2020-03-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Naturligtvis slutar man inte intensivvårda när "platserna börjar ta slut" utan när de tagit slut. Finns åtminstone ett 20-tal platser kvar. Stockholm tog till och med in en patient från en annan region igår.

Absolut
Men man är mer selektiv nu
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Berätta nu för mig vilka åtgärder Sverige vidtagit som inte USA har.
Ansvarskännande svenskar självkarantänar, har sina barn hemma, jobbar hemifrån osv osv. Går inte ut i onödan. Undviker biograf och teater.

Sen bor vi också mindre tätt, och är mer glesbefolkade allmänt än USA.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Undrar förresten om Regeringen har funderat på att tvinga in vårdpersonal, som har slutat i vården av olika anledningar. Det finns ju massor av sjuksköterskor (och ett mindre antal läkare) som har gått utbildningen, men jobbar med något annat idag. I krigstid kan man ju tvinga in dem (krigsplacera dem). Borde gå att göra nu också, om man inför undantagsbestämmelser. (Jag säger inte att det är varken bra eller dåligt att göra så, jag säger bara att det borde vara en möjlighet.)
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Sen att äldre är drabbade beror bland annat på att immunförsvaret är sämre. Framförallt är det CD8+ T-celler som sjunker i kvalitet med åren (de som är viktigast för vårt försvar mot virusinfektioner)
Tack!
Det hade jag inte fattat ännu.
Nu går det ju att googla vidare.
Citera
2020-03-28, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Jag tror också att detta är fallet. Vårdpersonalen är rena kamikaze-piloter tyvärr. Gamla sjuka ligger och dör i en sjuksäng, sen ut med denna och in med en ny direkt efter! Möjligen lite snabb desinfektion på madrassen och tror att det räcker.

Sjukvårdspersonal ska ha HELTÄCKANDE dräkter likt astronauter. Dessa löst sittande munskydd är bara en falsk trygghet som inte hjälper.

Måste vara fruktansvärt att riskera livet varje dag och som coronan ( ) på verket så dåligt med skyddsutrustning
Citera
Medlem
aina08s avatar
Hotell Copperhill i Åre stänger över påsk (enligt Aftonbladet)
Mycket bra!
Hoppas fler gör likadant.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja men Vitalio tror på en dödlighet på 0,02%. Han är ju helt väck.

Det innebär att Italien från och med tisdag kommer ha 0 döda personer per dag i corona...
Låter det sannolikt för någon med normal tankeverksamhet?
Antalet smittade idag faller ut i dödsfall om 3-4 veckor. Jag vet inte riktigt hur man ska förklara det, framtida konsekvenser av händelser idag är ett svårgreppat koncept för många.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Sedermera kan vi ta en titt på Sveriges dödssiffror ikväll och jämföra med min prognos.

Korkade människor är bra, det är lätt att styra de vart man vill!

Dödssiffrorna vet jag inget om, men det jag vet att de som hånar och förnedrar andra som du. Dem ska man inte lita på. Där går låg intelligensen hand i hand med låg moral.
Citera
2020-03-28, 14:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Är Sverige ett u-land?

Ja! Man redan tappat kontrollen. Vårdpersonal smittas nu i mängder då skyddsutrustning saknas. Man klarar inte ens av att testa vårdpersonal, vilket nu leder till att ännu fler smittas och tvingas sjukskriva sig. Snart kommer en massa vårdanställda att börja dö precis som de gjort i stort antal i Italien. Vi får se om akutläkaren som ligger i respirator i Stockholm blir först ut..

Vi står inför rena katastrofen! Jag tror fortfarande inte att vare sig regering eller ansvariga förstår vidden av det som är på väg att drabba oss. Redan om några veckor kommer sjukvården att vara helt utslagen och det värsta är att det i viss mån hade kunnat undvikas om våra politiker och myndigheter hade varit något lite mer kompetenta och om tvingande åtgärder införts tidigare. Sverige kommer nu drabbas ofantligt mycket hårdare än våra grannländer.
Senast redigerad av fernebo 2020-03-28 kl. 14:10.
Citera
Medlem
Nya siffror från Folkhälsomyndigheten visar att antalet dödsfall i Sverige nu har passerat 100-strecket.

Nu står det klart att Sverige har 102 bekräftade dödsfall.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Tack!
Det hade jag inte fattat ännu.
Nu går det ju att googla vidare.

Ska även tilläggas att deras kroppar är svagare rent generellt. Många äldre som läggs i respirator dör ändå medan yngre oftast överlever med respiratorhjälp. Enligt uppgift har vissa yngre i Sverige kunnat avveckla respirator efter 2-3 dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ja men Vitalio tror på en dödlighet på 0,02%. Han är ju helt väck.

Det skulle innebära att Italien från och med tisdag skulle ha 0 döda personer per dag i corona...
Låter det sannolikt för någon med normal tankeverksamhet?
Och samtliga italienare är ju inte smittade heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in