2020-03-28, 11:51
Medlem
JustZlatans avatar
Tänkte börja handtvätta kläder då jag tror att det är skonsammare än maskintvätt. Frågan är om jag ska använda vanligt kranvatten som innehåller diverse kemikalier, klor och kalk, eller om jag ska använda kalkfritt vatten som Kemetyl och batterivatten som även borde vara fri från klor och diverse kemikalier.
Citera
2020-03-28, 12:01
Medlem
Kläderna blir inte lika rena vid handtvätt som med maskintvätt.
Citera
2020-03-28, 12:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Kläderna blir inte lika rena vid handtvätt som med maskintvätt.

Kläder behöver inte bli så rena. Sällan det är fläckar på kläder.
Citera
2020-03-28, 12:05
Medlem
2560ps avatar
Vattnet är för mjukt. Det kommer inte bli bra.
Citera
2020-03-28, 12:07
Medlem
I synnerhet underkläder och även vanliga kläder blir det bakterier som försvinner när de tvättas. Underkläder, handdukar och även lakan, (och strumpor) rekommenderas att tvättas i 60 grader för att bli rena.
Senast redigerad av Onsala 2020-03-28 kl. 12:12.
Citera
2020-03-28, 12:14
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
I synnerhet underkläder och även vanliga kläder blir det bakterier som försvinner när de tvättas. Underkläder, handdukar och även lakan, (och strumpor) rekommenderas att tvättas i 60 grader för att bli rena.

Hur tror du man tvättade förr i tiden? Man kokade kläderna i kastrull. Går givetvis att koka upp vatten till 60 grader och handtvätta i det.
Citera
2020-03-28, 12:19
Medlem
Vill du lägga en stor del av din tid på att stå och handtvätta dina kläder och annat i 60 grader, gör det. Vad du tror dig vinna på det förstår nog endast du själv och medlemmar av samma sekt.
Citera
2020-03-28, 12:28
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tänkte börja handtvätta kläder då jag tror att det är skonsammare än maskintvätt. Frågan är om jag ska använda vanligt kranvatten som innehåller diverse kemikalier, klor och kalk, eller om jag ska använda kalkfritt vatten som Kemetyl och batterivatten som även borde vara fri från klor och diverse kemikalier.

På vilket sätt tror du att det är skonsammare? Tillverkningen av batterivatten, kemetyl och diverse produkter gör att du sliter mer på miljön i slutändan än att köra maskinen.

Tvättmaskiner är rätt effektiva idag och har mer än ett program oftast. Så väljer du ett eco program kommer du ha svårt att få till en skonsammare hemmasnickrad tvätt.

Du pratar om att värma vatten i en kastrull. Räknar du in energin som går åt att värma vatten i en kastrull så blir det ingen vinst i din idé.

Pratar du om att det är skonsammare mot kläderna är du också fel ute. Det sliter mer att handtvätta än att köra ett skonsamt program på maskinen, typ fintvätt.

Summa summarum. Kör i maskinen.
Citera
2020-03-28, 12:35
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Pratar du om att det är skonsammare mot kläderna är du också fel ute. Det sliter mer att handtvätta än att köra ett skonsamt program på maskinen, typ fintvätt.

Källa på det, tack!

Det låter otroligt tveksamt att handtvätt sliter mer på kläderna än maskintvätt.
Citera
2020-03-28, 12:56
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Källa på det, tack!

Det låter otroligt tveksamt att handtvätt sliter mer på kläderna än maskintvätt.

Traditionell handtvätt mot ett räfflat tvättbräda är ganska uppenbart slitsamt för kläder. Så pass uppenbart att jag inte tänker presentera källa på det.

Tänkte du bara lägga kläderna i blöt och vända dom så kanske det är skonsamt. Men då gäller det att du inte blir skitig och kan acceptera att gå runt med otvättade kalsonger.

Ska du värma upp vatten manuellt till 60 och sedan tvätta så förstör du miljön mer än du skonar dina kläder.

Det blir förluster oavsett hur du tänker göra. Kör du bara kallvatten blir det hygienproblem istället.
Citera
2020-03-28, 13:30
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Vad skulle ditt syfte vara? Har du en tes om att det är kloret som sliter på kläderna?
Citera
2020-03-28, 13:40
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Vad skulle ditt syfte vara? Har du en tes om att det är kloret som sliter på kläderna?

Snarare trumman som sluter på kläderna, och jag tvättar i tvättstuga so 100-tals andra använder. Äckligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in