2020-03-28, 22:28
Medlem
För några veckor sedan snackades det mer om att "man har bara en chans" vad gäller er total nedstängning.

Jag tycker låter rimligt. Att slå till när så många som möjligt är smittade men då sjukvården fortfarande fungerar. För tidig nedstängning ger ett upprorisk folk efter ett tag, som det talas om i Italien nu. Där folk till slut inte bryr sig. Men det kan vara lockande för politiker som vill visa handlingskraft.

Läget är ju ytterst osäkert. Men är försiktigt positiv till den svenska strategin.

Smittan kommer alltid finnas kvar, ingen anledning att tro att något land kan släcka den helt i nuläget. Tänker att man måste lägga på locket när tillräckligt många kan läka ut. När man lyfter locket igen gäller det att så många som möjligt är imuna.

Vidare ser jag en potentiell fördel av att inte testa för mycket. Folk känner sig aldrig säkra och tvingas ta eget ansvar för hur man beter sig.

Sjukvården ska vara hårt belastad, precis på gränsen men inte mer. Om man lyckas "för" bra sparar man problemen till nästa våg.

Är det inte så att alla länder kommer smittas till 60-70 %?

Frågan är bara hur snabbt det går och i hur många vågor befolkningen drabbas....

Det gäller att bita i ett lagom surt äpple.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Att vissa hotell och restauranger nu går i konkurs, är det inte part of the game? Att de skulle ha haft mer i ladorna och varit mer robusta mot en inkomstbortfall på typ tre veckor? De som sparat pengar har haft mindre pengar att investera i verksamheten och därmed inte varit lika konkurenskraftiga, men får nu utdelning för sitt sparande.

Inkomstbortfall i 3 veckor när detta kommer pågå ett helt år.
Du jobbar inte som ekonomisk rådgivare va?
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att virus kommer tillbaka i en andra våg har inte att göra med att viruset muterar.

Det har att göra med att för personer smittas första gången, så att det fortfarande finns underlag för en epidemi igen med samma virus.

Jag förstår inte den modellen, vad gör då att den andra vågen slår hårdare än den första?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Att ta det lugnt och avvakta är det sista man ska göra i en situation som denna, det gäller att försöka att ligga före så långt det går.
Jag kan inte helt bekräfta men det har nämnts att även djur kan bli smittade.

Att börja avliva alla husdjur utan att man ens vet om de kan bli smittade och smitta tillbaka är oerhört korkat dock.
Citera
2020-03-28, 22:29
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Om det ska bli 250 toalt så får det bara dö cirka 140 till, tror du helt ärligt att det bara kommer o dö 140 till om du jämför med hur det har varit hittills?

Totalt 300-400 pensionärer sa jag.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De förklarar hur de gör på hemsidan. Data läggs upp som inkommit via deras system fram till 11.30 varje dag.

Ja, det där är ju fullständigt missvisande i så fall. De säger sig dessutom uppdatera sidan 14 varje dag.

Idiotiskt system för att lugna folket. Mer korrekt hade varit att uppdatera 18.00 eller ännu bättre 20.00 varje kväll så DAGENS siffror kommer in.

Men som med allt annat så vill idioterna fumla i blindo! - Ja för all del, sitt ni och räkna på gårdagens siffror när vi trots allt har färska siffror från idag!
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Spanska Sjukan var under 1918, med en start i Boston USA redan 1917.

Detta är inte i närheten av lika dödligt som Spanska Sjukan, den försvann dock av sig själv så vi vet inte allt för mycket om den utöver det som antecknades under den perioden.

Retorisk fråga, men jag skrev tydligen fel år. Poängen var alltså att få vimspellen att inse sitt misstag att jämföra en pandemi som vi vet "allt" om som pågick flera år med en som just startat.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja och den som styr landet är inte regeringen och statsministern utan FHM med Tegnell med sina teorier som hittills visade sig fel varje gång men Löfven litar på Tegnell och tror att han undslipper ansvar.

Nu behöver man inte andningsskydd heller för det finns så få, visir av OH-film får duga!
Och vi som har ”sunda statsfinanser”.

Har du sett vad FHM egentligen är?
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige kan ha värre kurva än Italien. Se det här:
https://twitter.com/cecilia_naucler/status/1243925118700707841

Cecilia Naucler har fel, hon måste redovisa den exponentiella funktionen. Spaniens kurva är visserligen värst det har hon rätt i, men lutningen på kurvan är lägre för Sverige än för Italien:

SE: y=4,65e^0,2528x
IT: y=3,5e^0,3069x
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Och vem bryr sig vad hysteriska utländska reportrar tycker?
Håll dig istället till folk som vet något, experter av något slag, men i vilket fall kommer enskilda individers uttalanden som saknar insyn alltid rikta kritik då samstämmighet inte råder.

Då måste det ju vara någon som gör fel.

Ja eller hur. Och den som gör fel kan inte vara svenska experten.
De andra 7 miljarder som bor på jorden lyssnar på andra typer av experter som inte har lika bra koll som experter som finns i ett land med 10 miljoner invånare.
Om jag var ni skulle jag gömma mig av skam bara att behöva tänka en sån idiotisk tanke.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Spanskansjukan pågick i 5 år.

Corona har pågått i 3 månader.
När spanska sjukan slog fanns inte antibiotika eller antivirala mediciner. Man visste inte ens vad virus var.

Om man bara hade våra moderna mediciner, allt annat lika, så hade de flesta överlevt spanska sjukan.
Citera
2020-03-28, 22:30
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Ja jäklar du gigantiska felmarginaler där.

Ja, procentuellt är det ganska mycket från 102 till 112

Visar ju bara hur slappa FHM är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in