2020-03-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Men jag har fortfarande mycket svårt att se varför USA skulle vara så mycket värre än andra länder?

Nog att de har bekymmer med ett sjukvårdssystem som inte är universellt och en utbredd fattigdom men samtidigt de har ju världens högsta andel ICU 34 per 100.000 jämfört med Sverige 5?

Jag trodde att man var mer kompetenta och förberedda i USA men uppenbarligen inte. De har redan bränt den fördel de hade i form av icu'r genom att inte förhindra smittan. Dessutom massvis med oförsäkrade. Vi får se...
Citera
2020-03-28, 12:24
Medlem
Citat:
USA har 34 intensivvårdplatser per 100000 innevånare.

Sverige har 5.

Var tror du chansen är störst att få hjälp?

Har du pengar har USA en jättebra vård.
Utan pengar inte.
Och många av er anser ju att pengar inte spelar roll i dessa tider.
Säg det till de amerikaner som saknar pengar och sjukvårdsförsäkring.
Citera
2020-03-28, 12:25
Medlem
Citat:
Mig veterligen har USA stängt gränserna och till skillnad från Sverige mobiliserar sjukvård och samhället för att klara en stor mängd sjuka och döda.

Vad har Sverige gjort? Ordnat fram kylcontainer för lik utanför sjukhusen?

Det är bra att USA stängt gränserna så slipper folk komma in och bli smittade i världens största smittohärd. De kommer att dö miljoner i det landet så bra att de hjälper utomstående att inte bli smittade. Att de skulle ta hand om sina smittade kan man dock fetglömma.
Citera
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Vilken är den bästa masken att köpa? FFP3?
Ja.
FFP2 ger inte fullgott skydd, men det gör FFP3
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur gör de då rent konkret? Söver man ner patienten, och ger de så mycket narkos så dem dör då?

Det kan jag inte svara på faktiskt. Men man drar ut respiratortuben iaf. Sen är det väl palliativ vård med smärtlindring/ångestdämpande. Om man är sövd vet jag inte.
Citera
Medlem
Fördelningen på dödsfall i Norge på regionnivå är just nu följande:

8 Oslo
7 Viken
2 Innlandet
2 Troms og Finnmark
1 Vestland

Källa: Läst om varje fall och summerar fortlöpande, så med förbehåll att jag inte tolkat artiklar fel.

Norge tycks lägga sig till skaran av länder som inte redovisar (åtminstone inte vad jag hittat) dödsfall på regionnivå. Samma med Nederländerna, Danmark, Belgien, Iran. Om ni hittar sammanställd information om dödsfall på regionnivå i några av dessa länder (som helst inte är flera dagar gamla), hör gärna av er till mig.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Hur stor andel av dom som intensivvårdas med respirator överlever?

Det var ju en film från Italien med ett sjukhus som bara hade coronapatienter, fritt från minnet tyckte jag de sa att de hade vårdat 850 patienter, 1 29-åring överlevde! Så hamnar du i respirator är det i princip palliativ vård det handlar om tills du dör, eller blir bortkopplad för att någon annan behöver den. Grymt, men så är verkligheten, kanske svårt att ta in?
Citera
2020-03-28, 12:26
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Japp, har sett det jag med, problematiken är att deras "New Cases" och "New Deaths" inte alltid stämmer med verkligheten, de uppdaterar efter den information som de får och det är ibland så att nya fall och nya döda kan vara sådana som smittades eller dog dagar tidigare men då det inte har rapporterats i tid så hamnar de i en enda klump för den dagen då rapporterna kommer in, Sverige försöker att sätta rätt datum även när de rapporteras senare då vår byråkrati är petimäter.
Antagligen svårt att få ihop alla siffror världen över. Efteråt blir det antagligen en mer sann bild utav det hela men det där efteråt blir det nog ett bra tag innan dit blir ett efteråt
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur många intensivvårdas JUST NU otroligt motstridiga uppgifter om det...

Jag skrev om det i det här inlägget. De som vårdades igår och dem som vårdas nu.

https://www.flashback.org/sp70931257
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Men man måste anta att det ÄR corona tills motsatsen är bevisad! För om alla bara argumenterar att det är en vanlig förkylning och fortsätter att leva som vanligt desto LÄNGRE TID tar det att bli av med coronan i Sverige och världen!
Ok
Jag bor i Stockholm. Jobbar inom socialtjänsten och min personal är hela tiden i kontakt med personer i riskgrupp (ger dem stöd).
Vi har inga såna rutiner.
Har vi varit sjuka så är det två dagar symtomfri som gäller. Ingen åtgärd om anhöriga varit sjuka.
I nuläget är frånvaron på personal ca 40 procent på grund av sjukdom.

Men jag håller med dig om att rutinerna behöver stärkas kring detta.
Citera
2020-03-28, 12:27
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur gör de då rent konkret? Söver man ner patienten, och ger de så mycket narkos så dem dör då?

De är oftast nedsövda och med lugnande medel i sig.. SSedan kopplas maskinen bort och då de inte kan andas själva så dör de. Förhoppningsvis utan panik. Inte kul för folk som har hög tolerans mot opiater. De blir oftast inte tillräckligt nedsövda och är inte lika hårt påverkade av medlen som ges..Dessa lär lida mer än de som inte har någon tolerans för opiater.
Citera
2020-03-28, 12:27
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Fast vi ser ju att Sverige har ytterligare dödsoffer sedan igår kl 14, så din teori stämmer inte riktigt. För varifrån skulle de få sina siffror?

Jo, ”min teori” stämmer visst. Det nämns ofta i kommentarerna att fler dött exempelvis, även på AB.
Det beror på att vissa regioner rapporterar in dödsfall som sker efter FHM:s dagliga uppdatering. Vissa uppdaterar då direkt, andra väntar.
Sitter du och skriker som en gris på spanska flashback om mörkning också fram tills kl 11 varje dag då de rapporterar sin summa? Eller tror du alla 800+ dog 10:59?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in