2020-03-27, 09:33
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Det finns INGEN som rekommenderar att investera i aktier om man behöver pengarna inom snar framtid. På rikatillsammans.se står det klart och tydligt att INTE göra det, så du har gått emot ALLA rekommendationer. Du har ENDAST dig själv att skylla.

https://rikatillsammans.se/kom-igang-med-sparande/
På kort sikt som ett år, är marknaden helt och hållet oförutsägbar
Tumregeln är 10 procent i aktier per år som du kan låta pengarna vara i fred

Om du hade alla pengarna i aktier skulle du alltså inte behöva dem på 10 år om du följde rikatillsammans råd.

Så säger man ju bara för att friskriva sig från klagomål. Men det man sedan säger är ändå att man förespråkar aktier och börsen. Vilken människa behöver inte använda pengar på 10 år... Det fattar ju vem som helst att det är överdrivet. Folk flyttar, får barn, reser, köper bilar och båtar, osv. Man omsätter ju och spenderar pengar hela tiden. Och under tiden har många sina pengar i fonder för att få avkastning medan de inte används.

Man lever ju inte spartanskt i 10 år för att först efter att ha sparat så länge börja konsumera hus och bilar osv. Utan det är ju en process där man månad för månad ibland lägger undan pengar och ibland behöver använda pengar till större inköp. Är detta helt främmande för dig?
2020-03-27, 09:39
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megeriche
... och ni tror fortfarande den här frågeställaren är på riktigt? Både roande och oroande faktiskt. Under mina 40 år i finansbranschen har jag träffat många son varit både aningslösa och okunniga. Men aldrig någon son fått såhär mycket, i de flesta avseenden, korrekt information som i detta forum och likväl framhärdat i en nästintill grandios stupiditet.
Nej, vänner, den här människan är ett fantasifoster från ett troll som kanske har lite långtråkigt i sin karantän.

Aha? Och vad har du gjort under dina 40 år då? Kan ju vara något helt annat än fonder... Lätt för dig att sitta på hög häst när du inte har avslöjat hur dåligt det gick för dig i Corona-krisen. Var du, tack vare dina 40 år, mer förutseende och sålde av innan kraschen? Eller är du ett ännu större fantasifoster som medvetet lät dina investeringar gå ner i skiten med 30%?
2020-03-27, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Aha? Och vad har du gjort under dina 40 år då? Kan ju vara något helt annat än fonder... Lätt för dig att sitta på hög häst när du inte har avslöjat hur dåligt det gick för dig i Corona-krisen. Var du, tack vare dina 40 år, mer förutseende och sålde av innan kraschen? Eller är du ett ännu större fantasifoster som medvetet lät dina investeringar gå ner i skiten med 30%?

Mina tillgångar har backat 20% på börsen hittills. Men det gör inget, för min horisont än 3+ år och jag känner mig bekväm med att det kommer att ha återhämtat sig då.
2020-03-27, 09:58
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Nej, jag var helt övertygad om att dödligheten var underskattad (de flesta tog corona med en klackspark hävdade 1-2% CFR) samt att det skulle bli en fortsatt exponentiell tillväxt som man aldrig såg med SARS eller mers. Du kan stalka min inläggshistorik om du vill. Jag förstår att det sticker i ögonen på människor när någon kaxar på internet och implicerar "vad var det jag sa" - - - men det kvarstår att man kunde se denna krisen komma i tidiga februari och jag kan endast beklaga att folk, inklusive folkhälsomyndigheten, verkade ha någon slags insiktsdröj på 2-3 veckor. Har väl varit högkonjunktur för länge.
Nej det sticker inte i ögonen, utan det är snarare väldigt intressant psykologiskt hur människor kan intala sig själva att det var skicklighet när de satt och gissade.
2020-03-27, 10:14
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Jag var i precis samma sits som dig för lite mer än ett år sen.
Pengar som skulle gå till kontantinsatsen för bostadslån halverades när kryptovalutbubblan sprack.

