2020-03-28, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det märks trots allt tydligt att Italiens restriktioner har gett resultat. Antal smittade per dygn har stabiliserats rätt bra de senaste dagarna, och borde smått börja vända neråt.

När det kommer till dödsantal kan det ta ytterligare dryga veckan innan man ser resultat där.

Mm. Vad har vi idag från Italien?
Citera
Medlem
Troians avatar
Var finns det statistik om utvecklingen av smittade och döda i olika regioner i Italien?
Citera
Medlem
singularitets avatar
Asiatiska kvinnan Soo i SVT helgstudion påstår att Sverige har bland värdens bästa intensivvårdsresurser och borde klara detta bättre än Italien av den anledningen trots att vi vet att Sverige har färre platser på IVA än Italien och faktiskt har Sverige minst platser på IVA per capita än något annat land i Europa. Hur länge tar det innan PK- etablisemanget börjar avrätta kritiker? Dom målar nämligen upp en körsbärsplockad fantasibild med glädjekalkyler som inget annat land i västvärden ens har försökt hävda är realitet. Om det dör under tretusen av corona pandemin som SVT anspelar på blir jag mycket förvånad. All data från utlandet tyder på 30 000 - 80 000 döda i Sverige i denna pandemi. Till och med Finlands regering räknar med 10 000 döda finnar innan sommaren.
Senast redigerad av singularitet 2020-03-28 kl. 19:58.
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Just det där med mängden virus hade jag velat få mer klarhet i hur det fungerar.

Vad jag har hört så blir man sjukare ju mer man blir utsatt. Men då är egentligen frågan. Skulle man inte kunna utsätta sig bara "pyttelite" för corona, bara bli liiite sjuk och sedan är man immun? (ja, hur länge nu immuniteten varar)

Det där skulle ju säkert kunna fixas rent kliniskt så det portioneras ut en viss begränsad mängd virusmolekyler.

Vetifan om mängd spelar någon roll, återkom gärna till mig om du får reda på mer information om det.

Räcker det lixom med pyttelite och skiten förökar sig lika mycket ändå till en "viss gräns" eller kan man MEGA drabbas av oerhört för mycket av viruset?!

Tror vi båda precis hamnade i en diskussion där vi inte har någon information överhuvudtaget.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Björn Olsen goes Crazy...

https://www.expressen.se/nyheter/sankta-krav-pa-skydd-for-varden-omoraliskt/

Ok, man vill verkligen att alla ska få möjlighet att dö ,så många som möjligt!

Maximera vinsten enligt den skitkalkyl de kör med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Vart står dessa containrar har ni källa?
I all välmening, men det är allvarligt.
Bland annat på den gamla helokopterplattan bakom Huddinge sjukhus (fem containrar) men säkert även på andra ställen i landet.
Citera
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hur i helsike kan det smittas och avlida så många i Italien när alla sitter i karantän?

De döda smittades för sisådär två-tre veckor sedan.
Citera
2020-03-28, 19:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det känns väl som att dom har lite bättre utveckling än vad Spanien hade när dom låg på samma nivå iallafall?
Ja, frankrike ser lovande ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hur i helsike kan det smittas och avlida så många i Italien när alla sitter i karantän?

Det hade väl härjat ett tag innan det blev karantän?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tycker han är diplomatisk i sin kritik...

De bristande skydden för vårdpersonalen är total galenskap. Dels kommer de bli smittade och i värsta fall dö, men de sprider även smittan vidare....

Kommer gå skitbra det där om 14-30 dagar.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är inte bara politikernas fel. Vi har försummat varje chans att påverka, och varenda svensk som haft chansen har bedrivit en aggressiv liberal/borgerlig bostadspolitik. Vi har köpt loss lägenheter, som det så fint heter. Vi har blivit viljelösa låneslavar och när vi väl dragits in i spekulationsbostadskarusellen, kan vi inte heller protestera mot andra utförsäljningar. Det är psykologiskt förrädiskt, en fälla. Thatcher gjorde samma sak som borgarna i Sverige. Att slå sönder allmännyttan var och är essentiellt. Efter det kommer resten automatiskt.

Det går faktiskt att sammanbinda avregleringen av finansmarknaden, avregleringen av bostadsmarknaden, utförsäljningen av skolor och sjukhus osv. Det är samma soppa, och den yttersta konsekvensen av ett avreglerat samhälle ser vi nu, när vi är tvingade att vara kollektiva.

Det finns ingen j-a marknad som räddar oss från covid/corona.

Vi har sågat av grenen vi satt på, för att kunna känna oss som miljonärer en sommar....

Vi är dumma i huvudet.

Ja att vi låter oss köpas men att en sak har jag vetat om hela tiden att vi kommer att få betala det fulla priset i längre fram i tiden.
Att vi har det bra det är ingenting mot hur systemspelarna inom makten och politiken har det, dem behöver aldrig arbeta mer i hela sitt liv och även deras efterlevande kommer att leva gott, det är dom som är vinnarna.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Nej du har rätt, man ska inte drabbas av panik (ska komma ihåg att leva som jag lär).
Ni är vuxna människor som gör egna bedömningar utifrån er situation. Det kommer
nog gå bra. Hoppas det blir fint väder i backen!

PS. Jag är INTE ironisk!

Tack, med positiv attityd och med rätt inställning kommer vi att klara detta. Hade det varit ett extremt samhällsproblem så hade självklart regeringen kommit med insatser som sätter alla utom de medsamhällsviktiga positioner i lockdown.

Vi måste se ljust på framtiden för detta är, tyvärr för många här inne, inte apokalypsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in