2020-03-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Det är säkert bra, men jag kan inte låta bli att häpna över att här sitter en massa surmagade sossar och försöker frammana en bild av ett USA i brand och skylla allt på Trump medan Sverige på alla punkter ligger sämre till än USA.

Det är dumt, ja dumt på ett sätt som bara sossar kan vara dumma på.

Du kan vara jävligt lugn för att jag inte är sosse. Samtidigt sitter det en hel jävla hög med parasiterande skattebelastare här i tråden och gnäller över att Sverige inte skyddar deras improduktiva arschlen utan istället är mer intresserat av att undvika jävla svält.

Trots det berättar jag ändå gärna att USA just nu brinner som en jävla majbrasa och har misslyckats kapitalt jämfört med Sverige.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja "tänk på barnen folket" har vaknat till liv nu. Har redan popcorn och corona redo.

Jag är mer orolig för de med psykiska problem som behöver rutiner, folk med suicidala tankar osv, de om några kommer att ha ett helvete under denna period och det är även dessa som folk bör prata lite extra med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Viruset tar inte helg.

Inatt så ska vi ligga på 132 döda och takten 30 döda per dygn i genomsnitt.
På måndag ska det vara 200 döda och 37 döda per dygn. Men jag gissar att Tegnell kommer att redvisa söndagens siffror, och med en viss helg-eftersläpning på det så blir mitt tips att han redovisar 140 döda på måndagens presskonferens. Samt att "det ser ut som att kurvan planar ut och sjukvården verkar klara detta alldeles galant, finemang".

Nästa fredag 3:e april ligger vi på 420 döda och 70 döda per dygn.
På långfredagen 10:e april ligger vi på 1400 döda och 240 döda per dygn.

Tyvärr är detta bara början, då toppen ligger många veckor bort efter det.

Hur många dör kurvan är oväsentlig ur ett plana ut perspektiv, det vet redan nu hur många som kommer dö det närmaste dagarna det är väldigt lätt att uppskatta.

hur många nya fall som kommer in till vården det är där osäkerheten ligger och och man måste ta hänsyn till ålder och inte bara antall för att se om det planar ut.

Har du tex fått in 100 fall i 50-60års åldern vecka 1 och får in 150 fall i 60-70års ålder vecka 2 istället så planar smittan ut även om antalet ökar. dock ökar belastningen på vården.
Senast redigerad av painkiler 2020-03-28 kl. 12:15.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Vilken är den bästa masken att köpa? FFP3?

Ja.
Citera
2020-03-28, 12:13
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag kan inget specifikt om just den här testkvalliteten. Vet du om just tester som CE godkänts av EU -land ex Tyskland visat sig vara otillförlitliga i efterhand?

Här en lista på tillgängliga tester. https://www.modernhealthcare.com/safety/coronavirus-test-tracker-commercially-available-covid-19-diagnostic-tests

Hade en sida med förteckning över ifrågasatta tillverkare att korsrelatera med men lyckas inte hitta den nu. Återkommer om jag hittar den. Om inte du lyckas googla fram den först.
Citera
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Du är snabb på att utdela dödsdomar. 'Den som är utan synd kastar första stenen'. Det uttrycket borde väl vara bekant för dig med tanke på ditt användarnamn är på fb?

Observant kille, de flesta ser inte Jesus and me som just my internal battle with Jesus, our Lord Savior. För de flesta fläskhore-IQoverlords är det ett obegripligt nick -Jesusandme. Man får väl bjussa på någon öl/vin ute om du/ditt ev. sällskap är ute i Sthlms sol efter 13 idag.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Är det sant? Fan vad pinsamt i såna fall.

