2020-03-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om trenden fördubbling var 3e dag fortsätter så blir det 110-120 avlidna totalt idag för det var 63 i onsdags, tittar på kurvan c19.se, jag hoppas så innerligt jag har fel
Problemet är att vi la till flera dödsfall retroaktivt under fredagens rubrik. Det gör det omöjligt att analysera utvecklingen på samma sätt som andra nationer.

Låt oss kika på övriga nordiska länder: Fin-Nor-Dan hade 8 dödsfall fre-lör och 27 tor-fre. Det ger 238% ökning. Troligen ligger vi där någonstans.
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sveriges myndigheter har kanske fått ett bud på 200.000 godkända tillförlitliga tester 'a 5kr styck, och ett bud på 500.000 'a 4kr styck på annat håll, och det gör då att din kollegas bud är ointressant, kan det vara en rimlig förklaring?

Hoppas att alla våra läkare inte har tunnelseende.

Problemet är att man inte köper in några tester alls just nu - vare sig för 7kr styck nästa vecka eller 4-5 kr med några veckors leveranstid.

Skillnaden mellan 100.000 tester för 7 resp 4-5 kr styck är 200.000- 300.00kr . Hur många anställda behöver hålla sig hemma hur länge för att den skillnaden ska ätas upp..?
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej det måste vi inte fatta, men en sak förstår jag, och det är att de som är oroliga är det oavsett om de matas med siffror eller inte.

Dock är kunskap och lägesuppfattning ett bra recept för att dämpa oro.
Men dom redan oroliga lär ju bli ännu mer oroliga om dom matas med oroliga siffror.
Nu står dom flesta och väger mellan oro/inte oro.

Och det var inte riktat mot dig som person att du skulle förstå det.
Citera
2020-03-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tvärtom är ju USAs dödskurva under Italiens, Spaniens och även UKs. (Dock ser det ut som att den är på väg att köra om Italiens.)

Antallet bekräftade fall är mer en indikator på hur pass stora deras insatser är. Att den ligger relativt högt jämte dödskurvan ser jag som smått positivt.

Dödskurvan släpar efter. Man behöver inte ens titta på siffror för att se hur käpprätt saker och ting går i USA just nu. Det är dessutom bara New York än. Sen kommer ju Washington , LA, San Francisco, Chicago.... Det är redan spritt överallt där.
Om det inte vore så nedstämmande så vore detta verkligen popcorn time ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Svenska pensionärer är både arroganta och tjurskalliga enligt min erfarenhet. Men det är deras begravning inte min så...
Tycker nog att pensionärerna är jätteduktiga på att lämna plats och hålla avstånd på gångvägar , trottoarer. Värre är många av de yngre som inte håller avstånd eller ger plats. Killar är dock duktigare än tjejer. Värst är afrikanska kvinnor med barnvagn. De mejjar ner allt i sin väg och har inte en susning om vad hålla avstånd, lämna plats betyder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Nej, den följer samma utveckling som andra länders. Det är inget unikt med USAs kurva.
Putsa brillorna alt. ta fram förstoringsglaset. Det här är viktiga grejor.
Citera
2020-03-28, 11:43
Medlem
welcometorealitys avatar
Enligt SVT så har 500 poliser smittas av Coronavirus i New York nu..
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Om trenden fördubbling var 3e dag fortsätter så blir det 110-120 avlidna totalt idag för det var 63 i onsdags, tittar på kurvan c19.se, jag hoppas så innerligt jag har fel
Stämmer nog rätt bra, tyvärr. . Igår kväll var det 105 avlidna.

Så himla otäckt att man kunde se de exponentiella siffrorna på dödsfall så tidigt.
dag 1, 2 och 3: 1 + 1 + 1 (dvs 3)
Dag 6: 3 döda
Dag 9: 6 döda
Dag 12: 12 döda
Dag 15: 24 döda
Osv
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Putsa brillorna alt. ta fram förstoringsglaset. Det här är viktiga grejor.

Berätta nu för mig vilka åtgärder Sverige vidtagit som inte USA har.
Citera
2020-03-28, 11:44
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Jag menar sk. nysvenskar.

Ja, kanske. Men kanske också att regeringen inte vidtagit tillräckliga åtgärder. Svetsaren avvaktar FHM rekommendationer konstant...
Citera
2020-03-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Visst, lutningen är större, men kurvan ligger än så länge några snäpp under.
Och eftersom det är en logaritmisk kurva kan man inte stirra sig blind på lutningen, då den trycks ner av sig självt.
604% ökning på en vecka: säger det dig någonting?

Frankrike, som haft en katastrofal utveckling, har haft 249% ökning under samma tid - och har världens tillsammans med Italien bästa sjukvård.
Citera
2020-03-28, 11:45
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Känns som äldre är ute på självmordsuppdrag. När jag var i stan var det nästan det enda jag såg. Nu istället för att friska och starka går ut och tacklar detta isoleras dem för att ge plats åt pensionärer. Om de inte hade lagt grund för det land vi har idag hade jag sagt mkt hemskt om skrutt-gubbarna och tanterna!

Ännu en idiot som pratar om 'de gamla som la grunden för den välfärden vi haver idag'! Varenda en som verkligen tror det borde avrättas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in