2020-03-28, 13:21
Medlem
defenseurs avatar
Nio tusen sjukvårdsanställda är infekterade i Spanien (av totalt 64 tusen bekräftat smittade).
Man kan fråga sig hur stor andel det är av dem som har vårdat patienter med Covid-19.

Källa: https://www.redaccionmedica.com/secciones/sanidad-hoy/coronavirus-espana-tiene-9-444-sanitarios-infectados-un-75-mas-en-3-dias-7049
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Har minskat varje dag sen toppen i måndags.

Nyinlagda på IVA Sverige
Mån: 43
Tis: 42
Ons: 33
Tors: 31
Fre: 19
Idag: 3

Det går alltså långsamt nu.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Till och med Tegnell erkände att det tar lite tid innan rapporterade fall registreras. Men det ser ju lovande ut.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
- När coronaviruset svepte in i de skandinaviska länderna, rusade Norge och Danmark för att placera omfattande begränsningar på sina gränser för att hindra utbrottet. Sverige, deras granne, tog en helt annan väg.

Medan Danmark och Norge stängde sina gränser, stängde restauranger och skidbackar och berättade för alla studenter att stanna hemma denna månad stängde Sverige bara sina gymnasier och högskolor, höll sina förskolor, skolor, pubar, restauranger och gränser öppna - och satte inga gränser.

I själva verket har Sverige hållit öppet för affärer medan andra länder utanför Skandinavien har attackerat utbrottet med olika åtgärder ambitiösa i omfattning och räckvidd. Sveriges inställning har väckt frågor om huruvida det är spel med en sjukdom, Covid-19, som inte har något botemedel eller vaccin.

Idag hae Norge, 5,3 miljoner invånare, mer än 3 770 coronavirusfall och 19 dödsfall;
Danmark, 5,6 miljoner invånare, rapporterade 2 200 fall och 52 dödsfall;

Sverige, med 10,12 miljoner människor, registrerade mer än 3 060 fall och 105 dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
På vilket sett har ryssarna nytta av att sprida alternativa siffror i sverige?
Har aldrig förstått grejen med att ryssland skulle sprida falska nyheter i sverige. Vad tjänar dom på det?

Edit. Säger inget om de sidor du nämner utan ifrågasätter bara rädslan för ryssland och dess påstådda intresse för sverige.
SVT hade ett inslag om att det finns länder som vill sprida desinformation. De visade denna artikel:
https://sputniknews.com/europe/202003161078576623-sweden-prepares-triage-guidelines-amid-acute-coronavirus-situation/

Inslaget från SVT kan ses 25 sekunder in i:
https://www.svt.se/nyheter/regeringen-varnar-for-coronadesinformation

Jag har nu inte lusläst hela artikeln, men jag hittar inga konstigheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch
Sverige har 106 dödsfall i nuläget. Danmark-Norge- Finland har TILLSAMMANS 79 dödsfall.

.. och?
Vad säger det?
Citera
2020-03-28, 13:22
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Medscinet.se citat;

Symptomen vid influensa orsakas sannolikt av cytokiner.

Kan kanske vara ett uppslag som leder till ett relevant svar?

Måhända. Jag är inte tillräckligt medicinskt kunnig för att göra egna djupgående analyser.
Citera
2020-03-28, 13:23
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
.. och?
Vad säger det?
Det kan säga hundra saker.

Antingen sköter Sverige det sämre än övriga länder.

Eller så har det varit fler svenskar i alperna och åkt skidor vilket bidragit till en snabbare spridning.
Citera
2020-03-28, 13:24
Medlem
Gwildors avatar
Per Bolund i ekots lördagsintervju på P1 just nu.. Fy FAN vilka tafatta mellanmjölkssvar han ger på precis allting. Jag saknar starka ledare med lite stake i det här landet..
Citera
2020-03-28, 13:24
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Jag orkar tyvärr inte diskutera den här infantila frågan en gång till så jag avstår från att svara. Du får dra vilka barnsliga slutsatser du vill ur det.

Det finns dessutom en en egen tråd om Anders Tegnell, för de som är nykära i honom, så man kanske kunde hålla till där istället?
Så du avfärdar befogad kritik som infantila frågor? Jag ville bara veta vad du anser om Tegnells uttalanden och hur dåligt de stämmer överens med den verklighet som utvecklats.
Citera
2020-03-28, 13:25
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag tackar för detta uttömmande svar! Finns det speciella förutsättningar hos individer för ACE2 eller är det helt slumpmässigt? Kan det vara den huvudsakliga orsaken till att ett fåtal unga och friska drabbas så hårt?

Allt om Antal ACE2 är i dagsläget bara teorier tror jag. Du får gärna forska vidare i ämnet men jag har hittills inte hittat någon forskning som kan ge konklusion i frågan.

Edit: du får ju också tänka på att även yngre personer kan exponeras för höga smittdoser. Detta var fallet med de unga läkare som blev jättesjuk varav vissa dog efter att ha behandlat covid-patienter dag och natt.
Senast redigerad av MikeHanlon 2020-03-28 kl. 13:29.
Citera
2020-03-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Det kan säga hundra saker.

Antingen sköter Sverige det sämre än övriga länder.

Eller så har det varit fler svenskar i alperna och åkt skidor vilket bidragit till en snabbare spridning.

Det är ju det jag menar.
Att det inte säger något alls om någonting.
Man kan inte ens fråga om Sverige gör det sämre då fallen är inom felmarginalen. Det kan lika gärna vara så att Svensk sjukvård är sämre. Behöver inte vara att just ”taktiken” är sämre.

När detta är ”över” och vi är balans igen kan vi göra utvärderingar om utfall.
Citera
2020-03-28, 13:27
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Agnes Wold verkar lite galen. På min handspritflaska (85%) så står det iallafall "virucidal alkoholbaserad gel".

Ca: 30 sekunder behövs för att oskadliggöra viruset med 80% etanol.

https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in