2020-03-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Där poängterar man att viruset INTE är luftburet utan spirds via droppar när en person hostar, nyser eller pratar. Dropparna är för tunga för att hänga kvar i luften. De faller snabbt till marken eller ytor nedanför.

Du. Har. Fel.

Det är inte helt säkert och om det är kallt kan det dröja sig kvar. Hostar någon är det med flera km/tim så det bör som sagts göras i armvecket så även nysningarna. Näsan har fortfarande filtrering vilket är bra utifall någon skulle ha sin andedräkt för nära ansiktet och då kan man vända huvudet åt sidan och dra in den luften istället.

I dag spekuleras det i att det kan finnas dom som smittas med mer virus och andra med mindre virus.
Den frågan är mycket intressant och jag tror att det kan vara så. Och givet är vårdpersonal mest utsatt då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
jo men kanske de , jag är lite blödig fast 65 var nog för tidigt eller hur man ska uttrycka sig över 75 kanske . vi hamnar där till slut vartefter smittan sprids i vårt samhälle då får vi se hur Sverige gör .

Politikerna anser ju att vi blir både friskare och äldre så pensionsåldern har ju redan höjts så att ta livet av folk som passerat 65 kan väl bara klassas som överlagt mord om personen inte varit långvarigt sjukskriven pga livshotande sjukdom ?
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Att är droppburet håller väl alla som har någorlunda koll vad alla dessa forskare säger. Det är väl för det mesta en massa teoretiska tester om det skulle även vara luftburet som det görs nu för tiden.

Sedan vad Adjektivet får psykbryt över är ju en annan gåta.

Ja, det är så jag uppfattat det också.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Helt otroligt att gymmen är öppna. Metall och järn är de ytor där viruset överlever längst.

De har ju testat och ca 72 timmar på metall och plast
Citera
2020-03-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast stängningen av Volvo och Scania beror ju på brist på delar som behövs som skulle komma från Tyskland, Kina o s v där de redan stängt fabrikerna, så det är ju det som är problemet.

Korrekt, och då tolkar jag det som att det INTE är FB ´s panik som får Europa och sedermera Sverige att hamna i panik och nedstängning, utan gemene man/regering, eller?

(kommentaren från början var att FB skapar panik)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Därom tvista de lärde som det heter. Vissa säger att de gör det, andra inte. Finns undersökningar som pekar lite åt båda håll.
Jag skulle säga att allt sammantaget man vet nu pekar åtminstone på att de inte smittar lika effektivt som de brukar göra de kära småglina, för då borde vi sett explosivt antal fall i några skolor vid det här laget, och det har vi inte. Vid liknande utbrott av vinterkräksjuka och liknande brukar snabbt hela klasser drabbas om en gör det. Och vi vet många enstaka fall bland elever, men hittills ingen boom.

Man blir ju lite orolig.. väldigt många frånvarande elever i skolan. Smittotalen ökar på här i området. Jag vill inte ha den här skiten. Haft hemma barnet tre veckor och skolan kritiserar.. vad ska man göra liksom. Vill veta NU hur det ligger till.. onödigt att sitta här hemma och leka lärare om de ändå inte kan smitta.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vem ska dömas för mord? Om det inte finns tillräckligt med respiratorer och någon tar av en respirator ifrån en patient och mördar patienten. Vem ska då dömas? Är det den som vårdar eller politikerna?

Du får nog läsa på lite bättre vad gäller definitioner. Mord och dråp kan inte ens komma i fråga. Om det skulle bli något vore det möjligen »vållande till annans död«, men det kommer inte att hända eftersom det inte finns någon enskild att peka på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ser dock ut som att man fått in en del skyddsutrustning och att dom letar hela tiden.
Men utan skyddsutrustning kommer vårdpersonalen att duka under och då får många inte vård alls.
200 respiratorer väntas också, så man får hoppas det hela går sakta så ALLA kan få vård.

Kapitalistpacket i Stockholm som säljer ut vården skiter i lager och krisberedskap kommer få betala ett högt pris vid nästa väl. Vi kan inte ha den här typen av politik helt enkelt. Sjukvården måste förstatligas igen och läkemedel skötas av Apoteket AB som dom gjorde från 1974 fram till 2009 då Reinfeldts pissregering såg till att lager osv inte längre fanns. Notera att dom sålt ut våra gemensamma bolag alltså statens och då skattebetalarnas egendom och då till reapriser. Jag tycker dom är ovanligt tysta just nu och gå för fan och rösta för ordentlig skötsel av sjukvård och krisberedskap. Det måste bli slut på företagsfjäsket och aktieutdelningar och bonusar och småfolket som får betala.

Läkaren som ligger i respirator från Capiovård som inte haft skyddsutrustning är ju för fan värsta mardrömmen. Beordrad av region Stockholm att agera akutläkare i ambulans.

Ord och inga visor och jag håller med om allt +1 billion. Förbannade nyliberaler, det borde nästan vara skottpengar på dom. Förbannade korrupta giriga pack! Det måste utkrävas ansvar på något sätt. Rösta rätt är ett sätt men politikerjävlarna klarar sig ju ändå. 4 miljoner har häxan Inger Svenonius i årsinkomst och då kan man ju tänka sig hur mycket hon sitter på.
Citera
2020-03-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Wold anser att vi ”får vara tacksamma” över detta.

För det första har hon fel, det dödar inte alls bara äldre för det andra verkar hon dum i huvudet
Ja, inte bara dum i huvudet utan också en osmaklig hybris på toppen av hennes fula uppsyn.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, håller man en meters avstånd så har de fallit ned. Självfallet om någon nyser på dig, hostar eller på ett räcke är det ju kört ändå om du är där o kladdar. Men det är fortfarande inte luftburet.

Vad pratar du om?
Corona är luftburet.
Det är allmänt känt.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Nej. Nej nej nej. Du förstår ju inte.

Ligger du redan för döden, tex. Med terminal cancer och får en luftvägsinfektion och du dör. Så är det inte corona som dödat dig. Du låg redan på en AVA klinik och man väntade i princip på att du skulle dö. Du har inge månader kvar o leva, inte ens veckor.

Det är med andra ord inte corona som dödat dig.

Detta är en fullt eimlig rapportering.

I Italien rapporterar de ALLA som döda pga. Corona

Men du forskaren?

Brukar sjukvården klappa ihop pga av sånt här vanligtvis?

Jag ser väl förfan vad du menar och du har en poäng.
Det är ju dock inte det vi ser.

Det är Corona.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nej, testet reagerar (reagens) på viruset (SARS-CoV-2), huruvida man utvecklat sjukdom är irrelevant. Det är virusmängden och känsligheten på testet som är avgörande.

Ja, jag förstår det. Och virusmängden är mycket låg hos de flesta i början. Ergo, du kan ha smittats med viruset, men testa negativt p g a låg virusmängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in