2020-03-28, 17:12
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Jag har en vän som arbetar med ICU-patienter på UCSD för deras kognitiva rehabilitering, vilket är lite som fysisk terapi för hjärnan.

Han berättde att rehab kan ta så länge som sex månader, och mycket ofta säger läkarna att det bästa sättet att hjälpa patienter att undvika sådan -ICU-stress i första hand är genom kontakt med nära och kära. Det är ett problem för personer med coronavirus.

ICU-patienter behöver "att ha människor runt för att orientera dem, att kalibrera dem, röra dem, se i deras ögon och få dem att förstå vad som händer," sa han.
"Men det är exakt vad COVID-patienterna inte får eftersom de alla isoleras."

Han berättade även att äkare lär sig om den specifika effekten av COVID-19 på post-ICU-syndrom från länder som redan har haft ett stort antal fall.

"Vi har rapporterat från platser där COVID-fall är stora, som Kina och Italien, att det finns en massvis av delirium som dessa patienter upplever," sade han till mig

Utöver potentialen för kognitiva problem finns det tidiga bevis på att vissa patienter kan fortsätta att kämpa för att få tillräckligt med luft i lungorna.

Han berättade även att läkare vid Hongkongs sjukhusmyndighet noterat att några COVID-19-patienter upplever 20 till 30 procent av lungfunktionen. Andra studier har antytt att COVID-19-infektion kan leda till hjärtskada, vilket är skador som kan uppstå när blodflödet till hjärtat minskas.

Vi har fortfarande mycket att lära om detta hemska geni-virus.
Citera
Medlem
Tråkigt med all rasism mot Stockholmare men Sverige borde be Finland om hjälp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Fel alkoholmissbrukare är en riskgrupp.
Skitsnack lägg ut bevis att så är fallet!
Citera
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Finns det länk på källa? Vill gärna höra vad de säger.

Det var på P1 tidigare, men jag lyssnade medan jag lagade mat till två rastlösa barn så jag har tyvärr inte koll på vilket program eller vilken tid det var

Kan dock tillägga att en tjej sade det med ett gott skratt
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Studier antyder virusmängd avgör hur sjuk man blir. Vårdpersonal som frågat tidigare om det stämmer.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/amina-manzoor-darfor-maste-vi-skydda-sjukvardspersonal-fran-nya-coronaviruset/?fbclid=IwAR0ymE-k_xQQn2QQK80DQ6v2g4nNOETbEldl6RGnUnpzPqumWCTeJRgZj pQ

Jag postade en analys om det i tråden för ca 2månader sedan redan.
Citera
2020-03-28, 17:13
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Studier antyder virusmängd avgör hur sjuk man blir. Vårdpersonal som frågat tidigare om det stämmer.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/amina-manzoor-darfor-maste-vi-skydda-sjukvardspersonal-fran-nya-coronaviruset/?fbclid=IwAR0ymE-k_xQQn2QQK80DQ6v2g4nNOETbEldl6RGnUnpzPqumWCTeJRgZj pQ
Så är det naturligtvis. Det gäller väl alla virussjukdomar?
Citera
2020-03-28, 17:13
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Folk tar upp att vi lever olika i våra relationer mellan generationerna om man jämför med Italien.

Sant, jag har dock jobbat inom äldrevården och såväl undersköterskor som chefer är väldigt slarviga när det kommer till hygienrutiner och gå till jobbet sjuk. Får höra från gamla kolleger att det gäller fortfarande i coronatider. Så tror på en snabb spridning inom vård och omsorg inom april månad
Citera
2020-03-28, 17:14
Medlem
USA följer Italiens kurva över antalet avlidna med 13 dagars eftersläpning.
Vad gäller New York så följer den samma kurva med lite drygt 2 veckors eftersläpning.

Kommer snart smälla till ordentligt där.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Njae njae

Moderna Inc./USA som ligger absolut längst fram har redan kliniska studier på Corona smittade.

https://www.lakemedelsvarlden.se/forsta-testet-pa-forsokspersoner-av-vaccinkandidat-mot-det-nya-coronaviruset-har-startat/

I agenda sa VD'n att det är ute på marknaden nästa år, även Tegnell trodde vi hade virusskydd nästa år.

Men det är bara skitsnack. Det var de som jobbar med vaccin som själv säger det. Ett vaccin tar normalt mellan 4-8 år och det dom gör i usa är extremt och det har inte ens testats på djur. Normalt testar man på 3300 personer efter djurtest och det är 3000 vuxna friska och 300 friska barn. När svininfluensan kom så var vaccinet testat på 3300 personer och var 1 av 40000 person fick narkolepsi. Dvs omöjligt att kunna se de bieffekterna eftersom man inte ens testar på så många. Det är i princip omöjligt att förutse vad som händer om man vaccinerar majoriteten av befolkningen i världen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det dör inga 3000 av influensa i Sverige. Nu hittar man på höga historiska dödstal för att dagens dödstal ska se normala ut. Normal historierevision, jfr klimathysterin, där ändras det förflutnas temperaturer ner för att dagens ska se onormalt varma ut. Samma trick

Jepp det gör det. Flumomo-statistiken visar detta tydligt för säsongen 2017/2018. Säsong 2016/2017 dog 25000 i Italien. Rena fakta som är publicerade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är inget ihopsnickrat diagram, ÄRTHJÄRNA! Det är för helvete faktiska siffror!

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Kolla själv om du inte tror mig.

Och min prognos bygger inte på Italiens siffror överhuvudtaget. Jag blev dock väldigt förvånad över hur lik den exponentiella ökningen har varit mellan ett visst datum i just Italien jämfört med 9 dagar bakåt hos oss här i Sverige.

Hittills har min prognos stämt bra, men jag förstår att du skiter på dig av rädsla när du ser den.

Du är alldeles för naiv och korkad. Men det tackar vi för! Idioter behövs de med!

Bry dig inte, det går inte in.

"Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience"

https://youtu.be/JMJXvsCLu6s
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja den siffran stämmer bättre. Ca 3060 står det på worldometers. Skall hålla koll på det ett par dagar nu. Står inga nya fall.
Jag kollar i Expressen alltid. Där finns mina källor. Och är det inte expressen så skriver jag vart jag läst om saken. CNN ibland tex.
Siffrorna kan jag har snurrat ihop bland alla siffror man ger dagligen. Men siffrorna stiger inte nämbart.
Men det jag vill ha sagt är att siffror i Sverige är missvisande eftersom man endast testar sjukvårdspersonal med symtom och människor inneliggande på sjukhus eller som söker akut. Övriga ber de stanna hemma med sina symtom.
Ska kolla idag är iallafall antalet smittade i Sverige 3062 ca. Och inga nya står det i worldometers.Just nu.
FHM rapporterar också varje dag kl 14 här:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in