2020-03-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Exakt. Här har vi nu något i stället jag kan dö av om någon vecka, klart jag bryr mig mer om det. Konstigt?
Inte alls konstigt, men ser du nyktert på saken inser du nog att risken för dig att dö av Clovid-19 är försvinnande liten.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det är ju en lite motsägelsefull början du har på ditt inlägg, men det är bra att du säger att du inte är någon expert på virus. Det gör att du är precis som alla andra i den här tråden.

- Anders Tegnell har yttrat för många tokigheter för att jag ska kunna ha någon som helst tilltro till honom. Och Anders Tegnell ståndpunkter skiljer sig för mycket från vad omvärldens expertis har insikt om.

Citat:
Jag vet inte vad misstänkta smittbärare är, eller hur man hittar dem?

- Ifall vi pratar om gränser, så är misstänkta smittbärare alla resenärer som kommer från ett land där smittspridning pågår. Ifall vi pratar om ett område med pågående smittspridning, så kan misstänkta smittbärare vara individer som har haft kontakt med en person som senare har visat sig vara smittad.

Citat:
Om du är smittad, men inte sjuk, så visar testerna negativt.

- Jag vet att det dröjer en tid från smittotillfället, innan testerna kan uppräcka sjukdom.

Citat:
Många som är smittade går igenom sjukdomen utan symptom.

- Det är detta som gör Covid-19 lömsk. Och det är en anledning till att smittskyddsmyndigheterna borde ha tagit viruset på stort allvar sedan lång tid tillbaka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Japp, jag önskar er detsamma. Ha en trevlig påsk och försök att så gott det går logga av från Flashback, massmedia och sociala medier. Denna stress och oro är inte hälsosam. Folk som säger att dom är livrädda för viruset pga. övervikt måste börja se efter sin hälsa oavsett virus eller inte. Ta det som ett uppvaknade att ta hand om kroppen, ut och motionera, ät hälsosamt och ta hand om er!!

Exakt! Sluta ligg hemma i soffan och tröstät en massa onyttigt. Stäng av all media några timmar om dan och gå ut på sköna promenader och njut av omgivningen. Skogen är en läkedom för psykisk ohälsa! Läs en bok. Njut av skön musik som ger själen ro. Kan rekommendera Mozart's pianokonserter.
Ta hand om ditt liv, var rädd om dig. Minska dina timmar på Flashback. Det är bra för hjärtat.
Senast redigerad av BourbonStreet 2020-03-28 kl. 22:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jadrapatrissor
Exakt, vi har har haft många influensa säsonger med över 500 st döda b.la år 1999 med ca 1200 döda i Sverige och år 2000 med drygt 1100 döda. Framförde man stränga regler för folksamlingar eller satte städer i karantän då? Nej. Om bara folk kunde lugna ned sig själva, se över sin hygien, undvika stora folksamlingar och stanna hemma om man är sjuk så kommer allt detta att lugna ned sig.

Därför att den här ”influensan” dödar 3 gånger så fort.

Att man tar till extrema åtgärder är för att om man väl tappar kontrollen så går det FORT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
hela världen kritiserar sverige

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mAbzw/kritiken-fran-utlandet-sverige-en-o-i-europa
Anders Tegnell intervjuad i engelsk press:

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/28/as-the-rest-of-europe-lives-under-lockdown-sweden-keeps-calm-and-carries-on

Jag förstår att de lackar utomlands, för Anders Tegnell är så grymt vettig.

De sitter där i UK och trycker i sina hem, och Anders Tegnell förklarar lugnt att:

- Imperial College’s studies siffror var alldeles för pessimistiska (vilket de tillstått, de ville ”påverka” slappa regeringar att göra nåt).

- Att folk inte klarar för hårda restriktioner för länge, därför måste man spara dem tills
det verkligen behövs.

- Att pensionärer riskerar mer smitta om barn inte får gå till skolan, och det är prioriterat att skydda äldre.

- Att det kanske inte ens är önskvärt att stoppa viruset, eftersom man, som Sydkorea själva varit inne på, skapar en miljö för viruset så att man kan få ett ännu värre utbrott när man väl lättar på restriktioner.

- Att nästan inga 70+ i Sverige bor i samma hushåll som yngre generationer.

Stå på dig Anders. Ge inte vika. Du gör helt rätt.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast den har kollapsat i Milan, det är inte bara corona patienter som dör utan det finns andra patienter som råkar riktigt illa ut också just för att läkare blir sjuka och man har inte vårdplatser nog för de som behöver annan typ av vård, det är därför Sverige har gått in i läge där icke livsviktiga operationer osv nu kommer o börja ställas in.

Sverige har agerat bättre på den lilla punkten än vad Italien gjorde, kommer det att göra någon större skillnad?

Absolut inte, det kanske innebär att en handfull människor inte tar upp vårdplatser men det ändrar absolut ingenting i det stora hela.

Insisterar ändå på 'kollapsa' är ett alldeles för starkt ord även om man måste välja vilka man ska försöka rädda livet på. Kollapsa är för mig när det helt enkelt inte fungerar längre. Och i Milano/Lombardiet fungerar det fortfarande.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Jag har absolut ingen önskan att dölja någon sanning, tänkte bara försöka ge ett perspektiv till hysterin Clovid-19 skapat i västvärlden.
Hehe. Att lugna panikslagna går inte. Tvärtom du blir dödad. Det är det enda perspektiv dom har.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
kan corona finnas i dricksvattnet?

Det finns troligen inte i dricksvattnet, skulle det göra det så skulle vi se otroligt många fler smittade, vi skulle bland annat se en extremt mycket större smittspridning till alla städer som använder sig av stockholmsvattnet.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Börja inte fira för tidigt, viruset bestämmer inte vi. Detta kriget har bara börjat och vi är just nu i underläge.

Det var ett understatement, vi blir fullständigt överkörda och bulldosrade sönder och samman av viruset. Ju längre vi väntar ju fler som blir smittade, det kommer välla in en tsunami av patienter och bokstavligen pulvrisera vården. Det lär inträffa 2-4v från nu. Mitt estimat är att nästa helg går vården på knäna, får se om det håller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Man kan ju snart börja fråga sig ifall man har fått order uppifrån om att inte rapportera dödstal för att hålla nere paniken.

worldometers har ju inte uppdaterats överhuvudtaget ännu idag. Det brukar väl i regel uppdateras flera gånger per dag, åtminstone vad jag har märkt.

Vi ligger fortfarande på 112 döda på c19.se också...

Men de kan ju inte gömma det för länge ändå, så då kommer explosionen imorgon istället

Jävla spån som håller på så här. Så påstår Tegnell att de är transparenta. Transparenta my ass...

Eller så stämmer siffrorna och din efterlängtade explosion uteblir?
Citera
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kanske detta blir som andra världskriget. Sverige höll sig utanför. Fick behålla sin struktur och sin ekonomi och blev därför efter kriget en ledande nation inom de flesta områden. Där andra var sargade.

Vi la där grunden till vår välfärd som det sen tog årtienden för de andra att komma ikapp.

Högt spel. Ja.
Det ekonomiska försprånget kommer ändå att brännas upp på bistånd, migranter, lyxflyktingar, EU, klimatjippon osv. Inget som kommer få Sverige och svenska folket att blomstra.

I "solidaritetens namn" kommer våra makthavare att ge bort varenda krona och sänka oss till ungefär samma krisläge som alla andra.
Citera
2020-03-28, 22:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Hysterin måste bli större, detta är det störeta hotet vi skådat i modern tid.

Nej, det största hotet är och har varit att sjukvården nedmonterats och inte ens har klarat ett normalläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in