2020-03-28, 18:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Dr. Anders Tegnell gott & blandat

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29 januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29 januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31 januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda vid 14-briefingen. Detta var siffror som var aktuella två dagar tidigare, den 24 mars! Han konstaterar vidare att siffrorna för USA ser värre ut än för Europa, till synes omedveten om att Frankrike, Italien och Nederländerna presenterar sina siffror först senare på kvällen - alla dessa länder hade nu noll nya fall och noll döda, vilket otvivelaktigt såg väldigt bra ut...

Denna mannen är alltså generalen i kriget mot corona i sverige.. Good luck!

Det här borde tas upp i media om något. Han och de politiker som fortfarande blint följer FHMs råd behöver förklara sig ordentligt.
Citera
2020-03-28, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Jag begriper inte varför Bill och hans fru behandlas som om de vore experter i virus och pandemier. Ska vi inte fråga Mark Zuckerberg hur vi ska lösa denna världskris också?

Det tycker jag, om han och Jeff Bezos kan fixa så virologerna får big data hjälp från deras moln.
Citera
2020-03-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Och hur kommer det gå i Ryssland?
Antagligen ännu sämre. Men det har inte samma effekt på världsekonomin eller västerlandet i övrigt.
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Antagligen redan länkat i den här megatråden, men Dr. John Campbell sågar Sveriges slapphet.

"Any country that is not implementing the essential social distancing measures, will pay a high price".

https://www.youtube.com/watch?v=dsce2GLH_Dw

Början och slutet av klippet är om Sverige.

Campbell är en fyrbåk i den dimma som omger världen i denna tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och USA och Sydamerika stängde alla flyg och se hur bra det går där.

Hur många gånger ska de behöva förklara att man inte vidtar några åtgärder som det inte finns några vetenskapliga belägg för att det är en effektiv åtgärd. Även om hela världen skulle börja bränna rökelse för tt ta död på viruset skulle det inte vara en åtgärd som vidtas i Sverige så länge det inte finns några vetenskapliga belägg för att det är en effektiv åtgärd.

Ändå ställer folk samma imbecilla frågor gång på gång: varför göra man inte si och så, varför gör man inte ditten och datten. FÖR ATT DET INTE FINNS NÅGRA VETENSKAPLIGA BELÄGG FÖR ATT DET ÄR EN EFFEKTIV ÅTGÄRD.
Jag vet inte vad Sydamerika gjorde, men USA stängde flygen när de redan hade pumpat in tusentals och åter tusentals smittade, helt utan kontroll. Du kan inte jämföra det med t.ex. Mongoliet, som stängde sin gräns mot Kina redan i januari, bara några dagar efter att utbrottet där börjat.

Generellt sett håller jag med dig om att man skall ha vetenskaplig belägg innan man tar till åtgärder, men här pratar vi alltså om att hindra smitta att ta sig över en gräns. Ifall du stoppar allt resande, hur skall viruset då komma över gränsen menar du? Chartrar viruspartiklarna ett eget plan och reser in på egen hand, eller vad är tankegången? Det finns väl gränser för vad man kräver vetenskapliga belägg för. Jag brukar t.ex. ta med mig ett paraply när det regnar ute, trots att jag aldrig läst någon vetenskaplig artikel där man visat att paraplyer hjälper mot regn.
Citera
Medlem
SnilleFixs avatar
10 000 döda italienare nu
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
https://platz.se/coronavirus/? ger 7 döda i Sverige idag.

Det var en bra sida, tack där, de finns så många men den sidan är bra....
Citera
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Dr. Anders Tegnell gott & blandat

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29 januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29 januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31 januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda vid 14-briefingen. Detta var siffror som var aktuella två dagar tidigare, den 24 mars! Han konstaterar vidare att siffrorna för USA ser värre ut än för Europa, till synes omedveten om att Frankrike, Italien och Nederländerna presenterar sina siffror först senare på kvällen - alla dessa länder hade nu noll nya fall och noll döda, vilket otvivelaktigt såg väldigt bra ut...

Denna mannen är alltså generalen i kriget mot corona i sverige.. Good luck!
Yikes alltså! 😨
Citera
Medlem
– Men det här kommer ju säkert pågå ett tag och livet kan inte helt stanna för det.

Nu rör sig stockholmarna på stan igen.

Efter att ha suttit hemma i några veckor valde flera personer att på lördagen besöka shoppingcentrum.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fler-stockholmare-ror-sig-ute-butiker-oppna-igen/

Stockhomarna är fan inte kloka
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Min största oro har från början varit just hur folk kommer att agera när mat och pengar börjar tryta.

Ni som är för total lockdown, hur väger ni riskerna mellan själva viruset och konsekvenserna av en kollapsad samhällsekonomi?

Vi ser ju att smittan fortsätter spridas och att dödstalen stiger i vissa länder trots att de är nedstängda, hur kan ni då vara så tvärsäkra på vad som är rätt strategi samt fel strategi?

Ni behöver inte flippa ut och bli sura, jag är bara nyfiken.

Jag tror inte att folk klarar av att väga riskerna. De allra allra flesta förstår inte vidden av vad "kollapsad samhällsekonomi" betyder. Dom tänker nog att det blir lite mindre pengar i fickan ett tag, typ. Eller.. jaja.. rikingarna förlorar lite på sina aktier, vem bryr sig? Några firmor får stänga en stund, och?

Så man sätter värdet för risk med en kollapsad ekonomi till 0. Och allt är ju större än noll. Så konsekvensen av viruset måste ju vara mycket värre.

I grova drag och väldigt generaliserat så klart. Men ungefär så tror jag att folk tänker.
Citera
2020-03-28, 18:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag talade om uppgiften om döda läkare i Italien. Läste in nån artikel att det inte bara handlade om läkare som fått smittan genom yrket.

Att läkare och andra drar på sig smittan genom yrket är ett stort misslyckande. Det måste finnas skyddsutrustning. Arbetsmiljöverket får fan skita i om det finns en fair trade märkning eller inte.

Men att läkare, som alla andra, drar på sig smitta genom samhällsspridning är inget överraskande.

Några saker som borde komma ur detta är höjda löner för sjuksköterskor och undersköterskor samt ett gemensamt beredskapslager i EU.
Jag har enbart fått uppfattningen att det där 30-talet läkare i Italien verkligen har dött i tjänsten. Vi får väl se med tiden hur det ligger till med det.

I övrigt är jag överens med dig.
Citera
2020-03-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vilket land du vill. Dagens siffra över döda och smittade är den högsta hittills, i alla länder!

Det här går ju åt fanders fullständigt. Vi behöver bromsmedicin nu och vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in