2020-03-28, 16:32
Medlem
Gwildors avatar
Vilka korkade, självupptagna bondläppar Stockholmare är. Jag hörde nyss en massa randoms bli intervjuade på stan och mentaliteten verkar vara ”Nämen om alla andra går ut så vill ju jag också göra det”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Öh, hur mycket har stoppade flyg hjälpt i de andra länderna?

De har ju förklarat upprepade gånger: att stoppa flyg skapar stora problem med transporter och det ger ingen effekt på smittspridningen.
Vadå "förklarat"? De har påstått det. Utan att ge någon förklaring. Varför skulle de bli problem med (varu)transporter? Det är ju bara personresor som stoppas. Varför skulle det inte ha någon effekt på smittspridningen? Att det INTE skulle bromsa smittspridningen är ju ett så absurt påstående att det är det som måste förklaras. Ifall man hade stoppat hemvändande sportlovsresenärer från Italien och satt dem alla i övervakad karantän, med provtagning, hur menar du att det INTE skulle ha någon effekt på smittspridningen jämfört med att bara låta dem passera hur som helst?

De länder jag känner till som har gjort som jag beskrev är Ryssland, Mongoliet och Kazakstan. Ryssland har i skrivande stund 1264 smittade och 4 dödsfall, Mongoliet har 12 smittade och 0 dödsfall, Kazakstan har 204 smittade och 1 dödsfall. Andra länder (som jag kan mindre om) som varit restriktiva från början inkluderar Vietnam (174 smittade, 0 döda) och Taiwan (283 smittade, 2 döda). Massor av länder som ligger i närheten av Kina har varit mycket mer på sin vakt redan från början och har klarat sig mycket bättre än Sverige. Du tycker inte att det är rätt skandalöst att Sverige t.ex. är på väg att passera Sydkorea i antal dödsfall?
Citera
Medlem
Samuel332s avatar
Kan man säga att det är försent för Sverige?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är du ens intresserad av upprepning av det du konstant kritiserar?

Finns det inget nytt att förmedla behövs ingen PK.

Vi svenskar vet vad som förväntas av oss, det gick in i medvetandet senast igår om man inte tidigare har förstått, att korkade norrmän måste påminnas en gång om dagen visar bara på det riktiga i att norrmän uppmanas i att inte besöka Sverige.
Jaså, säger du det..?
Eller förresten, du kanske menar att det är tillsagt att vi ska bete oss just som det beskrivs i länkat inlägg?!?
Du går från klarhet till klarhet.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja! Detta är akut. Stockholm i karantän NU!

Men tyvärr kommer det inte hända därför att våra värdelösa politiker och journalister själva befinner sig där.
Håller med men Folkhälsomyndigheten, regering vill inte ha karantän, de vill att fler svenskar smittas och många dö.
Citera
2020-03-28, 16:33
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sankta-krav-pa-skyddsutrustning/

Här ser man att FHM inte ger råd efter vad som är medicinskt och vetenskapligt riktigt, utan hela tiden väger in andra hänsyn. När den riktiga utrustningen tar slut på sjukhusen, så går det bra att använda en otillräcklig utrustning:

Kraven på den personliga skyddsutrustningen i regionerna har sänkts – något som oroar vårdpersonalen.

Enligt uppgifter till Ekot kommer Folkhälsomyndigheten att uppdatera sina rekommendationer och gå på samma linje som regionernas beslut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Vilka korkade, självupptagna bondläppar Stockholmare är. Jag hörde nyss en massa randoms bli intervjuade på stan och mentaliteten verkar vara ”Nämen om alla andra går ut så vill ju jag också göra det”

Herd mentality at it's finest
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Hur länge ska detta pågå?

Väldigt länge!
Citera
2020-03-28, 16:34
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det kan nog stämma. För vi skulle inte få så många. Så det är nog en bättre sort.

De länder som har köpt in mycket stora kvantiter har nog fått en sämre sort.

Sen undrar jag vart norskarna köpt sina?

Alla testkit bygger på det tyska som togs fram på en vecka.
CDC har ännu inte något godkänt test.
Det tyska testkitet har en felmarginal på 70% och visar positivt på allt från influensa till bakteriesjukdomar.
Så de italienska och spanska skräcksiffrorna är med andra ord helt opålitliga, och det stämmer in väl med statistiken för 2019 då ungefär 1500-2000 personer dog per dag i Italien, varav ungefär hälften under mars månad till följd av influensan.
Allt det här kommer visa sig vara en sån praktskandal när detta är över och hysterin lagt sig.
Världens ekonomier krossade av ett luftslott.
Vilka rubriker det kommer bli!
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Hur länge ska detta pågå?

Det har knappt börjat!
Citera
Medlem
Sätt sthlm i karantän då, ge höga böter om dem trotsar. Idioterna lever som inget hänt,,
Citera
Medlem
Hittade den här artikeln på SVT, på tal om Stockholmare. Tydligen känner de sig ovälkomna när de reser och sprider smittan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stockholmare-plotsligt-duger-vi-inte-langre

Jag börjar tro att Stockholm är det största hotet mot vårt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in