2020-03-28, 12:34
Medlem
Thegns avatar
Någon som vet hur länge immuniteten normalt brukar sitta i gällande virussjukdomar, för någon som insjuknat i det aktuella viruset och blivit frisk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej jag vet, Folkhälsomyndigheten kommer ju med information varje dag kl 14:00, och det är antal patienter som har vårdats i antalet. Så många kan ha kommit ur respiratorn (hoppas) men också många som dött.

Kommer dom med info under helgen med?
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är ju helt i linje med rapporteringen som är påbjuden. Situationen i Sverige rapporteras luddig och släpande, med svepande ordalag och innebörden "det går bra nu". Helst inga siffror, mer känslobaserad rapportering.

Siffror från utlandet överdrivs däremot gärna, med braskande rubriker om "högsta dödstalen hittills", "kollaps" osv.

Allt är enligt propagandamaskinen, och räkna med extremt mycket mer av denna vara i april.

Varför jobbar propagandamaskinen såhär, är det enbart för att få Sverige att framstå som bättre eller är det endast endel av det?

Jag tycker mig se en slitning ibland Svenska journalister, de är själva oroliga för liv och lem nu.
Man får inte riktigt rapportera sanningsenligt om läget i Sverige men däremot om utlandet.

Vi som ser, ser ju vart detta är påväg mellan raderna och jag tror det kan vara delvis meningen.

Problemet är att stora flertalet ej gör det.

En annan grej:
Tegnell och CO menade igår att Svenskar är bra på att följa myndigheternas rekommendationer.
Därför behöver vi inte införa order hit och dit.

Paradoxen är ju att just Svenskar lyssnar på FHM, därför så smittas ju och dör Svenskar nu.
De som dör nu smittades ju för upp till ca 2-3 veckor sedan.

De som smittas på ICA idag kommer ju dö om ca 2-3 veckor från nu.
Och då kvittar det ju vad det kommer för rekommendationer från Staten då.

Staten skalar upp åtgärderna allt eftersom.

Man bygger ju därmed för en massiv smittspridning nu och en framtida vårdkollaps genom att vara långsamma och ej proaktiva eller preventiva.

Våra myndigheter bedriver en folkmordspolitik.
De är Psykopater.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du ingen mormor eller morfar som du värnar om?

Nej det har jag inte längre, men självklart hade jag använt sådan statistik till att besöka och hosta på äldre släktingar! Det var givetvis min tanke att få fler att tänka så!

Nä men intressant tolkning får jag säga eftersom jag inte sa ett ord annat som borde ses som en ”åsikt”. Jag som trodde att jag bara delade siffror på hur många som dör i olika åldrar.

Hur som helst GÅR det snarare att tolka det precis tvärtom om man inte har koll på hur många som dör i olika åldrar: Typ ”Oj jag trodde faktiskt inte att så pass många äldre dör och att det är så pass stor risk att mormor och morfar avlider eller blir svårt sjuka, bäst jag tar det på större allvar då och undviker att smitta dom...”

Det tycker jag snarare vore en rimligare tolkning.

Men då kommer väl istället andra missförståndsproffs så jag förtydligar där med: Nej, att det hitills är 0 dödsfall under 50 år i Sverige betyder INTE att Corona är ofarligt för alla unga eller att ingen riskerar att dö, eller att inga unga människor kan bli svårt sjuka.

Älskar dagens statistiska politikklimat, där delningar av neutral officiell statistik som ger mer av hela bilden har förvanskats till något ”suspekt”. Förr hade det varit mer suspekt om man hade klippt bort en viss grupp av människor.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-03-28 kl. 12:38.
Citera
2020-03-28, 12:35
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thegn
Någon som vet hur länge immuniteten normalt brukar sitta i gällande virussjukdomar, för någon som insjuknat i det aktuella viruset och blivit frisk?

