2020-03-28, 12:20
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Här noterar jag att svenska media ligger före Worldometers... Aftonbladet basunerar ut siffran 832 i Spanien, men har fortfarande kvar 92 dödsoffer i Sverige. Det är knappt man tror att det är sant.

Men jösses! Det är för att Spanien just uppdaterade sina siffror för dygnet. Du kommer se detsamma kl 14 för Sverige och kl 18 för Italien. Av med foliehatten nu pucko.
Citera
2020-03-28, 12:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Har läst igenom Socialstyrelsens nya riktlinjer för intensivvård vid extraordinära händelser. Förutom att dela patienter i prioritetsgrupp som ges förtur till IVA-vård ger de även visst utrymme för att avbryta IVA-vård hos en patient för att ge till någon annan med bättre prognos.
Vilket är sensationellt på många sätt...

Hur gör de då rent konkret? Söver man ner patienten, och ger de så mycket narkos så dem dör då?
Citera
2020-03-28, 12:21
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du menar att USA är ett föredöme i en pandemi med sin sjukvård som alla inte har tillgång till?
Det kan jag ärligt säga att hur det kan anses vara en fördel att stora grupper står utanför sjukvården begriper jag inte på något sätt.

USA har 34 intensivvårdplatser per 100000 innevånare.

Sverige har 5.

Var tror du chansen är störst att få hjälp?
Citera
2020-03-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
'

Ja och? Det är det den är till för! Det är ju ganska idiotiskt att betala för en genus och mens-certifierad militär som vin inte kan använda när den behövs?

Ja för min del kan den redan sättas in.
Inte något regeringen vill såklart.
Mer arbete för de bara.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Här noterar jag att svenska media ligger före Worldometers... Aftonbladet basunerar ut siffran 832 i Spanien, men har fortfarande kvar 92 dödsoffer i Sverige. Det är knappt man tror att det är sant.

Det är ju helt i linje med rapporteringen som är påbjuden. Situationen i Sverige rapporteras luddig och släpande, med svepande ordalag och innebörden "det går bra nu". Helst inga siffror, mer känslobaserad rapportering.

Siffror från utlandet överdrivs däremot gärna, med braskande rubriker om "högsta dödstalen hittills", "kollaps" osv.

Allt är enligt propagandamaskinen, och räkna med extremt mycket mer av denna vara i april.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Det är intressant att kolla kameror i USA och konstatera hur tomt det är.
https://www.earthcam.com/usa/newyork/timessquare/?cam=tsrobo1

Finns det några kameror man kan kolla i Sverige, helst i Stockholm?

http://www.webbkameror.se/webbkameror/sergelstorg/index.php
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men jösses! Det är för att Spanien just uppdaterade sina siffror för dygnet. Du kommer se detsamma kl 14 för Sverige och kl 18 för Italien. Av med foliehatten nu pucko.

Är det inte så att Sverige inte uppdaterar under helgerna eller har jag bara missförstått det?
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Sant, det finns ju även sådana som Agnes Wold som anser att man inte ska tvätta barns händer med tvål och vatten för att det förstör huden och att det inte hjälper att tvätta händerna för att hindra smittospridningen osv.

Samma typ av kärringar som är emot att vaccinera barn för mässling och röda hund, Anordnar mässlingpartys så att ungarna smittas (och en massa vuxna som får skador).

Hon borde få köpa sin luft dyrt så att hon inte snackar i onödan.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Jag med. Men kan man inte göra tolkningar kring detta utan att alla källor visar samma info samtidigt?
Jo det kan man.
Jag läser medier från Danmark, Norge, Tyskland, CNN och så vidare och vad de skriver både om covid-19, hur länder löser det ekonomiskt/ politiskt, hur de agerar mot covid- 19 osv.
Jag läser expressen dagligen och under deras info om dödsfall i Sverige har de även med worldometers.
Citera
2020-03-28, 12:23
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Ja självklart. Vilket även gäller för skolpersonal, deras hälsa är också folkhälsa. Det finns socialtjänst och polis som kan jobba mot de här familjerna.

Håller helt med, men frågan är varför(?) de inte gör det. Kanske inte har den kapaciteten att kunna få det att fungera.
Citera
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Fast vi ser ju att Sverige har ytterligare dödsoffer sedan igår kl 14, så din teori stämmer inte riktigt. För varifrån skulle de få sina siffror?
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
http://www.webbkameror.se/webbkameror/sergelstorg/index.php
Tack.
Trist att just Sergels torg, plattan är avstängd.
De andra verkar mest vara över byggen.
Hade velat se platser där de är mycket folk typ inne i city.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in