Fel spriten löser upp fettskallet som omgärdar coronavirusets DNA så det förstörs men det ska vara minst 75% har jag för mig. Omskrivet tusentals gånger i tråden.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Så länge syrgastuben inte går sönder eller någon idiot sätter en extremt för stor dos så ska det vara det, blir det så att man vrider på, på tok för mycket så trycker man in syrgas i lungorna så att de spricker...Skulle inte vilja vara med om något sådant.
Faran består i att andningsfrekvensen sjunker (och/eller andetagen blir ytligare) så att koldioxid inte ventileras ut. Det är kolsyrenarkos som sägs vara angenäm. Själv vet jag inte. Har aldrig testat.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag sa det till min kollega som hade testkontakterna, men hen orkade inte ta tag i det, sa hen. Var besviken över att negligeras.
Det kanske låter som man skulle makt som läkare, men i verkligheten är man som enskil person precis lika maktlös som alla andra.
Nu kommer dock allt fler höjda röster från expert-läkarna som grupp som kräver masstester.
Men vi enskilda har tjatat för döva öron i i flera veckor.

Det är tråkigt att vi har den attityden i Sverige, när vi får mothugg från överheten blir vi besvikna och ger upp. Inget illa ment om din kollega, men vi är tyvärr skrämda till tystnad i det här landet. Det är dags för svensken att tuffa till sig och säga ifrån mot politiker och myndigheter! Rådande diskurs är fel!

Såg någon annan som svarade dig att de kanske har bud på 5 kr eller mindre. Detta visar bara att staten fullständigt skiter i oss medborgare, det är bara pengarna det handlar om. Jag har vissa år betalat över 500K i skatt, vad fan får jag för skattepengarna? Var är mitt test? Jag skiter i om det kostar 20kr eller 100kr, ge mig ett test nu! Helst för 3 veckor sedan.
Citera
2020-03-28, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusandme
Deras farföräldrar slet som djur på 1800-talet. Dessas farföräldrar slet ännu hårdare på 1700-talet. Osv osv osv. Men hade de det bra? Hur var medellivslängden? Hur många dog? Vilka rättigheter hade de mot de styrande? Vart åkte man på semester, ett begrepp som inte existerade för nästan 98% av dåtidens befolkning? Det är de sociala reformerna som skördade frukten av storskalig industrialisering som möjliggjorde en ökad välfärd för de flesta i dagens Sverige. Indirekt kan man dock säga att våra farföräldrar medverkade till detta gnm att rösta på SAP och idén om folkhemmet kunde börja förverkligas efter VK2.

Tack för förtydligandet. Det där har jag inga invändningar emot.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför måste upphandlingstjänstemän vara på jobbet idag, de gjorde kanske klart igår, och om leverantörerna inte heller jobbar idag, vad spelar det då för roll om upphandlarna håller helgledigt?

Våra myndigheter har inte för avsikt att masstesta, således inget behov av att jobba dygnet runt med att köpa in så många testkit som möjligt på kortast möjliga tid.

Det är just det som är fel - vi borde masstesta. Vi är många som tycker att masstester är det enda som skulle kunna fungera i den situation samhället befinner sig i nu.
Se på Sydkorea - de har masstestat och fångat upp smittospridarna, därför har de också lyckats vända smittspridningen och sjukdomsfallen.

Att vi inte masstestar i Sverige handlar inte om att myndigheterna inte ville - utan om att de inte kunde. Testerna höll på att ta slut. Man gjorde dygd av nödvändigheten.
I verklighetens lampas bleka sken ser vi idag att det hade varit effektivt. Det hade definitivt kunnat få samhället att fortsätta fungera bättre och förhindrat större smittspridning.

Min gissning är att svenska myndigheter kommer att ändra sina råd och börja med Corona-tester i stor omfattning inom kort. Men det är sent...
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Trump vill öppna upp USA på samma sätt som Sverige.
Det är likheten.

Varför du drar in svart, transsexuell har jag ingen aning om?
Bara extremt underligt att svara mig med.
Helt off topic.

Mig veterligen har USA stängt gränserna och till skillnad från Sverige mobiliserar sjukvård och samhället för att klara en stor mängd sjuka och döda.

Vad har Sverige gjort? Ordnat fram kylcontainer för lik utanför sjukhusen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in