Beror ju på sjukdomen visa livstid andra tillfälligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ja jag misstänkte det. Men det finns ingen information om hur många som vårdas på intensiven just nu?

https://c19.se/
Citera
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Bara inse att de flesta länder rapporterar officiellt en gång/dygn istället. Det vore bättre om Sverige anammade det fullt ut också så slipper halva Flashback tro att Soros, sossar, feminister och afghanska ensamkommande ligger i maskopi för att mörka. Tills dess, var glad att du har tillgång till färskare siffror än de flesta länder eftersom vi har en transparens i rapporteringen som andra inte har.
Men att de officiella siffrorna uppdateras en gång/dygn. Precis som för nästan alla andra länder.
På vilket sätt menar du att vi har mer transparens i vår rapportering? Jämfört med vilka länder? Kina räknas inte.
Citera
2020-03-28, 12:36
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Ja jag misstänkte det. Men det finns ingen information om hur många som vårdas på intensiven just nu?

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej jag vet, Folkhälsomyndigheten kommer ju med information varje dag kl 14:00, och det är antal patienter som har vårdats i antalet. Så många kan ha kommit ur respiratorn (hoppas) men också många som dött.
SVT har en sida för Corona i intensivvården. Säger kanske inte så mycket men den verkar uppdateras några gånger varje dag.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Fast varför inte hålla sig uppdaterad? Dessutom använder de inte timgammal, utan dagsgammal statistik.

Vet inte men de tycker väl inte att det är så viktigt? Annars kan man ju tänka sig att de sett till att vara uppdaterade. Eller så vill de bara publicerad kontrollerad och vedertagen information. Det sker ju en del dubbelpubliceringar av dödsfall etc. Kan nog finnas många skäl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-experterna-oppna-skolorna-nu/

Det här är intessant. Ett par danska forskare vill att skolorna i Danmark ska öppnas igen, som ett led i att få spridningen av viruset att gå snabbare, så att landet uppnår flockimmunitet. Andra bromsar, för att en massa människor i så fall kanske kommer att dö i onödan.

Det intressanta är, att i Danmark smusslar man inte med att spridningen - naturligtvis - ökar när skolorna är öppna, och minskar när de är stängda. Men här ska vi låtsas som att de fortfarande öppna skolorna i Sverige inte påverkar spridningen på något sätt.

Blir tokig på Sverige! I andra länder har de öppnare och ärligare debatter. Och detta gäller naturligtvis även en massa andra saker, som t.ex. invandringsproblemen.
Intressant.

Det är nog för att i Sverige är det alldeles för mycket högröstade idioter med medialt inflytande, som inte kan förstå händelsekedjan att coronaspridning bland skolbarn kan rädda äldre människors liv. De väljer alltid den moraliskt enklaste vägen, dvs. lös problemet framför näsan, oavsett negativa konsekvenser några led längre bort.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Dag 0 behöver förmodligen justeras för befolkningsstorlek. Italien har 60 miljoner invånare och Sverige 10 miljoner så om vi sätter dag 0 på 10 döda för Sverige och dag 0 på 50-60 döda för Italien så blir förmodligen jämförelsen mellan länderna bättre. Även då kan enskilda dödsfall i början av förloppet hänga på sjukvårdens beredskap och förmågan att korrekt identifiera dödsfall som Covid-19.

Det är fortfarande väldigt svårt att jämföra länder då olika regioner har olika insjuknandetakt. Södra Italien ligger efter norra Italien och nu säger de att Skåne kan ligga 4 veckor efter Stockholm. Det finns flera samtida bilder inom ett land.

Dag 0 betyder den dagen då kurvan börjar stiga brant uppåt. 10 döda är ingen brant stigning.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
På Stureplan verkar de rulla på lite som vanligt en lördag. Knappast folktomt.
http://www.webbkameror.se/webbkameror/stureplan/index.php

Så är det ju. I och med att max 30% av befolkningen tar corona på allvar så blir det ju så här. Många av mina bekanta tycker allt är helt överdrivet och har inga som helst problem med att besöka överfulla restauranger och pubar.

En kollega har stuga i Åre, och tänker givetvis åka upp dit över påsk som vanligt, inga tankar på att ändra något. Så ser det nog ut i större delen av Sverige. Ingen följer några "rekommenationer".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in