Det bästa att göra nu är att vänta till nästa stora ras, för den kommer inom närmsta månaden och sedan behålla det tills världen har återhämtat sig från corona.

Köp AMD för under 38 dollar och du är i princip garanterad att göra en åtminstone 55% vinst inom ett år. Den låg på omkring 36.8 ett tag förra veckan, och låg på så mycket som 48.9 igår. Den kommer att rasa igen till under 40, men redan där hade du kunnat göra en enorm vinst.

Tesla låg på 350 dollar ett tag. Över 600 igår. Kommer rasa igen snart, men kommer även den att återhämta sig och nå över 900 dollar igen inom 2 år.

Det allra säkraste är tech-bolagen.
Förutom AMD, så är även Intel, Twitter och i princip alla andra jättar inom technindustrin säkra kort om man vill göra över 40% vinst inom 18 månader.

Jag har varit sugen att peta in lite pengar i teknik, verkar vara ett bra tillfälle nu. Måste man lägga över pengar i typ avanza eller något för att kunna investera i amerikanska bolag? Har idag handelsbanken och hittar då inte så många intressanta bolag direkt genom mitt isk.
2020-03-27, 10:51
Medlem
Jag är fortfarande övertygad om att du trollar, min vän, men för övriga läsare kan jag meddela att det var få i branschen, oaktat erfarenhet, som såg detta komma. En pandemi fanns med på min lista över black swans men insåg inte att effekten skulle bli så pass kraftig.
Givetvis har min portfölj minskat i värde. Jag har en del likviditet on the side som jag senaste veckan stoppat in i aktiemarknaden.
Finans- och penningpolitik stöttar på ett globalt plan och i en omfattning vi aldrig tidigare sett. Därtill är corona något övergående. Vi vet inte hur länge shutdown råder men min gissning är att det lättar om en månad eller två.
Senast redigerad av Megeriche 2020-03-27 kl. 10:56. Anledning: Felstavat
2020-03-27, 13:45
Medlem
Jag tror det bästa du kan göra, är att behålla dina ursprungliga indexfonder och vänta ut situationen. Den allmänna principen är att man aldrig ska placera de pengar på börsen, som man kommer att behöva inom 5 år. Men 5 år bör ses som en minimitid, och för att ha lite marginal bör man helst tänka 5-10 år.

Detta innebär att man i praktiken bör tänka, att de pengar man sätter in på börsen kommer bli låsta där och man får inte tillgång till dem förrän det har gått 5-10 år. Om man tänker på det sättet, är risken att förlora pengar liten. Men om man tänker på något annat sätt, då ägnar man sig åt ren spekulation vilket innebär att man tar mycket stora risker.

Som du skriver, är det ett faktum att börsen nu har sjunkit 30 % den senaste månaden, men det behöver inte vara så illa som det låter. Tänk istället så här:

Scenario 1:
Om du behöver pengarna får att köpa bostaden idag, och har följt den allmänna principen att bara de pengar man inte behöver under de närmaste 5-10 åren ska placeras på börsen. Då har det redan gått 5-10 år sedan du satte in pengarna på börsen. Under den tiden har pengarna ökat i värde, så totalt sett har det varit lönsamt att ha dem på börsen trots den senaste månadens nedgång.

Scenario 2:
Om du nyligen har satt in pengarna på börsen, och tänkt följa den allmänna principen att bara de pengar man inte behöver under de närmaste 5-10 åren ska placeras på börsen. Då är det fortfarande lång tid kvar tills du ska ta ut pengarna. Under denna tid kommer se sannolikt öka i värde, så efter 5-10 år har investeringen sannolikt totalt sett blivit lönsamt trots den tillfälliga nedgången vid periodens början.

