2020-03-28, 21:45
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSD
Oj, nedgång redan i April?
Jag vet att Västerbottens landsting tror att peaken kommer i Maj.
Jag hoppas att det blir du som får rätt.

Ja, man måste tänka positivt och hoppas på att världen blir bra igen snart.

Men samtidigt självfallet måste man ta allt på allvar, jag undviker kollektivtrafik och har inte hälsat på mina far och morföräldrar sedan allt började, spritar rent hemma och i bilen flera gånger om dagen osv.
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Avlidit efter att ha smittats är inte detsamma som att ha avlidit av att ha smittats. Om jag avlider efter att ha klippt håret så betyder det inte att jag avlidit av att ha klippt håret.

Men visst är det trist att bäbisar avlider, oavsett orsak.

Samma sak gäller ju de allra flesta dödsfall "orsakade" av Corona. Det är vanliga ålderrelaterade sjukdomar som gör att folk dör. Sedan testas de döda positivt för Corona och så skyller man på det.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det enda du kan svara är alltså "Anders har sagt så".

1. Vilket faktaunderlag stödde sig Anders på när han påstod att det "inte ger något"?

2. I vilka länder har viruset, enligt Anders, tagit sig in trots avsaknad av anländande resenärer? (Alternativt mycket noggrann kontroll av samtliga inresande).

3. Om viruset har tagit sig in i länder utan anländande resenärer, hur förklarade Anders i så fall att det gick till? Simmade viruset eller promenerade de små rackarna genom skogen och in över gränsen?

Viruset kan troligen överleva på möbler och varor i upp till 2 veckor om man inte städar noggrant med vatten och såpa.
Citera
2020-03-28, 21:46
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja, det är så man kan misstänka medvetet missledande faktiskt. Och extra klick har de säkert fått eftersom de är typ ensamma om att presentera den "nyheten"...

De hade i alla fall rätt i att forskarna kommit fram till att man kan smitta
i 37 dagar efter friskförklarande.
Citera
2020-03-28, 21:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
I nästa vecka.
Dödstalet har förresten stigit från 16% till 18% under dagen, på worldometer. Är det fortfarande någon som tror på myten att corona bara dödar gamla och multisjuka?
Tror dom flesta är medvetna att den KAN vara farlig även för unga o friska, men det är fortfarande ganska låg risk. Dock inte tillräckligt låg för att jag som 30 nånting ska känna mig trygg
Citera
2020-03-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag börjar nästan tro att Sverige valt en mer vettig väg jämfört med andra länder. Inget land kan stoppa den här smittan - det är närmast svagbegåvat att tro något annat. Vi kan inte heller stänga ned hela samhället under en så lång tid som krävs - det försöker inget demokratiskt land heller göra. Även om ett land sätts i karantän får folk gå till mataffären, och där sprids smittan vidare. Lastbilschaufförer och andra som leverar maten hjälper smittan att ta sig mellan städer, och dessutom rätt in i smältdegeln.

Men varje persons försiktighetsåtgärder räcker en bra bit för att platta till kurvan, om alla är minutiösa i sina ansträngningar.

Problemet med Sveriges strategi är att även en liten minoritet av människor som inte följer uppmaningarna förstör massivt för samtliga andra. Kanske behövs tvingande åtgärder, men isåfall som kollektiv bestraffning för den olydiga minoritetens rena idioti.

Det gäller att följa uppmaningarna kring social distansering och hygien, bland annat. Om alla gör det kommer vi i stort sett kunna leva relativt normalt, sett till omständigheterna.

Och jag håller med dig. Därtill tycker jag synd om Tegnell & Co som får bära hundhuvud för ngt de inte är skyldiga till.

Jag önskar att det fanns testkitt att köpa i apoteket för jag skulle gärna vilja veta huruvida jag redan har haft Corona eller ej. Det skulle underlätta vardagslivet och även göra det säkrare för mig att hjälpa andra som inte ska ta sig ut i onödan.

Det är hemskt att tänka att två av mina släktingar/vänner har fått smittan trots att de ha hållit sig i frivillig karantän hemma i tre veckor. De har undvikit att gå ut - för utom att köpa mat då när butiken är nästan tom på folk. Och någon gång har de varit på apoteket. Ändå smittades de.

Själv är jag jätte förvånad att jag inte ligger nedbäddad - än. Så mycket folk som jag har träffat (av tvång).

Låt oss inte peka med hela handen och leta efter en syndabock. Låt oss samarbeta och försöka lyda - trots avsaknad av förbud!
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
Sverige har 100% den mest vettiga planen även om det kanske börjar bli dags att fundera på att stänga Stockholm, ingen karantän nödvändigtvis men förbud på att lämna staden.

Man kan inte stänga ner ett land tillräckligt länge för att smittan ska dö eller ett vaccin ska komma, det kommer inte finnas någon ekonomi kvar efter det och vad händer när karantänen lättas? med alla personer som inte visar några symtom går ut och börjar supersprida igen, ännu en lockdown? evig lockdown-cirkel?

Anders Tegnell har ju sagt att man inte smittar om man inte visar några symptom. Så då är väl problemet löst? Dubbelmoral
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
När blir det anarki?

När den stora massan insett att allt är kört och att döden står runt hörnet. När livsstilen och välmågan gått upp i rök på grund av den ekonomiska kraschen. Ja då blir det panisk anarki.
Citera
2020-03-28, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det enda du kan svara är alltså "Anders har sagt så".

1. Vilket faktaunderlag stödde sig Anders på när han påstod att det "inte ger något"?

2. I vilka länder har viruset, enligt Anders, tagit sig in trots avsaknad av anländande resenärer? (Alternativt mycket noggrann kontroll av samtliga inresande).

3. Om viruset har tagit sig in i länder utan anländande resenärer, hur förklarade Anders i så fall att det gick till? Simmade viruset eller promenerade de små rackarna genom skogen och in över gränsen?
Du får skicka den frågan till Folkhälsomyndigheten hur virus kan ta sig in i ett land trots att man stoppar flyg.
Citera
2020-03-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Sinnesjukt orolig för vad som kommer hända i USA, där jag har massor av släktingar i norra florida.

Jag tror det blir världskrig nr 3 och att vi kommer få äta barkbröd.

Sverige har fler fall än de flesta amerikanska delstaterna och vi testar avsevärt färre. Än så länge har Stockholm fler döda än Florida.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
Citera
2020-03-28, 21:49
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kanske detta blir som andra världskriget. Sverige höll sig utanför. Fick behålla sin struktur och sin ekonomi och blev därför efter kriget en ledande nation inom de flesta områden. Där andra var sargade.

Vi la där grunden till vår välfärd som det sen tog årtienden för de andra att komma ikapp.

Högt spel. Ja.

Jag tror också att det är Sveriges historik av att hålla sig utanför/vara passiv som spelar in i detta. Det verkar ha skapat en handlingsförlamning i vår högsta ledning, som helt enkelt inte känner till hur det är att vara aktiv och handlingskraftig i en svår krissituation.
Citera
2020-03-28, 21:50
Medlem
Duerfs avatar
Det känns nästan som vissa blir besvikna när Sverige har låga dödstal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in