2020-03-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Att människor med högt blodtryck drabbas hårdare beror på att viruset fäster på receptorn för ACE2-enzymet, det enzymet sänker blodtrycket genom konvertering av en kärlsammandragande peptid till en kärlavslappnande peptid, och eftersom det kryllar av ACE2 receptorer i hjärt och kärlsystemet så betyder det att får man infekterade kapillärer i hjärta och lungor så blir blodtrycket lokalt förhöjt där när ACE2 enzymet förhindras att göra sitt jobb.

Detta är liksom inte någon hemlighet, Tegnell och läkarkåren vet mycket väl vad som händer, men de ljuger för att svenne inte ska köpa upp varenda andningskydd och skyddshandske som finns att tillgå. I och med att det är sådan brist på skyddsutrustning och sjukvården inte visat sig klara en omställning till en resurssnål desinfektion och återanvändningsparadigm så har svenska läkare ett egenintresse av att mörka så att de kan garanteras tillgång till skyddsutrustning. Det drabbar ju inte dem att svenne är okunnig om att viruset dödar människor med högt blodtryck. Läkare vet mycket väl hur oinsatta och apatiska medelsvenssons är angående sin egen hälsa.

Tack för förklaringen!

Men varför hjälper då inte blodtrycksmedicinen/medicinerna i detta? Eller hjälper de?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jodå, det vet du.

Ja, jag stannar nog ute i solen behöver ju inte gå in.
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Dags å byta ut all utomhusbelysning då....eller är det skadligt även för oss människor på ngt sätt? Hade kunnat googla men du verkar vara kunnig här - går inte min tanke att genomföra - innomhus också kanske..?

Du får hudcancer av UV-ljus. Det är därför du blir brun av solen, det är kroppens skyddsmekanism. Det finns redan luftrenare och saneringsmetoder för att avlägsna viruset från inomhusareor. Utomhus är det ingen mening, så fort det regnar så kommer viruset att tvättas bort från luften.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Artikeln var från Norge, är situationen så illa där att det inte finns tillräckligt med respiratorer? Eller menar du att dom förvägras av andra skäl?
Palliativ vård är ju dödens väntrum. Man vill inte bota, bara lindra.
Citera
2020-03-27, 22:12
Medlem
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/2584594311647195?__xts__[0]=68.ARB5P2Ys0k05dUamZW-de1AzkoS5TdEI6GKZDsXMd8iqW0AHcPsqvK8MVdEkG3hU-Tz4Unp7i9bWS7vBjuNJAd2Jt1BiWbeq oPc5XQPzt4o7lXbRBeJqlfhakwvruU4eIcYBlkjOgZeGueyoUG kMshCduNPXmN7NkuHXGw_sHopOQQvPfAqmW1qXPMPkFnAvzR1s 3jRven0A6tdJxTMXke0EagkNjx2La93C4ym0d5dcetrNTFCbZt otiRPXawHELjVS8vdkNCeixqdGgLauBSheDgEl_QPI4KH4uL1W dJKrLeTezYcQOMlgmIRo3BqC2bdxRTG_DyDvKwJ7cTzAvQ&__t n__=-R

Intressant, 5000 IVA på 6 månader låter överkomligt. Dock är jag förvånad över distributionen, 2800 st 20-64 åringar av 5000.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Haha. Menar du att UV-ljuset ska döda viruset som är inuti patienten? Det här är ju tänkande på ett litet barns nivå. Det fungerar inte så. UV-ljus desinfekterar luften genom att koagulera sönder viruset. Det har ingen effekt på virus inuti någon människa.

Det funkar naturligtvis inte. Men UV-lampor för vårdpersonalens skull behöver kanske inte vara fel. Det skulle kunna döda en hel del som cirkulerar i luften (om viruset nu kan cirkulera i luften i form av aero-soler) och lägger sig på ytor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
I efterhand, om några månader i bästa fall, kommer det att finnas någorlunda tillförlitliga data.
De saknas nu.

