2020-03-26, 17:15
Medlem
A.Ericssons avatar
Du och många andra. Pengarna ser du inte igen, när börsen lyfter igen vet ingen. Inte otroligt att bostadspriserna går ned dock.
2020-03-26, 18:01
Medlem
Börja spara kapital till en ny bostad.
Låt investeringarna fortsätta om du har rum för det samtidigt.
Ha inte bråttom med att tjäna tillbaka pengarna
2020-03-26, 18:33
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Asså, några månader på börsen med grym avkastning som folk lovade hade ju varit bättre än Swedbank utan ränta alls. Även om det inte hade varit många månader skulle man ju kunna tjäna litegrann i alla fall som man kan ha roligt för.

Vad bra då. Lycka till.
2020-03-26, 20:07
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej det gjorde det inte.

Jag skulle med på en expedition i Centralasien i maj och har hållt noga koll på utvecklingen.

I början av februari var detta fortfarande ett Wuhan-problem och alla andra länder trodde att deras enskilda smittade skulle vara isolerade händelser. Precis som för Sars och Mers.
Januari 25 var det 2000 fall. Feb 3 var det 20000 fall. Feb 9 var det 40000 fall. Det var inte jämförbart SARS eller MERS i början av februari. Visst, smittan var i huvudsak i Wuhan men man skulle ju ha enormt mycket fantasi för att ens kunna föreställa sig en situation där smittan skulle vara fortsatt begränsad till Wuhan eller ens Kina.
Citat:
Så sent som den 24e februari var resan fortfarande trolig och organisatörerna stoppade bara en av deltagarna, en Iranier. Sverige hade ensiffrigt antal smittade.
Jag vet inte varför organisatörerna av din resa är någon slags riktlinje för vad som var rimligt agerande? Missförstår jag dig?
Citat:
Du lider av efterkonstruktion.
Nej, jag var helt övertygad om att dödligheten var underskattad (de flesta tog corona med en klackspark hävdade 1-2% CFR) samt att det skulle bli en fortsatt exponentiell tillväxt som man aldrig såg med SARS eller mers. Du kan stalka min inläggshistorik om du vill. Jag förstår att det sticker i ögonen på människor när någon kaxar på internet och implicerar "vad var det jag sa" - - - men det kvarstår att man kunde se denna krisen komma i tidiga februari och jag kan endast beklaga att folk, inklusive folkhälsomyndigheten, verkade ha någon slags insiktsdröj på 2-3 veckor. Har väl varit högkonjunktur för länge.
2020-03-26, 21:03
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Varför säger folk då att det är tiden på börsen som räknas?? Man ska inte försöka timea marknaden. Man ska sitta stilla i båten. Vara exponerad mot börsen så länge som möjligt. Osv. Det är ju sådant här man får höra jämnt och ständigt! Bland annat på Rika Tillsammans. Inte konstigt att man till slut börjar tro på det, trots att förnuftet säger motsatsen!

Du är verkligen en riktig dumskalle som förtjänar ditt öde.
2020-03-26, 22:02
Avslutad
Citat:
Vem är elefanten i den allegorin?

Elefanten är egentligen ganska liten.
Det är Covid-19 viruset
Det är den som skapar problem. Och det kommer den göra ett bra tag framöver.
2020-03-26, 22:06
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Elefanten är egentligen ganska liten.
Det är Covid-19 viruset
Det är den som skapar problem. Och det kommer den göra ett bra tag framöver.
Aha, och hur ska vi kasta den ombord då? Och kommer börsen automatiskt få en rekyl upp efteråt?
2020-03-26, 22:16
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flajs
Investeria inför pensionen, ja då har man en hyfsat lång sparhorisont.
Inte som du som verka ha ett par månader.
man måste trots allt vara införstådd med att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning.
Men historsikt så har börsen gått upp över tid. Det är just tiden som är din vän.
Du har gjort alla fel man kan göra.
Du kan inte skylla på någon annan än dig själv.
Du har läst men inte fattat och trott att det alltid bara går upp.
Lägg av med det skitsnacket dumflan. Det är ju klart att man investerar på börsen baserat på historisk avkastning. Folk apar ju hela tiden att "historiskt har börsen avkastat kring 7% per år och därför är det en bättre investering än banken." Eller hur? Man är ju inte ett blankt papper, då hade man ju lika gärna valt Swedbank med deras pissiga 0%. Så kom inte här och säg att man inte ska titta på graferna över avkastning din bög, som folk visar upp i tid och otid. Klart man blir lurad till att vilja hoppa på tåget.
2020-03-26, 23:10
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Lägg av med det skitsnacket dumflan. Det är ju klart att man investerar på börsen baserat på historisk avkastning. Folk apar ju hela tiden att "historiskt har börsen avkastat kring 7% per år och därför är det en bättre investering än banken." Eller hur? Man är ju inte ett blankt papper, då hade man ju lika gärna valt Swedbank med deras pissiga 0%. Så kom inte här och säg att man inte ska titta på graferna över avkastning din bög, som folk visar upp i tid och otid. Klart man blir lurad till att vilja hoppa på tåget.

Det finns INGEN som rekommenderar att investera i aktier om man behöver pengarna inom snar framtid. På rikatillsammans.se står det klart och tydligt att INTE göra det, så du har gått emot ALLA rekommendationer. Du har ENDAST dig själv att skylla.

https://rikatillsammans.se/kom-igang-med-sparande/
På kort sikt som ett år, är marknaden helt och hållet oförutsägbar
Tumregeln är 10 procent i aktier per år som du kan låta pengarna vara i fred

Om du hade alla pengarna i aktier skulle du alltså inte behöva dem på 10 år om du följde rikatillsammans råd.
Senast redigerad av rallykalle 2020-03-26 kl. 23:14.
2020-03-26, 23:15
Medlem
... och ni tror fortfarande den här frågeställaren är på riktigt? Både roande och oroande faktiskt. Under mina 40 år i finansbranschen har jag träffat många son varit både aningslösa och okunniga. Men aldrig någon son fått såhär mycket, i de flesta avseenden, korrekt information som i detta forum och likväl framhärdat i en nästintill grandios stupiditet.
Nej, vänner, den här människan är ett fantasifoster från ett troll som kanske har lite långtråkigt i sin karantän.
Senast redigerad av Megeriche 2020-03-26 kl. 23:17. Anledning: Felstavat
2020-03-27, 01:38
Medlem
Smart att spela bort pengar xd
försökt att bli rikare genom att erbjuda en vara lr tjänst ist?
2020-03-27, 08:55
Medlem
Citat:

Eftersom du verkar helt imun mot sunt förnuft så lämnar jag nu dig till ditt öde.
Lycka till.

P.S hoppas verkligen du trollar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in