2020-03-28, 01:29
Medlem
Tror alla här inne på att s. Korea bara har 139 dödsfall eller vad det är. Känns rätt orimligt med tanke på resten av världen
Citera
2020-03-28, 01:30
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Iofs, men inte så länge jag tar hand om dom! Våga vägra Tegnell!

Drar du på dig en mask varje gång du träffar föräldrarna dina?
Citera
2020-03-28, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har också mask, iofs går jag inte ut så ofta.

Är det N95 andningsskydd du använder? Hur många har du? Följer du riktlinjerna för användandet av en?

If you are healthy, you only need to wear a mask if you are taking care of a person with suspected 2019-nCoV infection.
Wear a mask if you are coughing or sneezing.
Masks are effective only when used in combination with frequent hand-cleaning with alcohol-based hand rub or soap and water.
If you wear a mask, then you must know how to use it and dispose of it properly.

Before putting on a mask, clean hands with alcohol-based hand rub or soap and water.
Cover mouth and nose with mask and make sure there are no gaps between your face and the mask.
Avoid touching the mask while using it; if you do, clean your hands with alcohol-based hand rub or soap and water.
Replace the mask with a new one as soon as it is damp and do not re-use single-use masks.
To remove the mask: remove it from behind (do not touch the front of mask); discard immediately in a closed bin; clean hands with alcohol-based hand rub or soap and water.
Citera
2020-03-28, 01:31
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartatjuren
Hoppas ändå inte att sjukvården ställer in nödvändiga operationer p.ga viruset. Inte för jag tror de hade ställt in en operation för att skära bort en tumör men man får inte glömma andra allvarligt sjuka för att detta uppkom

Det är just detta som kommer hända och redan sker. Så i det totala antalet döda pga covid19 kommer ingå personer som inte fick den vård de behövde med andra skador/sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Å nej, det var den ritning som alla kom med i början, för tre veckor sedan.
Följer Sverige fortfarande den?

Målet med den ritningen var inte att maximera antalet sjuka, utan att se till att det inte blev för många i vården på samma tid.

Jag tror att du missförstod den ritningen.

Om man genomför alla åtgärder så snart som möjligt, får man minst sjuka personer.
Det finns inga fördelar med att vänta på åtgärder, ju längre du väntar, desto fler blir sjuka.

Såvida inte målet är, som du säger, att maximera antalet sjuka, då kan man vänta, men i så fall gör ingen annan än Sverige det ?

Delge alla de här om de tvivlar om att man bör agera snabbt:

https://medium.com/@jacob.stedman/coronaviruset-hammaren-och-dansen-3ce2383ed4b3

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Jag är relativt självsäker på att Kina, när läget ges, gärna trycker på politiskt.

Vill bara nämna det att jag vet också att Covid19 har mörkats av Kina, att man suttit på information länge. Även WHO verkar bli anklagade att inte agera i tid / mörklägga i början.

Jag tror inte ett enda land i Europa i dagsläget vågar mopsa upp sig mot Kina. Det kostar för mycket. Är skeptisk att det blir efterföljder förutom handelskrig med USA när man är på benen igen.

Hoppas iallafall att Europa får upp ögonen vad man driver med i Kina, nu när stora delar av sjukvårdsartiklar tillverkas där. Priset där har ökat tiofalt på endel grejer, stod om det i Finsk press.

Skulle nog vara bra, om det även fanns produktion utav livsviktiga saker inom Europa. Så att man slapp ockerpriser ifrån landet som släppte ut viruset..(det är osmakligt !)

Här en Norsk artikel på samma ämne : https://www.nrk.no/norge/kampen-om-smittevernutstyr_-_-de-moter-opp-med-kofferter-fulle-av-cash-1.14960305
Citera
2020-03-28, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det är just detta som kommer hända och redan sker. Så i det totala antalet döda pga covid19 kommer ingå personer som inte fick den vård de behövde med andra skador/sjukdomar.

Ja det går ju inte att motverka tyvärr. Väljer du den ena dör den andra vice versa
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så individer som proaktivt tar egna initiativ för att skydda sig ska täcka upp för stat och myndigheter som inte håller tillräckliga beredskapslager? Nej, skulle inte tro det.

Är du inte riskgrupp är det nästan en fördel att gå genom skiten så snabbt som möjligt iallafall. Så kan du sen högst sannolikt fortsätta ditt liv utan att vara isolerad och rädd.
Citera
Medlem
FashionMonsters avatar
Det är
Väl inte så svårt att maximera social distancing förutom när det verkligen behövs, handla mycket mat och sällan för stt sedan isolera sig.
Har bara begett mig ut för att hämta mediciner, hoppat nåt säte längre bak när en satte sig för nära på bussen.
Promenerar istället för att åka stadsbuss i onödan.

Enda problemet är vår granne som knackar på dag in o dag ut, tänker be henne bli hemma för allas skull men samtidigt är det väl viktigt att leva lite normalt.
Ett skratt är nog nyttigare än man tror, moralen alltid viktig att hålla uppe så se till att ha godsaker o bra filmer nedladdade

(Social distancing på gränsen till isolering tycker jag ska gälla alla förutom den viktigaste samhällspersonalen)
Citera
2020-03-28, 01:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Drar du på dig en mask varje gång du träffar föräldrarna dina?

Nä varför ska jag göra det, vi är i karantän? Men jag har det på mig när jag handlar så klart! Varenda människa jag möter är ett hot! Det här är pestens tid, vakna upp innan du eller dina närmaste ligger där och hostar blod och lungorna ur dig!
Citera
Medlem
Citat:
Tror alla här inne på att s. Korea bara har 139 dödsfall eller vad det är. Känns rätt orimligt med tanke på resten av världen

De testar nästan alla de kan och sedan karantän med de som är positiva. Förhindrar smittspridning så gott det går.
Citera
Medlem
Mi-Mas avatar
Citat:

Mer troligt än Kinas 3,295.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in