Citat:
Ursprungligen postat av
Olbars
Jag börjar nästan tro att Sverige valt en mer vettig väg jämfört med andra länder. Inget land kan stoppa den här smittan - det är närmast svagbegåvat att tro något annat. Vi kan inte heller stänga ned hela samhället under en så lång tid som krävs - det försöker inget demokratiskt land heller göra. Även om ett land sätts i karantän får folk gå till mataffären, och där sprids smittan vidare. Lastbilschaufförer och andra som leverar maten hjälper smittan att ta sig mellan städer, och dessutom rätt in i smältdegeln.
Men varje persons försiktighetsåtgärder räcker en bra bit för att platta till kurvan, om alla är minutiösa i sina ansträngningar.
Problemet med Sveriges strategi är att även en liten minoritet av människor som inte följer uppmaningarna förstör massivt för samtliga andra. Kanske behövs tvingande åtgärder, men isåfall som kollektiv bestraffning för den olydiga minoritetens rena idioti.
Det gäller att följa uppmaningarna kring social distansering och hygien, bland annat. Om alla gör det kommer vi i stort sett kunna leva relativt normalt, sett till omständigheterna.
Och jag håller med dig. Därtill tycker jag synd om Tegnell & Co som får bära hundhuvud för ngt de inte är skyldiga till.
Jag önskar att det fanns testkitt att köpa i apoteket för jag skulle gärna vilja veta huruvida jag redan har haft Corona eller ej. Det skulle underlätta vardagslivet och även göra det säkrare för mig att hjälpa andra som inte ska ta sig ut i onödan.
Det är hemskt att tänka att två av mina släktingar/vänner har fått smittan trots att de ha hållit sig i frivillig karantän hemma i tre veckor. De har undvikit att gå ut - för utom att köpa mat då när butiken är nästan tom på folk. Och någon gång har de varit på apoteket. Ändå smittades de.
Själv är jag jätte förvånad att jag inte ligger nedbäddad - än. Så mycket folk som jag har träffat (av tvång).
Låt oss inte peka med hela handen och leta efter en syndabock. Låt oss samarbeta och försöka lyda - trots avsaknad av förbud!