2020-03-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Att vårdpersonal kommer bli smittade och även dö är givet. Det är också varför man måste försöka kväva ihjäl smittan med karantän.

FHM är en pajasmyndighet och har ingen koll överhuvudtaget. Det som kommer hända i Sverige är följande 1) vi kommer utrota riskgrupperna 2) ha ihjäl läkare och sjuksköterskor 3) få en kollapsad sjukvård och därmed även döda alla allvarligt sjuka. Trevligt

Ja, bra beskrivning tyvärr om vi kör på utan åtgärder, utan test och utan skyddsutrustning för vårdpersonal.
Vi är rena u-landet. Och det roliga är att gemene man är lugn och tror att vi har BÄTTRE förutsättningar än andra.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Om jag vore sjukvårdspersonal/hemtjänstpersonal skulle jag totalvägra att jobba utan adekvat skyddsutrustning. Jag skulle arbetsvägra direkt. Det är ovärdigt att låta dessa grupper jobba utan skyddsutrustning. Moraliskt haveri som måste få politiska konsekvenser när detta är över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag känner inte till någon smittad eller misstänkt ens i mina bekantskapskretsar.
Min känsla är att det är väldigt få smittade.
1 miljon smittade i Sverige låter för högt. 100 000 låter dock för lågt.
Jag undrar vad vi får för utveckling här. 27 döda senaste dynet alltså, enligt c19.se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp, det är bra att känna till.

Men jag tycker verkligen synd om vårdpersonalen, som nu måste gå till jobbet och arbeta utan riktiga skydd. Så rädda de måste vara hela tiden!

Jätteutsatta och dåligt med skydd, måste vara fruktansvärt
Citera
2020-03-28, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Dessvärre har selekteringen börjat.
IVA Platserna börjar ta slut. Framförallt i Sthlm.
Därav att statistiken minskat de senaste dagarna.

Ja, snart dör folk på vanliga avdelningar istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Exakt detta borde man fråga ansvariga myndigheter och våra politiker om. Vi var många som insåg och hintade om vad som sannolikt skulle komma.

Hur kunde man få hålla Mellon inomhus? eller Vasaloppet med gemensamma duschar?. Hur kunde sporlovsfirarna få åka till Italien och Tyrolen? Varför stoppade igen detta i tid???

Hur har folk tänkt som åkt på golfresor och nöjesresor till Sydeuropa nu i februari-mars?
Eller de 74-åriga svenska kryssningsturisterna som nu sitter isolerade på ett kryssningsfartyg med redan 4 döda ombord och som inte tillåts lägga till någonstans. De totalt 25 svenskarna, varav flera äldre, åkte till sin kryssning i början på mars (!). Hur i helsike tänkte de???
Det är för alla dessa icke självständigt förnuftigt tänkande svenskar som svenska myndigheter behöver peka med hela handen. Ge order och förbjuda. Varför har man inte gjort det?

Det som återstår efter man uteslutit det omöjliga är sant hur otroligt det än är.

Och att så många politiker, tjänstemän och forskare skulle vara så dumma samtidigt är helt enkelt omöjligt.

Ergo: De insåg att de inte hade resurser att genomföra adekvata åtgärder varken nu eller inom rimlig tid, så de hoppades på ett mirakel.

Men just det med att tillåta flyg från Iran och Italien m m utan att sätta folk i automatisk karantän (eller testa) är så overkligt idiotiskt att det är svårt att ens ha teorier om anledningar.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Dessvärre har selekteringen börjat.
IVA Platserna börjar ta slut. Framförallt i Sthlm.
Därav att statistiken minskat de senaste dagarna.
Naturligtvis slutar man inte intensivvårda när "platserna börjar ta slut" utan när de tagit slut. Finns åtminstone ett 20-tal platser kvar. Stockholm tog till och med in en patient från en annan region igår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Att vårdpersonal kommer bli smittade och även dö är givet. Det är också varför man måste försöka kväva ihjäl smittan med karantän.

FHM är en pajasmyndighet och har ingen koll överhuvudtaget. Det som kommer hända i Sverige är följande 1) vi kommer utrota riskgrupperna 2) ha ihjäl läkare och sjuksköterskor 3) få en kollapsad sjukvård och därmed även döda alla allvarligt sjuka. Trevligt
Som sagt, hoppas att det åtminstone finns ett beredskapslager av morfindoser
Citera
Medlem
om dödsantal stiger 100, sitter jag i karantän själv

nu börjar det bli läskigt att ens träffa människor
Citera
2020-03-28, 14:00
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Även om man räknar döda mot fantasisiffran 300 000 så måste man räkna med att dom döda dör 3 veckor efter dom smittas. Det betyder att 100 döda divideras med antalet smittade för 3 veckor sen. dvs 300 000 delat med 32-64 (tillväxttakt dubbling 2 ggr per vecka fram till för en vecka sen) vi kan ta mittenvärdet 50.
300 000/50= 6000. 100/6000=1/60 knappt 2%.

Ja men Vitalio tror på en dödlighet på 0,02%. Han är ju helt väck.

Det skulle innebära att Italien från och med tisdag skulle ha 0 döda personer per dag i corona...
Låter det sannolikt för någon med normal tankeverksamhet?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läste i AB att vårdpersonal smittas. Många regioner vill inte kommentera så får väl anta att Stockholm också är drabbat.

Vårdpersonal smittad
Det kommer även rapporter från olika regioner i landet om att sjukvårdspersonal själva smittats i kampen mot coronapandemin.

Två medarbetare i Region Västmanland.

Region Halland har haft bekräftade coronafall bland personalen men har inte uppgett hur många.

Fyra läkare i Region Norrbotten har insjuknat. Finns även smittspridning bland övrig vårdpersonal.

Elva anställda av Region Jämtland Härjedalen är verifierat smittade.

Flera personer som ”arbetar i sjukvården i Region Östergötland” bär på coronaviruset. Finns inget exakt antal.

Region Uppsala uppger att personal testats positiva för covid-19 och sitter i hemkarantän.

Medarbetare inom hälso- och sjukvården i Region Gävleborg är bekräftat coronasmittade.

De övriga regionerna har inte velat kommentera om de har anställda som insjuknat i covid-19

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QokknV/akutlakare-coronasmittad--vardas-i-respirator

En läkare i en akutläkarbil i Stockholm vårdas i respirator efter att ha smittats av corona.

Även flera ambulansanställda misstänks ha drabbats av viruset.

– Vi har jagat över hela världen för att få tag på skyddsutrustning, säger Åke Östman på Ambulanssjukvården i Storstockholm.
Citera
Avstängd
Är det ingen pressträff idag på FHM?

Hittar ingen länk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in