kvar för alltid som det ser ut nu.

Betyder det att alla 70+ och överviktiga diabetiker har lock down och karantän tills vaccin tas fram?
Varför är ingen öppet ärlig med detta?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
När spanska sjukan slog fanns inte antibiotika eller antivirala mediciner. Man visste inte ens vad virus var.

Om man bara hade våra moderna mediciner, allt annat lika, så hade de flesta överlevt spanska sjukan.

Det vet vi inte, återigen, de som vet mest om den sjukdomen är historiker som studerar alla dokument från den perioden men vi vet egentligen inte allt för mycket om själva sjukdomen.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Var det svårt att förstå? Alltså att det finns kulturellt betingande skillnader mellan länder som påverkar hur väl följsamheten till råd och rekommendationer är och att det inte är svart eller vitt? Plockar du bort 50, 70 eller 90 % av smittade i en kedja så inser du väl att det blir långsammare takt i spridningen i en kedja där 90% av fallen plockas bort jämför med 70% eller 50%. Om det nu som rapporterats från en restaurang från nyheterna hade i genomsnitt 100 kunder per kväll nu bara ligger på 0-2 kunder per kväll, hur tolkar du det? Det är väl ingen som förbjudit någon att gå till restaurangen? De har plockat bort sig själva.

Ja Svenskar plockar bort sig själva, men det beror inte på vad Tegnell säger utan på grund av att de är oroliga. Tegnell vill ju att alla ska bli smittade så fort som möjligt men Svenskar är inte så dumma som han tror(iaf inte alla), därför kommer hans taktik att misslyckas och detta kommer ta mycket längre än de räknar med.

Så länge smittan finns kvar i samhället kommer många isolera sig och företag kommer gå i konkurs, ekonomin vara skit. Smittan måste bort så fort som möjligt men det fattar inte Idioter som Anders Tegnell som gör mer skada än nytta med sina lögner och skitsnack som de flesta vid det här laget har genomskådat.

Men du får gärna fortsätta slicka hans röv så du inte blir av med jobbet.
Citera
2020-03-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Inkomstbortfall i 3 veckor när detta kommer pågå ett helt år.
Du jobbar inte som ekonomisk rådgivare va?
Det kommer inte pågå så länge. Dessutom så tillåts ju restauranger att ha öppet. Det är ju helt stängt i andra länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag förstår inte den modellen, vad gör då att den andra vågen slår hårdare än den första?
Den andra vågen slår normalt sett inte hårdare (om den inte hanteras sämre).

Det hände specifikt under spanska sjukan, för att viruset råkade mutera på ett olyckligt sätt efter första vågen. Det var ett sammanträffande.
Citera
Medlem
Jag stämmer av med hjälp av platz.se corona och vid denna tid igår hade vi 104 dödsfall och nu redovisas 112 döda. En ökning med 8 men tydligen räknar siten från 105 döda igår och redovisar 7 dödsfall. Och officiell statistik säger väl 10 dödsfall men utgår från 102 och jämför med gårdagens 102 efter deras uppdatering kl 11:00.

Det har blivit en stor ökning av antalet smittade (testade). Om det är folk i riskgrupperna kommer många att dö i nästa vecka. Norge, Danmark och Finland ser ut att klara sig bättre än storebror.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Du skämtar. Antingen skämtar du eller så vill jag veta vilken drog du går på - jag vill också ha.

Nej jag skämtar inte.
300-400 döda pensionärer är nog ett ganska rimligt scenarion när april är slut.
Skjut mig gärna om jag har fel om en månad (det har jag inte)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Håller med.

Jobbar själv inom byggindustrin och fick förra veckan ett erbjudande på 5000st FFP3-masker.
Endast P3 som fungerar. P1 och P2 som jag ser vårdpersonal bära gör mig mörkrädd när det avser Corona.

Hursom. Jag kontaktade socialstyrelsen och erbjöd dem att köpa maskerna till motsv pris jag köper dom för. De skulle återkomma.

2 dagar senare ( med risk då för att maskerna redan blir sålda till tredjepart då efterfrågan är dramatisk ) mejlar dom att deras riktlinjer har ändrats och FFP3 inte längre krävs 😑

Kan du visa upp mailet?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Att börja avliva alla husdjur utan att man ens vet om de kan bli smittade och smitta tillbaka är oerhört korkat dock.

Det var inte vad jag sa, det du skriver är enbart en skapelse i din egen hjärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in