Scenario 3:
Om du nyligen satte in pengarna på börsen, och planerade att ta ut dem igen ganska snart. Då har du inte följt den allmänna principen att bara de pengar man inte behöver under de närmaste 5-10 åren ska placeras på börsen. Då måste du tyvärr bita i det sura äpplet, och inse att du kanske får vänta 5-10 år innan du kan köpa bostaden. Men när du har hållit ut under dessa år och köper din bostad någon gång mellan 2025-2030, kommer du sannolikt inse att placeringen på börsen totalt sett varit en god affär.
Senast redigerad av Sofia670 2020-03-27 kl. 14:01.
2020-03-27, 13:58
Medlem
Det är ju uppenbart att TS är en okunnig investerare. Så går det när man bränner sig. Du hoppas på en rekyl uppåt men förstår inte att den rekylen inte kommer att nå upp till de nivåer som var före coronakrisen. Nu går allt ned 30-80%, och det finns risk att vissa bolag går i konkurs. Efter corona så kommer det att ta minst 5-10 år att nå upp till samma nivåer, inte 1 år som vissa sagt.

Det är många som bränt sig, inklusive jag själv. Jag hade en planerad exit om 2 år. Men nu har jag fått lägga om min tidshorisont helt och hållet och väljer att köpa på mer, sänka GAV osv. Ibland blir det inte som planerat, men det får man leva med. Och TS får skaffa sig en hyresrätt i stället.
2020-03-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Jag har varit sugen att peta in lite pengar i teknik, verkar vara ett bra tillfälle nu. Måste man lägga över pengar i typ avanza eller något för att kunna investera i amerikanska bolag? Har idag handelsbanken och hittar då inte så många intressanta bolag direkt genom mitt isk.

Nej du kan även köpa amerikanska aktier genom Handelsbanken, men det blir mycket billigare genom Avanza. Minimicourtage hos HB är 6 gånger högre än Avanzas.

Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det är ju uppenbart att TS är en okunnig investerare. Så går det när man bränner sig. Du hoppas på en rekyl uppåt men förstår inte att den rekylen inte kommer att nå upp till de nivåer som var före coronakrisen. Nu går allt ned 30-80%, och det finns risk att vissa bolag går i konkurs. Efter corona så kommer det att ta minst 5-10 år att nå upp till samma nivåer, inte 1 år som vissa sagt.

På tal om okunniga...

Mindre bolag och vissa flygbolag kan konka.
De stora techbolagen kommer inte göra det.
Vissa bolag har förlorat miljarder i intäkter, men exempelvis AMD har inte gjort det. De har i själva verket tagit kliv framåt de senaste månaderna.
Enda anledningen till deras ras är de nationella nödlägen och oron. Så fort coronans peak är bakom oss kommer AMD-aktiernas kursvärde att rusa iväg och nå högre toppar(59) än i februari, vilket vi även sett tendenser på senaste veckan. Den gick från 36.7 till 49 så fort det blev lite positiva vibbar i marknaden.
2020-03-27, 14:25
Medlem
Citat:
På tal om okunniga...

Vissa bolag har förlorat miljarder i intäkter, men exempelvis AMD har inte gjort det. De har i själva verket tagit kliv framåt de senaste månaderna.
Enda anledningen till deras ras är de nationella nödlägen och oron. Så fort coronans peak är bakom oss kommer AMD-aktiernas kursvärde att rusa iväg och nå högre toppar(59) än i februari, vilket vi även sett tendenser på senaste veckan. Den gick från 36.7 till 49 så fort det blev lite positiva vibbar i marknaden.

Varför tar du upp saker som är helt irrelevanta här?

TS har köpt indexfonder med svenska SMÅBOLAG samt EMERGING markets.

Hur det går för AMD och andra jättar är inte relevant här över huvud taget.
2020-03-27, 18:05
Medlem
Citat:
Nej du kan även köpa amerikanska aktier genom Handelsbanken, men det blir mycket billigare genom Avanza. Minimicourtage hos HB är 6 gånger högre än Avanzas.

På tal om okunniga...

Börjar ju snart misstänka att du är fullsketen AMD...
2020-03-27, 22:21
Medlem
TS låter mycket smartare i den stora tråden "Nu kommer börsraset! Rädda sig den som kan". Just saying... men där verkar det som om han sålde av i god tid och väntar på ett nytt läge att äntra marknaden. Usch nu kommer jag in och poopar på trollparaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in