2020-03-28, 13:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Läste i AB att vårdpersonal smittas. Många regioner vill inte kommentera så får väl anta att Stockholm också är drabbat.

Vårdpersonal smittad
Det kommer även rapporter från olika regioner i landet om att sjukvårdspersonal själva smittats i kampen mot coronapandemin.

Två medarbetare i Region Västmanland.

Region Halland har haft bekräftade coronafall bland personalen men har inte uppgett hur många.

Fyra läkare i Region Norrbotten har insjuknat. Finns även smittspridning bland övrig vårdpersonal.

Elva anställda av Region Jämtland Härjedalen är verifierat smittade.

Flera personer som ”arbetar i sjukvården i Region Östergötland” bär på coronaviruset. Finns inget exakt antal.

Region Uppsala uppger att personal testats positiva för covid-19 och sitter i hemkarantän.

Medarbetare inom hälso- och sjukvården i Region Gävleborg är bekräftat coronasmittade.

De övriga regionerna har inte velat kommentera om de har anställda som insjuknat i covid-19
Citera
2020-03-28, 13:52
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
En sak som är "bra" med corona viruset är att det verkar som att man sjukare ju mer smitta man får i sig, därav många läkare som är sjuka.

Det jag menar med "bra" är att en vanlig person får nog inte i sig så mycket smitta om man inte tex trängs inne på krogen. En vårdanställd därimot får ju tyvärr i sig en hel del och blir därmed jättesjuka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QokknV/akutlakare-coronasmittad--vardas-i-respirator
Läkare har också sjukdomar och arbetar på konstiga tider. Det är ju allmänt känt att nattarbetare t ex får mer sjukdomar. Vissa jobbar även för mycket. Allt detta orsakar stress och minskar immunförsvaret.
Citera
2020-03-28, 13:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
En sak som är "bra" med corona viruset är att det verkar som att man sjukare ju mer smitta man får i sig, därav många läkare som är sjuka.

Det jag menar med "bra" är att en vanlig person får nog inte i sig så mycket smitta om man inte tex trängs inne på krogen. En vårdanställd därimot får ju tyvärr i sig en hel del och blir därmed jättesjuka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QokknV/akutlakare-coronasmittad--vardas-i-respirator

Japp, det är bra att känna till.

Men jag tycker verkligen synd om vårdpersonalen, som nu måste gå till jobbet och arbeta utan riktiga skydd. Så rädda de måste vara hela tiden!
Citera
2020-03-28, 13:53
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
En bra start är att läsa en del teorier om varför unga får både mindre symptom och enormt lägre dödlighet. Har gjorts en del djurförsök på SARS-cov1 bland annat.
https://www.the-scientist.com/news-opinion/possible-biological-explanations-for-kids-escape-from-covid-19-67273

Bra artikel. Gällande det sista stycket i artikeln så har jag postat länkar till studier som visat korsreaktivitet för antikroppar mot olika coronavirus. Man har alltså framgångsrikt visat att antikroppar mot vissa coronavirus fått ökad reaktivitet mot andra varianter av Coronavirus. Kolla historiken om du är intresserad.
Citera
2020-03-28, 13:54
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Själv litar jag mer på Vitalio än på dig! Lägg ned föraktet.

Sedermera kan vi ta en titt på Sveriges dödssiffror ikväll och jämföra med min prognos.

Korkade människor är bra, det är lätt att styra de vart man vill!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är man 70-100 år och dör i corona så har man levt ett helt liv redan. Är det verkligen värt att krascha en hel värld så dessa gamlingar kan leva 1-10 år extra? Hade vi inte ett problem nyss att befolkningspyramiden var dålig, med så många äldre?

En 70-åring idag har i allmänhet bättre hälsa än vad du har. Varför är deras liv mindre värt än ditt?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skåne har 4 patienter på IVA. Ledig utrymme än.

Verkar snarare vara brist på patienter än att platserna är slut.
I Stockholm har det varit kaos. Har Skåne upplevt kaos än?

Vet du om patienter vid behov körs från Stockholm till tex Skåne vid behov, eller skippas det under just coronan?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Var det EU som bromsade? Jag trodde att det var Arbetsmiljöverket? Ja åt Helvete är det hur-eller-hur.

Arbetsmiljöverket sa nej till en allmän dispens för att de saknade CE-märkning som är EU standard. EU-kommissionen kom några dagar senare med ett beslut om att CE-märkning inte är ett krav i den situation som nu råder och då utfärdade arbetsmiljöverket direkt en generell dispens för vårdpersonal i hela landet.
Citera
2020-03-28, 13:55
Medlem
bulletproofsouls avatar
Börjar allt mer framstå som att vi inte hade något val till att börja med. De styrande vet att resurserna inte räcker till och satsar allt på ett kort och hoppas på det bästa nämligen att folk ska ta eget ansvar. Eftersom många inte tar eget ansvar skiter sig hela upplägget. Flockimmuniteten är en coverup för dålig beredskap. Man har desperat försökt få tag på skyddsutrustning genom hela krisen. De var därför man smörjde WHO med bidrag någon vecka innan det bröt ut men otacksamt är världens lön för Sverige.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Det var väl Arbetsmiljöverket pga EU, EU införde sen undantag vill jag minnas.

OK. Men i det läget borde vi bara ha struntat i EU. Jag är så otroligt trött på detta, att Sverige alltid ska vara så stelbent och följa alla regler in absurdum. Ungefär som de ortodoxa judarna som inte får utföra något arbete på Sabbathen. Inte ens om det är nödvändigt arbete, som förstör massor om det inte blir gjort (som att ta in skörden när det kommer regnstorm)...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Då tillräckligt många vaccinerar sig får vi flockimmunitet. Du har missförstått vad det innebär, det är inte att det kommer försvinna till 100% utan att smittspridningen ligger på en hanterar nivå.
Jag skrev ju att vi kommer att få säsongscorona. Den flockimmunitet man uppnår för influensa är dels inte allomfattande, utan begränsar bara spridningen, dels är den bara temporär. Konceptet fungerar bra för t.ex. mässling, men uselt för influensa, eftersom vi trots omfattande smitta (följd av temporär immunitet) och tillgång till vaccin, ändå får samma smäll igen varje vinter.

Corona är då sjufalt värre eftersom det dels verkar vara mer smittsamt än influensa, dels leda till mycket större andel allvarligt sjuka som kräver IVA och/eller dör (och att överlevande efter IVA eventuellt får bestående men efteråt), plus att vi ännu inte ens vet om vi kan få fram ett vaccin mot det.

Istället för att märka ord och gnälla om definitioner, kanske vi kan vara överens om att det var förödande att begreppet "flockimmunitet" kastades ut i den allmänna debatten av folk som borde veta bättre? Personer som har ett enormt ansvar pga sina roller som företrädare för myndigheter som politikerna till stor del stödjer sig på i sitt beslutsfattande.
Citera
Medlem
magpests avatar
Att vårdpersonal kommer bli smittade och även dö är givet. Det är också varför man måste försöka kväva ihjäl smittan med karantän.

FHM är en pajasmyndighet och har ingen koll överhuvudtaget. Det som kommer hända i Sverige är följande 1) vi kommer utrota riskgrupperna 2) ha ihjäl läkare och sjuksköterskor 3) få en kollapsad sjukvård och därmed även döda alla allvarligt sjuka. Trevligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in