Nej..mörkerantalet smittade kommer inte tillåta det få en rättvis bild.
Citera
2020-03-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mormormaja
Sitter nu och ser på Jimmie Åkessons tal till nationen den 26 mars på YouTube.
Det är ett mycket bra och uppriktigt tal av honom som fler skulle behöva höra.

Men vad har det med viruset att göra?
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70AbR3/tegnells-besked-sa-har-langt-kanns-det-hoppfullt
Citat:
Den svenska strategin efter coronautbrottet har varit att ”hålla nere kurvan”. Det betyder att man vill försöka få till en så långsam spridning som möjligt så att sjukvården ska kunna hantera situationen.
Citat:
”Hoppas jag har rätt”
Men samtidigt slog han också an en hoppfull ton.

– Om du tittar på den svenska kurvan under de sista två veckorna så har vi haft en sakta successiv stigning, inte alls på det sätt man såg i Spanien eller Italien där det gick upp väldigt fort under de första veckorna. Vi får se om den trenden fortsätter, men så här långt tycker jag det känns hoppfullt. Jag tycker vi behöver lite hoppfulla signaler också, säger Tegnell.
Tegnell försöker få det till att dom lyckats hållt nere "kurvan" och att smittan skett långsamt. Sverige har ju inte gjort ett skit förutom nu typ? vi skulle ha börjat tagit tempen på inresande folk för 2 månader sedan, och stängt ner allt mycket tidigare! och media försöker få det till att Socialdemokraterna fått större förtroende bland befolkningen. Löfven gick ut med ett meddelande och sa att det var vårat eget fel och vårat egna ansvar att inte smitta någon annan, la ner 75 miljoner på en jävla reklam kampanj att man bör tvätta händerna?? tog 2 veckor innan regeringen lyckats få igenom slopad karensdag och få ut stöd till företag. Överbelagt på sjukhuset, slut på material sen ett år tillbaka, inge skyddsmasker eller skyddsmaterial. Sverige är ett jävla skämt ...
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Då skulle nästa fråga vara att: Ok, peaken var var några importerade ströfall från Italien alltså, de som du nämnde i media. Men varför berättade du inte att vi samtidigt hade ca 100000 fall här redan? För den peaken med ströfall spelar väl ingen roll i sammanhanget.
Mitt första svar var ganska hårt till dig.

Men förhoppningsvis när du själv börja binda ihop påståenden, frågor och förhållningssätt i kronologisk ordning så kommer du fram till mitt initiala påstående inte är helt obefogat. Eller kanske någon annan som läser här.

Men det visste ju ingen i det läget, det var ju innan vi såg att samhällsspridning tycktes pågå lite överallt i Europa, och USA. Och om jag för en gångs skull ska försvara FHM så har ju även Tegnell sagt att de blivit överraskade av viruset. Jag skulle aldrig trott att vi hade 100 000 fall för flera veckor sedan, och då är jag ändå rätt så påläst. Inte säker att jag tror på det ännu heller, även om FHM tycks bedöma det så nu.

Jo, jag tycker det var ganska obefogat att lättvindigt att avfärda media som gåendes maktens ärenden i denna fråga. Men, vi får väl agree to disagree antar jag. Vi får en shit storm oavsett..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Kanske det finns något här du kan använda

Epidemic Calculator

Ska kika...vi har ju alla variabler, data saknas ej.

Hur faan lyckades Kina dämpa viruset med enbart 80k infekterade på flera miljarder??
Citera
2020-03-27, 22:14
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det handlar inte om att mörka, utan om målgruppen.
Läkare, den tidningens målgrupp, är av naturliga skäl kapabla att bedöma information om pågående studier och experiementell behandling.
Det ligger väldigt klart i allmänintresset att veta att det finns medicinsk behandling mot Coronan, det är en självklarhet, tycker du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in